« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به اینکه سرنوشت کشورها و دولت ها را تنها مردم باید رقم بزنند، نسبت به توطئه خالی ساختن برخی کشورهای منطقه از مردم آنها وجایگزین کردن عناصر تروریست هشدار داد.

وزیرخارجه لبنان نسبت به توطئه جایگزین کردن تروریست ها بجای مردم دربرخی کشورها هشدارداد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، باسیل در پایان چهارمین نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عربی و اروپائی که دیروز(سه شنبه) در مقر اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر برگزار شد، در گفت وگوئی خبری تاکید کرد: مشکلات، سختی ها و چالش های ما که در منطقه ای و با آینده ای واحد و با تمدنی مشترک زندگی می کنیم، یکی است و امروز در راس آنها تروریسم و بحران پناهجویان و آوارگان قرار دارد.
وی با بیان اینکه «تنها راه حل بحران پناهجویان و آوارگان سوری بازگشت آنها به کشورشان و بازسازی سوریه است»، خاطرنشان کرد: باقی ماندن پناهجویان سوری در کشورهای دیگر، خالی کردن سوریه از مردمش است که به تنوع و بافت جمعیتی آن صدمه می زند و به نفع داعش خواهد بود.
وزیر خارجه لبنان با اشاره به تلاش های مشترک برای حل سیاسی همه بحران های منطقه از جمله سوریه به عنوان تنها گزینه، تصریح کرد: بازسازی نظام های سیاسی کشورها تنها باید براساس خواست، اراده و توافق مردم آنها باشد و توسط خود این کشورها صورت گیرد.
باسیل بر ضرورت جلوگیری از خون ریزی، هرج و مرج و نابودی کشورها تاکید کرد و بازگشت آوارگان و پناهجویان به کشورهایشان و بازسازی این کشورها را خواستار شد.
وی با تاکید به اینکه «اسرائیل» یک رژیم غیرقانونی است وهیچ ابتکارعمل و طرحی برای آن معنا ندارد، هشدار داد که سکوت در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین و تشویق برای تفرقه، تنها به افزایش هرج و مرج و بی ثباتی نه فقط در منطقه خاورمیانه بلکه در اروپا منجر خواهد شد.
وزیر خارجه لبنان در پاسخ به این سوال، در نشست های گذشته سرنگونی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه درخواست می شد اما الان دیگر از این درخواست سخنی به میان نمی آید بلکه فقط بدنبال راهکاری برای اعمال فشار بر او به منظور حل سیاسی بحران سوریه هستند»، نظر شما چیست؟، گفت: هرگونه راه حل تحمیلی از خارج به کشورها، نتیجه نمی دهد، بلکه ملت ها باید برای سرنوشت کشور خودشان و مشروع و غیرمشروع بودن حکومت ها و بودن و نبودن آنها تصمیم بگیرند که دراین صورت ثبات و آرامش به کشورها بازمی گردد.
باسیل افزود:لبنانی ها هم قانع شده اند که مداخله خارجی فایده ای ندارد و لبنان تنها با دور شدن از این مداخله ها از بحران خارج می شود و بر این اساس ما امروز دارای رئیس جمهوری و دولت وحدت ملی هستیم که از مشروعیت برخوردار می باشند.
براساس این گزارش، وزیر خارجه لبنان در سخنرانی خود در این نشست هم با محکوم کردن جنایات تروریستی اخیر در ترکیه، مصر، اردن و آلمان، گفت که مرحله آینده لبنان تثبیت ثبات، تقویت وحدت ملی و اصلاحات ضروری است و در راس آنها تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان مقرر(اواسط ماه مه ۲۰۱۷) است.
وی با بیان اینکه «جهان عرب و اروپا با چالش های مشترک مواجه هستند و در راس آنها تروریسم قرار دارد»، افزود: برای مقابله با تروریسم باید همکاری های امنیتی و نظامی افزایش یابد و در موازات آن اقدامات سیاسی و فرهنگی برای ریشه کنی این آفت تکمیل شود.
باسیل با تاکید به اینکه «ارتش و نیروهای امنیتی لبنان با فداکاری و ایثارگری با تروریسم مقابله می کنند»، خاطرنشان کرد: برای رویاروئی با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه و کشورها که یک نیاز تمدنی است باید ریشه های افکار منحرف که تروریست ها را تغذیه می کند، کنده شود.
وزیر خارجه لبنان بر اهمیت «گفت وگو»، «تکیه بر راه حل های سیاسی» و «جلوگیری از تضعیف دولت های مرکزی و موسسه های ملی کشورها برای مقابله با چالش های مشترک از جمله تروریسم» تاکید کرد.
وی با اشاره به نقض مکرر قوانین بین المللی و ادامه سیاست های تجاوزکاران توسط رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین های عربی، برضرورت پایان دادن به محرومیت های ملت فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان تاکید کرد.
باسیل خاطرنشان کرد: ثبات واقعی تنها بعداز حل پرونده فلسطین، پایان هرگونه توجیه برای جنایات تروریست ها و برخوردهای دوگانه و ظالمانه با مسائل، به منطقه بازمی گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.