بندرعباس-وزیر کشور با بیان اینکه ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم بیان کرد: امروز دموکراسی فقط در صندوق رای نیست و لذا دموکراسی در مشارکت واقعی مردم در امور اساسی خود خلاصه می‌شود.

۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم/دموکراسی فقط در صندوق رای نیست

به گزارش قدس آنلاین،  عبدالرضا رحمانی‌فضلی عصر پنجشنبه در نشست مشترک با شهرداران، رؤسای شوراهای اسلامی شهر و روستاها و دهیاران در بندرعباس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم، افزود: این پدیده که در قبل از انقلاب هم وجود داشته مولود طرح‌هایی همانند اصلاحات ارضی است که با هدف تمرکزگرایی به سمت مرکز کشور و خلع ید قدرت های منطقه ‌ای و محلی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در جریان این‌چنین دیدگاه‌هایی، روستاها بیشتر لطمه را خوردند، گفت:‌ کسی مخالف مهاجرت روستاییان نیست، اما از طرفی باید ظرفیت‌هایی روستایی و رفاهی را در این مناطق بالا ببریم تا روستاییان بتوانند در محل اصلی زندگی خود نیز به رفاه برسند.

رحمان‌فضلی با بیان اینکه توجه به روستاییان از اولویت های دولت بوده و در همین راستا نیز شش هزار میلیارد تومان به توسعه روستاها در بودجه ۹۶ اختصاص داده شده است، افزود: هشت میلیارد تومان به توسعه و ساماندهی کشاورزی در روستاها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته کمک‌های قابل توجهی به دستور مقام معظم رهبری برای آبرسانی به روستاها شده است، افزود: ‌با این حال معتقدیم که توسعه پایدار براساس ظرفیت‌های انسانی و طبیعی روستایی و شهری صورت می‌گیرد.

وی گفت: در نظام پولی و بانکی و مالیاتی نیز علی ‌رغم تمامی تغییراتی که صورت گرفته بازهم شاهد وجود مشکلاتی هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت در نظام اجرایی تاکید به واگذاری اختیارات به بخش مردمی به ویژه در حوزه اقتصادی دارد، افزود: استان مرزی هرمزگان، از پس مدیریت و تامین منابع خود برمی‌آید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کارها و رایزنی‌های زیادی در باب واگذاری امور به مردم شده است، افزود: ‌ماحصل این رایزنی‌ها و دیدگاه‌های دولت، نوید آینده روشن‌تر از مدیریت منطقه‌ای و محلی را می‌دهد.

وی گفت:‌ یکی از اولویت‌های دولت، توجه به مناطق مرزی است کما اینکه سفرهای ریاست جمهوری نیز با رعایت مرزی بودن و محروم بودن استان ها برگزار شد.

وزیر کشور افزود: توجه به روستاها به طور ویژه در دستور کار دولت قرار دارد، چون در روستاها نیز مردم زندگی می‌کنند و عدالت حکم می کند که به این مراکز جمعیتی توجه ویژه‌ای شود.

وزیر کشور با بیان اینکه عدم درآمد و عدم امکان تداوم حیات و زیست سبب مهاجرت روستاییان می‌شود، اضافه کرد: اساس اقتصاد مقاومتی بر اساس تولید محلی و استفاده از ظرفیت ها و منابع و امکانات است.

راه طولانی در توسعه داریم

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما راه طولانی در توسعه داریم، افزود: در این راه نمی‌توانیم با تکیه به دولت به تنهایی این کشور را به توسعه مدنظر دهیم.

وی افزود: سال ۹۳ توانستیم اعتبارات خوبی را به روستاها تخصیص بدهیم اما در سال ۹۴ به دلیل افت قیمت نفت نتوانستیم کمکی بکنیم و این در حالیست که برای سال ۹۵ ریاست جمهور وعده داده‌اند که کمک‌هایی برای این امر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران روستایی و شهری باید محل‌های تحت مدیریت خود را توسط مردم همان مرکز جمعیتی مدیریت کنند، افزود: در حوزه سیاسی، اجتماعی، تولیدی و آموزشی می‌توان با تسلط به وجودیت و ظرفیت‌های روستا و یا شهرهای کوچک به ساز و کارهای لازم رسید و از این طریق روستا را خودکفا کرد و به توسعه رساند.

رحمانی‌ فضلی با بیان اینکه جوامع روستایی به واسطه انفجارهای دیتا و اطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند، یادآور شد: نمی توان بدون مشورت، کمک دانشگاه‌ ها و علما این مراکز جمعیتی را مدیریت و به توسعه رساند.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا فصل مدیریت دولتی گذشته است، اضافه کرد:‌ امروز در دنیا دولت‌ها امور کشورها را به سازمان‌های مردم نهاد و ان جی اوها واگذار می‌کنند و امروز دموکراسی فقط در صندوق رای نیست و دموکراسی در مشارکت واقعی مردم در امور اساسی خود خلاصه می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: دوره این تفکر گذشته است که به اسم دموکراسی مردم را هر چهار سال یک بار  صدا کنیم و بعد از اینکه رای آنها را گرفتیم به آنها بگوییم خداحافظ شما، بلکه باید جامعه را بسیج و تجهیز کنیم تا بتواند خود را اداره کند.

وی یادآور شد: بهر حال دولت آنچنان که اعتقاد داشت نتوانست خدمات ارائه دهد.

وی همچنین افزود: دهیاران و شوراها محور مدیریت شهر و روستا هستند و بی‌نیاز از مشورت و یا علم، دانش و تجربه دیگران نیستند اگر کسی چنین فکری کند از الفبای مدیریت بی‌خبر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.