رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: نخبگان فرهنگی جوامع در برابر افراط‌گرایی ایستادگی کنند. ما همواره نیازمند توجه و ایستادگی علمای اسلام و نخبگان فرهنگی جامعه در برابر افراط‌گرایی هستیم.

نخبگان فرهنگی جوامع در برابر افراط‌گرایی ایستادگی کنند

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش نشست  همایش بین‌المللی «علوم انسانی و اسلامی، مبارزه با افراط‌گرایی»، به همت مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی، با عنوان «جایگاه علم کلام اسلامی در مقابله با افراط‌گرایی» صبح امروز (۴ دی‌ماه) در محل حوزه ریاست این سازمان، برگزار شد.

در این نشست علمی که جمعی از اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران حضور داشتند، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پدیده شوم افراط‌گرایی گفت: بدون شک علم کلام در طول تاریخ خدمات بزرگی به اندیشه اسلامی ما داشته است، البته وظیفه خود علم کلام، تفهیم و تنظیم اندیشه‌ و عقاید تفکری اسلامی و همچنین، پاسداری از این اندیشه‌ها است.

وی ادامه داد: امروزه یکی از پدیده‌های جامعه بشری که با آن مواجه هستیم، افراط‌گرایی است که منتسب به ادیان است و عاملان آن، خود را سخنگوی اندیشه اسلامی و ادیان می‌دانند و از آن بالاتر اسلام ناب را طبق دیدگاه خودشان معرفی می‌کنند.

تسخیری در سخنان خود، افزود: تحقیقات بسیاری در ریشه‌یابی این مسئله شده و اجلاس‌های متعددی هم در بررسی راهکارهای مقابله با این پدیده شوم برگزار شده است اما همواره نیازمند توجه و ایستادگی علمای اسلام و نخبگان فرهنگی جامعه در برابر افراط‌گرایی هستیم.

وی در پایان تأکید کرد: در نشست امروز سه مسئله برداشت دینی، سوء استفاده از سوء برداشت‌ها و متن‌های دینی و سوء برخورد با پدیده افراطی‌گری از سوی عالمان و اندیشمندان بررسی می‌شود که امیدواریم راهکارهای مطلوب و مثمرثمری در مسیر مقابله با افراط‌گرایی، ارائه شود.

پس از آن، حجت‌الاسلام فرمانیان، دبیر علمی نشست و رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذهب قم به ارائه نکاتی پیرامون برگزاری همایش بین‌المللی «علوم انسانی و اسلامی، مبارزه با افراط‌گرایی» و مقالات ارائه شده در این همایش، پرداخت.

در ادامه این جلسه، برخی از کارشناسان دینی و اساتید دانشگاه نقطه نظرات خود را در خصوص نشست علمی «جایگاه علم کلام اسلامی در مقابله با افراط‌گرایی» بیان کردند.

بنابر اعلام این خبر، همایش بین‌المللی «علوم انسانی و اسلامی، مبارزه با افراط‌گرایی»، ۸ دی‌ماه با هدف ارائه آخرین یافته‌های علمی، پژوهشی و مطالعات مربوط با مبارزه با افراط‌گرایی در شهر قم برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.