استاد بازنشسته اقتصاد رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی در نیمه نخست امسال را غیرواقعی دانست و گفت: افزایش رشد اقتصادی می‌تواند متأثر از افزایش فروش نفت یا برجسته شدن ضرایب مصرف، در آمارها باشد.

رشد ۷.۴ درصدی محصول تغییر ضرایب در آمارگیری است/مسئولان واقعیت را به مردم نمی‌گویند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، دولت رشد اقتصادی تابستان را 9.2 درصد و شش ماهه اول سال جاری را 7.4 درصد اعلام کرده است. این آمارهای امیدوارکننده در شرایطی اعلام می‌شوند که کارشناسان معتقدند تولید ملی در بحرانی‌ترین شرایط خود در قرن اخیر قرار دارد. 

ابراهیم رزاقی کارشناس کهنه‌کار اقتصاد کشور با ابراز تردید نسبت به این آمار و ارقام گفت: چرا به مردم آمارهایی را ارائه می‌کنیم که هیچکس باور نمی‌کند؟ 

این استاد بازنشسته اقتصاد رشد اقتصادی 7.4 درصدی در نیمه نخست امسال را غیرواقعی دانست و افزود: به راحتی می‌توان با تاکتیکهایی نظیر تغییر ضرایب اهمیت برخی از موضوعات؛ آمارها را دست‌کاری کرد. 

وی تصریح کرد: برای مثال می‌گویند که افزایش قیمت خوراک، تأثیر زیادی بر هزینه‌های خانوارها ندارد. این حرف زمانی درست خواهد بود که در آمارها، ضریب تأثیر خانواده‌های پر درآمد افزایش پیدا کند؛ زیرا مواد غذایی 5 درصد هزینه‌های این خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد درحالی که این عدد برای خانواده‌های کم درآمد 40 تا 50 درصد است. 

رزاقی افزود: آمارهای مربوط به افزایش رشد اقتصادی می‌تواند متأثر از افزایش فروش نفت یا برجسته شدن ضرایب مصرف، در آمارها باشد؛ یعنی مصرف کالاهای وارداتی موجب افزایش رشد اقتصادی شده باشد.

وی اظهار کرد: مسئولین نمی‌خواهند مردم واقعیتها را بدانند. آن‌ها خادم ملت نیستند بلکه خود را ولی نعمت مردم می‌دانند و به راحتی حقوقهای نجومی دریافت و فساد می‌کنند. 

رزاقی راه‌حل خروج از شرایط فعلی را روی کار آمدن مدیران جهادی و انقلابی دانست و بیان کرد: باید تولید محور اصلی برنامه‌های کشور قرار بگیرد. از زمان اجرای سیاست تعدیل ساختاری در دولت سازندگی تاکنون؛ اقتصاد ما در اختیار واردکنندگان بوده و به جای 150 میلیون شغل، تنها 11 میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.