چند ماه است که سازمان‌های حقوق بشری استفاده از سلاح‌های بریتانیایی توسط عربستان علیه غیرنظامیان یمنی را مطرح کرده و نسبت به آن انتقاد داشته‌اند، اما عربستان زیر بار نمی‌رفت و مدعی بود که با شورشیان یمن درگیر است.

جنایت ریاض زیر سایه لندن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم، چند ماه است که سازمان‌های حقوق بشری استفاده از سلاح‌های بریتانیایی توسط عربستان علیه غیرنظامیان یمنی را مطرح کرده و نسبت به آن انتقاد داشته‌اند، اما عربستان زیر بار نمی‌رفت و مدعی بود که با شورشیان یمن درگیر است. حال مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در تازه‌ترین اظهارات خود تائید کرده است که ارتش عربستان سعودی در جریان جنگ یمن از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلستان استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر دفاع انگلیس در گزارشی به نمایندگان مجلس عوام بیان کرد: مقامات سعودی پذیرفته‌اند که در جنگ یمن از بمب‌های خوشه‌ای خریداری شده از انگلیس در دهه 1980 استفاده کرده‌اند. وی با بیان این‌که انگلیس از سال 1989 به بعد فروش چنین بمب‌هایی را به عربستان متوقف کرده بود، اضافه کرد: اما دولت سعودی می‌گوید در آینده از این بمب‌ها استفاده نخواهد کرد.

عربستان: از سلاح ممنوعه استفاده کردیم

اظهارات مایکل فالون پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه گاردین دوشنبه فاش کرد نتایج بررسی و تحقیقات صورت گرفته توسط دولت انگلیس نشان می‌دهد عربستان و متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی در جریان حملات هوایی در یمن استفاده کرده‌اند.

گاردین نوشت: یک منبع مطلع گفت مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس تجزیه‌ و تحلیل‌های صورت گرفته توسط منابع دولتی را که حاکی از استفاده عربستان و سایر متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری‌ها در یمن است، مشاهده کرده است.

اظهارات فالون در حالی است که خود ائتلاف عربستان نیز دوشنبه دست پیش گرفته و اعتراف کرد از بمب‌های خوشه‌ای BL-755 علیه اهداف نظامی در یمن استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان مدعی شد از این نوع سلاح که بیش از یکصد کشور جهان استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند، در حمله به مواضع کمیته‌های مقاومت مردمی یمن (انصارالله) استفاده کرده است.

این ائتلاف در ادعایی مضحک‌تر اعلام کرد استفاده از سلاح مذکور مطابق قوانین بشردوستانه بین‌المللی بوده است! ریاض در عین حال ادعا کرد دیگر از این نوع بمب‌ها استفاده نخواهد کرد.

این اعترافات در حالی صورت می‌گیرد که سازمان عفو بین‌الملل اوایل خردادماه گذشته در بیانیه‌ای با افشای استفاده عربستان و متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن هشدار داده بود وجود بمب‌های خوشه‌ای منفجره نشده برخی مناطق مسکونی و کشاورزی یمن را به «میدان‌های مین» تبدیل کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده بود در جریان ماموریت اخیرش در شمال یمن، به اسنادی درباره استفاده عربستان و سایر کشورهای متحدش از بمب‌های ممنوع شده خوشه‌ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل در جنگ یمن دست یافته است.

بریتانیا تاجر خوشه‌های مرگ

کاربرد بمب‌های خوشه‌ای براساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای مصوب 2008 ممنوع بوده و تاکنون 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود صد کشور آن را به تصویب رسانده‌اند. انگلیس نیز در سال 2008 با تصویب کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، اقدام به نابود کردن ذخایر این گونه بمب‌ها کرد، اما براساس گزارش‌های منتشر شده، بریتانیا در دهه‌های 1980 و 1990 اقدام به فروش مقادیر زیادی از بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی و امارات متحده عربی کرده بود و حال هر دوی این کشورها به رغم کنوانسیون یاد شده اینک دارای ذخایری از این گونه بمب‌ها هستند.

علاوه بر گروه‌های مدنی و ضدجنگ، کمیته‌های تجارت و توسعه بین‌الملل مجلس عوام اخیرا درخواست کردند تا زمان روشن شدن تحقیقات سازمان ملل در مورد اتهام وارد شده به عربستان سعودی در مورد اعمال جنایت جنگی در یمن، فروش سلاح به این کشور به حالت تعلیق درآید.

دولت انگلیس در پاسخ رسمی به درخواست کمیته‌های مجلس عوام گفته بود: ما با این توصیه مخالفیم. دولت انگلیس به سیستم ارزیابی‌اش در مورد صدور مجوز فروش سلاح به عربستان که مبتنی بر معیارهای مجوز صادرات است، کاملا اطمینان دارد.

انگلیس هم‌اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان به شمار می‌رود و از سال 2010 تاکنون، دوسوم تسلیحات فروخته‌شده لندن روانه کشورهای منطقه غرب آسیا شده است.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود سه میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. براساس آمار رسمی کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش شش میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار بیش از 11 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.

اعتراف اکونومیست

چندی پیش، نشریه معتبر اکونومیست در گزارشی نوشت: جنگ عربستان در یمن برای غربی‌ها بسیار پرسود و ویرانگر بوده است. تحلیلگران معتقدند، شرکت‌های اسلحه‌سازی غربی با تائید دولت‌های خود، پشتیبانی اطلاعاتی، تدارکاتی و هوا به هوا از سعودی‌ها را افزایش داده‌اند و هر روز، بیش از روز پیش، آتش این ویرانگری را شعله‌ورتر می‌کنند.

حتی شواهدی یافت شده است که از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس هم استفاده می‌شود. جنگ یمن بدون شک برای کشورهای غربی بسیار پرسود بوده است. مطابق ارقام دولتی عربستان ـ که توسط کارزار اقدام علیه تجارت اسلحه، تجزیه و تحلیل شده است ـ عربستان سعودی از هنگام شروع بمباران‌ها در مارس 2015 به بزرگ‌ترین بازار سلاح‌های انگلیس تبدیل شده است. این لشکرکشی در کنار تهاجم زمینی عربستان، باعث آسیب جدی به زیرساخت‌های فقیرترین کشور جهان عرب شده و بیش از 2 میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است. این لشکرکشی همچنین باعث شده است، یک‌چهارم جمعیت 26 میلیون نفری یمن به آستانه قحطی برسند. سازمان‌های کمک‌رسان هشدار می‌دهند، بحران پناهندگی دیگری در دریای سرخ به سوی دریای مدیترانه در حال وقوع است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.