مراسم اختتامیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته روز گذشته در حالی در مصلای تهران برگزار شد که مراسم تنها به درددل و گلایه های فعالان بخش خصوصی در حوزه راه و حمل و نقل اختصاص یافت.

زد و خورد لفظی وزیر راه و فعالان بخش خصوصی

اختصاصی قدس آنلاین - مراسم اختتامیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل کشور در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

مراسمی که تقریبا دو ساعت به طول انجامید. شاید مسئولان برگزاری مراسم، خیال می کردند مهمان چندانی نداشته باشند که تنها تعدادی صندلی چیده بودند اما گویا مراسم اختتامیه به مذاق خیلی ها خوش آمده بود که تعداد زیادی ایستاده و عده ای هم نشسته روی پله های مصلا، شاهد مراسم بودند. مراسمی که فقط تعدادی سخنران داشت و کلیپ هایی که قرار بود حدفاصلی باشد میان حرف های مهمانان.

ابتدا نوبت نمایندگان بخش خصوصی بود، ۴ ،۵ نفری که فرصت پیدا کردند پشت تریبون بروند و حرفی بزنند، هم از گلایه هایشان گفتند و هم از نیازهایشان. که البته گلایه ها بیشتر به چشم آمدند.

خدمات خوب راه آهن به خاطر حادثه برخورد قطار محور تبریز - مشهد زیر سوال رفت

سیدحسن موسوی‌نژاد، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اول از حال بد بخش حمل‌ونقل ریلی گفت؛ نه فقط به خاطر سانحه تأسف‌بار ریلی و نه فقط به خاطر از دست دادن و استعفای یکی از بهترین‌ مدیران ریلی کشور بلکه بدان دلیل که بسیاری از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران ریلی کشور برای کاهش سوانح و بالارفتن کیفیت خدمات، ناجوانمردانه و به دور از صداقت زیر سؤال رفته است. بعد هم گفت متأسفانه امروز هزینه برخی از واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌های غیراصولی را مشتریان و مسافران صنعت ریلی پرداخت می‌کنند. و یارانه ای که شرکت های خصوصی باید بابت حمل مسافر پرداخت کند به این شرکت ها فشار وارد کرده است.

موسوی‌نژاد بعد از گلایه ها به نیازهای این بخش هم اشاره کرد: ما امروز نیاز جدی به ۲ هزار دستگاه واگن مسافری و ۶ هزار دستگاه واگن باری داریم. قطعاً تولید داخل هم مورد توجه است، اما سهم اندکی از این نیاز را تأمین می‌کند و بقیه باید از خارج وارد شود که با موانعی در این حوزه مواجه هستیم. این در حالی است که کارخانه های تولیدکننده نیازهای صنعت ریلی هم حتی قادر به تامین ضمانت نامه برای سیستم حمل و نقل هم نیستند.

و بعد دوباره سر درددلش باز شد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واگن‌های ثبت سفارش شده در گمرکات کشور منتظر مجوز ورود است!

خدمات نمی دهند/ عوارض می گیرند

مقصود اسعدی سامانی که حالا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور است هم درباره تحولات چند سال اخیر گفت، تحولاتی که آنها را برای فعالیت در این صنعت امیدوار کرده است.

اما گلایه های او هم مانند موسوی نژاد بیشتر از امیدواری هایش بود؛ گفت: با وجود اینکه ورود هواپیما به کشور معافیت گمرکی دارد اما ورود قطعه و موتور هواپیما مشمول معافیت مالیاتی نیست. و اگر مساله مالیات بر ارزش افزوده را هم به این ماجرا اضافه کنیم نتیجه ای جز ایجاد مشکل برای دست‌اندکاران این صنعت نخواهد داشت.

بعد هم به موضوع خدماتی اشاره کرد که شهرداری ها به فرودگاه ها و ایرلاین ها ارائه نمی کنند، در حالی که مطابق قانون ارزش افزوده، هر ایرلاین بابت هر بلیت ۵ درصد عوارض به شهرداری پرداخت می کند. رقمی که در فرودگاه های مبدا و مقصد از ایرلاین ها مطالبه می شود و اگر آنها پرداخت نکنند شهرداری ها با استفاده از کمیسیون ماده ۷۷، خودشان از حساب ایرلاین برداشت می کنند.

