'اسماعیل ولد الشیخ احمد'، فرستاده بین المللی سازمان ملل به یمن گفت: کمیته آتش بس و هماهنگی در نشستی در اردن از آمادگی برای برقراری آتش بس در یمن خبر داد.

ولد الشیخ :برقراری آتش بس یمن در نشست اردن بررسی می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ولد الشیخ روز چهارشنبه افزود: طرف دیگر (هادی رئیس جمهوری مستعفی وفراری یمن) آمادگی خود را برای ارائه امتیاز جهت دستیابی به راه حل در یمن با فعال سازی کمیته آتش بس وهماهنگی اعلام کرد وبدین ترتیب ما خواهیم توانست با آغاز سال جدید، دور میز مذاکره بنشینیم.
فرستاده سازمان ملل ادامه داد که وی از کمیته چهار جانبه خواست که به وی اجازه دهد اقدام به سفرهای دوره ای میان طرف ها کند این در حالی است که وی همچنین تاکید کرد که پیشنهاد های مطرح شده در کویت اساس نقشه راه امروز است.
ولد الشیخ با اشاره به دیدارهای خود با اعضای شورای امنیت از مقدمات فعال کردن راه حل امنیتی وسیاسی جهت اجرای آتش بس خبر داد.
وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای درباره نشست چهار جانبه روز یکشنبه در ریاض درباره یمن، بر اجرای پیشنهادهای سازمان ملل تاکید وخواستار موافقت طرف های درگیر در یمن با برقراری مجدد توقف جنگ شد.
وزیران امور خارجه آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به همراه معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر امور خارجه انگلیس، روز یکشنبه در جلسه ای با حضور نماینده سازمان ملل در امور یمن شرکت ودرباره پیشنهادهای ۲۳ اکتبر (دوم آبان) نماینده سازمان ملل و مورد تایید وزیران امور خارجه گفت و گو کردند.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند: انتقال اختیارات ریاست جمهوری تا زمانی که طرف ها اجرای تمام گام های سیاسی و امنیتی را آغاز نکنند، اتفاق نخواهد افتاد.
وزیران امور خارجه چهار کشور در نشست ریاض موافقت کردند تا زمان حصول توافق بطور کامل از طرف ها و مذاکرات حمایت کنند.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، پیشنهادهای ۲۳ اکتبر ( ۲ آبان) شامل هفت عنصر کلیدی، گام های امنیتی متوالی و خروج های ضروری، انتصاب هایی برای انتقال سیاسی، از سر گیری رایزنی ها با سازمان ملل بر اساس مکانیزم اجرایی شورای همکاری خلیج فارس، نتایج گفت وگوی ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و سایر قطعنامه های مرتبط، خروج ها و عقب نشینی های بیشتر، امضای توافقنامه، کنفرانس کمک کنندگان و آغاز گفت و گوی سیاسی برای نهایی کردن نقشه راه انتخاباتی و پیش نویس قانون اساسی دولت وحدت ملی است.
این وزیران از تمام طرف ها خواستند با برقراری مجدد توقف خصومت ها بر اساس شروط ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) موافقت کنند.
عربستان که از سال گذشته با همراهی برخی از کشورهای عربی وارد جنگ تمام عیاری علیه یمن شده، با صرف هزینه های سرسام آور مالی و رسانه ای و نظامی نه تنها نتوانسته است به اهداف از پیش تعیین شده خود در این کشور دست یابد بلکه در باتلاقی که خود رقم زده، گرفتار شده است و می کوشد از آن رهایی یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.