اردبیل- متاسفانه پس از گذشت چندین سال سیب‌زمینی کاران اردبیلی مجددا با مشکل فروش محصول مواجه‌اند و این وضعیت مشکلات و نگرانی‌های جدی را برای این قشر به وجود آورده است.

سیب زمینی اردبیل مشتری ندارد/مشکلات سال های گذشته تکرار شد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: متاسفانه پس از گذشت چندین سال سیب‌زمینی کاران اردبیلی مجددا با مشکل فروش محصول مواجه هستند.

 محمد فیضی اظهار کرد: تکرار بازار بدون مشتری  سیب زمینی درطی سال‌ها توجیهی ندارد و به همین دلیل نیاز است که در این زمینه راهکارهای اساسی ارائه شود، چرا که در غیر این‌صورت باید با مدیریت ترویجی کشت‌های جایگزین را پیاده‌سازی کنیم و از کشت ترجیحا محصول سیب‌زمینی خودداری شود و این موضوع موجب کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: کشت محصول سیب‌زمینی برای کشاورزان با هزینه گزافی تمام می‌شود، ولی با این حال متاسفانه سیب‌زمینی کاران مجبورند محصول را با نصف بهای تمام شده به فروش برسانند که این موضوع در واقع ضرر بزرگی به این قشر وارد می‌سازد و سبب کاهش رغبت کشاورزان به این کار می‌شود.

فیضی تصریح کرد:‌ تاخیر در پرداخت یارانه‌های صادراتی انگیزه صادرکننده‌های سیب‌زمینی را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نیاز است که کشت سیب‌زمینی با آمایش تولید برمبنای فروش همراه باشد تا بتوانیم به اهداف خود در این زمینه برسیم و رغبت کشاورزان را افزایش دهیم.

وی بیان کرد:‌ یارانه صادراتی در زمان مقرر، مشوق‌های صادراتی، برندسازی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی سیب زمینی جزو وظایف کشاورز نیست و نیاز است در این زمینه مسئولان مربوطه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم از بنیه اقتصادی استان اردبیل که کشاورزان هستند، دفاع کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه جوایز صادراتی سیب‌زمینی در  سال‌های ۸۹ تا ۹۰ هنوز  پرداخت نشده و این درحالی است که  عدم پرداخت جوایز صادراتی مانعی برای حضور بهینه صادرکنندگان سیب‌زمینی در این عرصه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.