و دوباره به بحث لزوم تحول در کشور پرداخت و این بار روی صحبتش به اصلاح قانون ارزش افزوده و عوارض تکلیفی بود. عوارضی که هلال احمر هم از هر بلیت دریافت می کند در حالی که یاتا تأکید دارد عوارض خیریه مشمول بلیت هواپیما نمی‌شود.

اختلاف قیمت هواپیمای باری و مسافری که باعث می شود جابجایی بار صادراتی از طریق هواپیما روند نزولی داشته باشد، یا قیمت گذاری انحصاری شرکت فرودگاه ها در بخش تعرفه ای هم از دیگر مسائلی بود که اسعدی به آنها اشاره کرد.

اگر بخش خصوصی بد است چرا دولتی ها با ما همکار شده اند؟/ روی بنرهای نمایشگاه هیچ اثری از بخش خصوصی نیست

اما حرف های دکتر پل مه، رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران بیشتر بوی تغییر می داد؛ تغییراتی که دکتر پل مه خواست از حوزه وزارتی شروع شود. و بعد به این اشاره کرد که روی بنرهای نمایشگاه هیچ اثری از متولیان بخش خصوصی نیست.

موضوع بعدی مورد اشاره رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران حمایت وزارت جهاد کشاورزی از صنایع تابعه اش بود؛ حمایتی که به بیان پل مه، در وزارت راه وجود ندارد. و خطاب به وزیر راه پرسید: «چرا مشکلات حمل و نقل جاده ای، مدام از دولتی به دولت دیگر منتقل می شود؟»

و بعد گلایه هایش را در قالب خواهش به وزیر راه گفت: «لطفا بخش خصوصی را به چشم سربازان وظیفه نبینید!» «خیلی از کسانی که روزی بر مسندهای دولتی نشسته بودند الان همکار ما در بخش خصوصی هستند. اگر بخش خصوصی بد است چرا دولتی ها با ما همکار شده اند و اگر خوب است چرا در هیچ دولتی حمایتی از ما نمی شود؟!»

آقای وزیر، لطفا هویت ما را نگیرید!

مهندس علی آزاد، دبیر انجمن راهسازی ایران آخرین نفری بود که پشت میکروفون قرار گرفت. آرام و آهسته، آنقدر که سن و سالش اجازه می داد. او که در حوزه راه تقریبا تمام موهایش را سفیده کرده در ابتدا به داشته های کشور در این خصوص اشاره کرد؛ اینکه به عنوان نمونه ما در کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه داریم و ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی. اینکه ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن داریم و ۷۰ فرودگاه.

اما بخش دوم حرف های مهندس آزاد هم گلایه بود، او گفت متاسفانه با وجود این داشته ها که ما را در رده استانداردهای جهانی قرارداده هزینه ای که صرف نگهداری این تجهیزات و داشته ها می شود از نصف استانداردهای جهانی هم کمتر است.

و در همین رابطه از مجلس خواست که بودجه لازم را برای حفظ سرمایه های ملی و ساخت راه در کشور تامین کنند.

مهم ترین بخش صحبت های مهندس آزاد اما ساخت راه های کشور با همکاری شرکت های خصوصی بود. او از دولتمردان خواهش کرد که «لطفا در راهسازی های کوچک ورود نکنید، چون شرکت های راهسازی اگر کار داشته باشند هویت دارند.. لطفا هویت ما را نگیرید!»

اینکه بخش خصوصی در تنگناهای مالی قرار گرفته بخش بعدی صحبت های دبیر انجمن راهسازی ایران بود؛ به عنوان حسن ختام هم شعری خواند و دستی برای حضار بلند کرد و رفت.

«ای خدا این وصل را هجران مکن    سرخوشان عشق را نالان مکن

چون خزان بر شاخ و برگ دل مزن   خلق را مسکین و سرگردان مکن

بر درختی کآشیان مرغ توست       شاخ مشکن مرغ را پران مکن»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.