وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها صدا و سیما بیان کرد: روزگار تک صدایی گذشته است و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران، اقوام و احزاب کشور باشد.

انتظار از صداوسیما پاسخگویی به نیازهای متکثر است/ پایان تک‌صدایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان های صدا و سیما امشب پنجشنبه دوم دی ماه با حضور مسئولان، مدیران و هنرمندان رسانه ملی در تالار امام رضا (ع) اهواز برگزار شد.

از جمله مهمانان این مراسم می توان به سیروس مقدم، حسین محجوب، افسانه بایگان، مرجانه گلچین، مجید مظفری، علی اوسیوند، سیدضیاءالدین دری و ... اشاره کرد.

علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما در این مراسم گفت: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها تاکنون هجده دوره را پشت سر گذاشته است و حالا نوزدهمین دوره هم رو به اتمام است و ما از فردا برای برگزاری جشنواره بیستم در سال ۹۶ برنامه ریزی می کنیم.

وی درباره این جشنواره و ویژگی های آن بیان کرد: برگزاری جشنواره فرصتی برای رقابت سالم و سازنده میان برنامه سازان و مدیران است تا استعدادهای جوان کشف و از آنها حمایت شود. به این ترتیب استعدادهای جوان در جشنواره ها قدرت بروز و ظهور پیدا می کنند.

معاون امور استان های صدا و سیما با اشاره به فضای حاکم در جشنواره استان ها تصریح کرد: در فضای همدلی و همکاری که میان هنرمندان و مدیران در جشنواره وجود دارد نقاط قوت کار تقویت می شود. همچنین در این جشنواره امکان ارزیابی عملکرد سالانه مراکز استان ها فراهم می شود و مراکزی که فاصله معناداری با تولیدات تراز و استاندارد دارند این فاصله را کاهش می دهند.

دارابی با اشاره به کمبود امکانات و نیروی انسانی در مراکز استانی اظهار کرد: آنها که از امکانات و نیروی انسانی کمتری در مراکز استانی برخوردار بوده اند موفقیت های درخشانی را به دست آورده اند. موفقیت فوق العاده بانوان نیز در این جشنواره به چشم می خورد چرا که بخش زیادی از جوایز جشنواره به خانم ها رسید.

وی برگزاری جشنواره در اهواز را یک فرصت دانست و یادآور شد: فرصت میزبانی جشنواره باعث می شود که این استان از چشم جادویی رسانه بیشتر به دنیا معرفی شود و مشکلات و مطالبات این استان به کمک رسانه جدی تر مطرح شود.

معاون امور استان های صدا و سیما درباره هنرمندان فعال در استان ها نیز گفت: بخش زیادی از جوایزی که در جشنواره های مختلف به هنرمندان صدا و سیما می رسد به هنرمندان فعال استانی تعلق دارد و این حضور در جشنواره ها باعث می شود فاصله آنها با مرکز تهران کمتر شود.

حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید، شبکه محوری و توجه به ساعات طلایی و پیک همواره مورد توجه ما بوده است. همچنین برنامه سازی در سه موج برنامه های شبانگاهی، تعطیلات آخر هفته و مناسبت ها و فعالیت در حوزه چهار نهضت تولید انیمیشن، فیلم و سریال، فیلمنامه نویسی و مستندسازی از دیگر محورهای فعالیت ماستدارابی با اشاره به اهداف و اولویت های این معاونت تصریح کرد: حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید، شبکه محوری و توجه به ساعات طلایی و پیک همواره مورد توجه ما بوده است. همچنین برنامه سازی در سه موج برنامه های شبانگاهی، تعطیلات آخر هفته و مناسبت ها و فعالیت در حوزه چهار نهضت تولید انیمیشن، فیلم و سریال، فیلمنامه نویسی و مستندسازی از دیگر محورهای فعالیت ماست.

وی در پایان سخنانش گفت: تحکیم و ارتقای وحدت ملی، وفاق اجتماعی، حفظ و تقویت روحیه انقلابی، تعامل و ارتباط موثر و گسترده با مراکز علمی و پژوهشی از دیگر اولویت های ماست و امیدوارم در دوره جدید مدیریت سازمان که افق های روشنی دارد بتوانیم با توجه به شرایط سنگین رقابت در عرصه رسانه ای موثر باشیم.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتظارات از سازمان صدا و سیما سخن گفت و بیان کرد: اولین انتظار از صدا و سیما و همه مدیران این حوزه در سراسر کشور این است که به نیازهای متنوع و متکثر جامعه و ذائقه های متکثر و الگوهای مصرف فرهنگی که دستخوش تغییرات شده اند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید یک برنامه ریزی بلندمدت برای نیازسنجی دقیق از جامعه و خصوصا نسل جوان در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... داشته باشد. طبیعتا صدا و سیما باید در برابر موج پرفشار و نیازهای جامعه و نسل جوان پاسخ های جدید و نو داشته باشد.

صالحی امیری با تاکید بر پاسخ های جدید عنوان کرد: ارائه پاسخ های کهنه به سوال های جدید نسل جوان باعث می شود رسانه ملی مخاطبان خود را از دست بدهد در حالی که رویکرد مخاطب محوری مساله اصلی این رسانه است و باید تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: روزگار تک صدایی گذشته است و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران، اقوام، احزاب، نهله های هنری و دینی و ... در سراسر کشور باشد. این نکته مهم است چون این رویکرد تکثرگرایی و چند صدایی میزان گرایش مخاطب به رسانه های بیگانه را کاهش می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ایجاد فضای نقد در صدا و سیما یادآور شد: ما به گفتگوی فرهنگی در میان اقشار اجتماعی نیاز داریم چرا که این گفتگوها باعث کاهش عصبیت در جامعه می شود و فضای درک بهتر و حرکت به سمت توسعه و تعالی را ایجاد می کند.

ارائه پاسخ های کهنه به سوال های جدید نسل جوان باعث می شود رسانه ملی مخاطبان خود را از دست بدهد در حالی که رویکرد مخاطب محوری مساله اصلی این رسانه است و باید تداوم داشته باشدصالحی امیری گفت: امروز صدا و سیما باید در جهت مفاهیمی چون اقتصاد مقاومتی، استقلال، سازگاری اجتماعی، هم نوایی، همدردی و همگرایی ملی قدم های موثر بردارد و بیشتر در حوزه فرهنگ عمومی جامعه حرکت کند.

وی گفت: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به اخلاق، معنویت، وفاق و انسجام ملی نیاز داریم، اینها از مهمترین محورهای حرکت در رسانه ملی هستند و لازم است که سازمان صدا و سیما به سبک زندگی مردم در خوراک، پوشاک، تجارت و ... توجه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتقال معنا در دنیای امروز عنوان کرد: زبان انتقال در دنیا تغییر کرده و از گفتگوی مستقیم به زبان شعر، فیلم، هنر و موسیقی تبدیل شده و استفاده حداکثری از این ظرفیت های هنری برای انتقال مفاهیم به شدت موثر است.

صالحی امیری در پایان سخنانش اظهار کرد: انتظار می رود که سازمان صدا و سیما در حوزه هنر سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد چرا که هنر روح جامعه را تلطیف کرده و باعث دمیدن روح همگرایی ملی می شود و هنرمندان می توانند از طریق آنتن صدا و سیما به جامعه روح بدمند. برگزاری جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی در خوزستان  قابل تقدیر است چون خوزستان ایران کوچک و نماد مقاومت، شهادت و شرافت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.