دیپلمات‌های آگاه اعلام کردند که یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سومین بار به این سمت انتخاب خواهد شد چرا که احتمالا اکثر نامزدهای رقیب حاضر به شرکت در رقابت با او نخواهند بود.

آمانو به دنبال ابقا در سمت مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، یوکیو آمانو ۶۹ ساله دیپلمات ژاپنی است که از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

دیپلمات های نزدیک به آژانس تاکید کرده اند که آمانو احتمالا برای سومین بار نیز به این سمت انتخاب خواهد شد چرا که اکثر نامزدهای رقیب احتمالا کنار خواهند کشید و حاضر به رقابت با او نخواهند بود.

آمانو در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که قصد دارد همچنان در این سمت باقی بماند و بر ادامه تلاش خود برای اجرای توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی تاکید کرده است.

یک دیپلمات غربی در این باره تاکید کرد: هیچ نامزد دیگری وجود ندارد. این یک توافق انجام شده است.

رافائل گروسی دیپلمات آرژانتینی کسی که اخیرا به عنوان رئیس گروه عرضه کنندگان هسته ای انتخاب شده، یکی از نامزدهای احتمالی برای رقابت با آمانو به شمار می رود. ولی با توجه به مهلت یکساله‌ای که برای اعلام نامزدی مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی مانده، وی ظاهرا تمایلی برای نامزد شدن ندارد.

یک دیپلمات دیگر تاکید کرد: آرژانتین تصمیم گرفته است تا پس از پایان دوره سوم ریاست آمانو در سال ۲۰۲۱ میلادی، گروسی را برای احراز این پست معرفی نماید.

آمانو نخستین بار با حمایت کشورهای غربی از سوی شورای حکام آژانس به عنوان مدیر کل انتخاب شد و جانشین محمد البرادعی از مصر شد. البرادعی بارها با مقام‌های آمریکایی بر سر مساله هسته‌ای ایران، دچار چالش شده بود.

با توجه به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و انتقادات شدید وی از برجام، به نظر می رسد نااطمینانی های زیادی نسبت به آینده توافق هسته‌ای ایران و قدرتهای جهانی وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.