حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: افغان ها مرز دیورند (مرز کنونی بین افغانستان و پاکستان) را به رسمیت نشناخته و هرگز نخواهد شناخت زیرا این مرز در زمان استعمار انگلیس بر افغانستان تحمیل شده است.

«حامدکرزی»: افغانستان مرز دیورند را به رسمیت نخواهد شناخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حامد کرزی روز شنبه در نشستی در کابل گفت که دولت های دو کشور نیز صلاحیت بحث در این باره را ندارند و تنها مردم دو طرف مرز فرضی «دیورند» می توانند در باره آن تصمیم بگیرند.
وی در این نشست با اشاره به اختلافات مرزی افغانستان و پاکستان گفت که افغانستان دولت پاکستان را به رسمیت می شناسد اما مرز فرضی «دیورند» و مورد مناقشه دو کشور مربوط به مردم دو طرف مرز می شود که به اجبار از همدیگر جدا شده اند.
خط دیورند مرز کنونی بین کشورهای افغانستان و پاکستان است. این خط مرزی در زمان حکمرانی امیر عبدالرحمن خان در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا تعیین شد. اما بعد از به وجود آمدن کشور پاکستان، حکومت وقت افغانستان، این خط را به رسمیت نشناخت و هنوز بین دو کشور افغانستان و پاکستان بر سر مسایل مرزی (خط دیورند) اختلافاتی وجود دارد که گاهی باعث بروز مشکلات جدی بین دو کشور شده ‌است.
حکومت افغانستان خواستار حل این مسئله از طریق سازمان ملل متحد و رأی اقوام دو طرف مرز است ولی حکومت پاکستان به رسمیت شناختن این خط را از طرف دولت افغانستان کافی می داند.
حامد کرزی در سال های آخر دولت خود به شدت رویکردی ضد پاکستانی اتخاذ و گرایش زیادی به دولت هند یافته بود که این موضوع پاکستان را به شدت خشمگین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.