گرگان- پروژه ملی خط آهن مشهد - گرگان در زمره ۴ هزار طرح عمرانی بلاتکلیفی قرار دارد که بیش از ۴ بار از کلنگ زنی آن می گذرد و به اندازه ای بر روی ریل تاخیر قرار دارد که رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در سفر به استان گلستان درباره این طرح گفت:«بابت کلنگ زدن این پروژه پشیمان شدم»

خط آهن مشهد-گرگان روی ریل تاخیر/پروژه رکوددار «کلنگ زنی»در انتظار اقدام و عمل

 قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: پروژه راه‌آهن مشهد- گرگان در زمره ۴ هزار پروژه معطل اعتبارات در دولت است که با پیشرفت اندکی و در حد ۱۰ الی ۳۰ درصد به گفته مسوولان رها شده است هر چند که مدیر کل دفتر فنی استانداری گلستان از برپایی جلساتی با دولت برای رفع مشکل راه آهن گرگان- گنبد کاووس خبر می‌دهد.

رسول حسام در این رابطه می‌گوید: معاون عمرانی استانداری گلستان در جلسه ای با معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص رفع موانع و به کارگیری راهکارهای اجرایی برای از سرگیری پروژه راه آهن گرگان- گنبد کاووس شرکت کرده است و لذا انتظار می رود با برپایی چنین جلساتی پروژه هرچه سریع‌تر به اجرا درآید.

۴ بار کلنگ زنی بدون اجرا

نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: این پروژه سه بار در دولت قبل کلنگ زنی شد و در دولت یازدهم نیز توسط رئیس مجلس کلنگ زنی شد که بتازگی ایشان نیز به دلیل اجرایی  نشدن پروژه عنوان کرد که «ای کاش این پروژه را کلنگ زنی نمی‌کردم»

علی قربانی اظهار می‌کند: در اجرای پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد مشکلاتی به وجود آمد که سبب شد این پروژه عملیاتی نشود.

وی می‌افزاید: هرچند که از محل اعتبارات مبالغ ناچیزی به این امر اختصاص داده می‌شود، ولی مبالغ آن قدر ناچیز هست که حتی هزینه مطالعاتی طرح را نیز جوابگو نیست.

وی به جلسات نمایندگان مجلس و مسؤولان وزارت راه و شهرسازی اشاره و خاطرنشان می‌کند: دو هفته پیش نمایندگان سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی با مسؤولان و رئیس راه آهن جمهوری اسلامی جلسه ای در این خصوص داشتند که این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

فاینانس، راه حل رفع مشکلات

وی تصریح می‌کند: به دلیل کمبود اعتبارات مورد نیاز، ضروری است این پروژه به صورت فایناس انجام شود.

وی می‌افزاید: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، بنابراین شد که برای ساخت پروژه، یک شرکت چینی به میزان ۸۵ درصد و یک شرکت از سوی آستان قدس رضوی به میزان ۱۵ درصد عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد را آغاز کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: نمایندگان سه استان روند اجرایی پروژه را دنبال خواهند کرد و امید می رود با مشارکت شرکت چینی و آستان قدس شاهد اجرایی شدن این پروژه باشیم.

راه آهن گرگان- گنبد وارد بحث کمیسیون نشده است

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: پروژه راه‌آهن گرگان-گنبد به طور اختصاصی هنوز در کمیسیون به بحث گذاشته نشده است.

سید حسین افضلی اظهار داشت: اعضای کمیسیون عمران مجلس و مسؤولان وزارت راه و شهرسازی بر توسعه راه‌آهن در کشور توجه ویژه‌ای دارند و بر این باورند که توسعه راه آهن یکی از اصول اساسی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، بنابراین شد که برای ساخت پروژه، یک شرکت چینی به میزان ۸۵ درصد و یک شرکت از سوی آستان قدس رضوی به میزان ۱۵ درصد عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد را آغاز کنندوی تصریح می‌کند: در حال حاضر مسؤولان و نمایندگان مجلس بر تحول اصولی در حمل و نقل ریلی کشور تأکید دارند و توسعه راه‌آهن را یکی از دغدغه های اصلی خود می‌دانند.

نماینده اقلید می‌افزاید: کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی لایحه بودجه و برنامه ششم هستند که امید می‌رود پس از آن موضوع‌ها و پروژه‌های معطل در کشور بخصوص در زمینه حمل و نقل بررسی و سر و سامان بگیرد.

یکی از ۴ هزار پروژه معطل کشور

شادمهر کاظم‌زاده یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز به خبرنگار ما می‌گوید: در گذشته به توسعه راه‌آهن آن گونه که انتظار می‌رفت توجه نشده، اما خوشبختانه در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه ۹۶ به این موضوع توجه شده است.

نماینده دهلران می‌افزاید: در سال آینده، توسعه حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از اولویت‌های مسؤولان کشور مطرح است و پروژه راه‌آهن گرگان- گنبد نیز از این توجه مستثنا نخواهد بود.

وی به توقف عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن گرگان- گنبد اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه هم جزو ۴ هزار پروژه معطل و ناتمام کشور به شمار می‌آید.

وی تصریح می‌کند: در کشور پروژه‌هایی وجود دارد که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد عملیات اجرایی آن صورت گرفته، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبارات لازم این پروژه‌ها رها شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: نمایندگان و اعضای کمیسیون به دنبال رفع مشکلات و موانع بر سر راه توسعه حمل و نقل ریلی کشور هستند و پروژه راه‌آهن گنبد- گرگان نیز از نظر دور نخواهد ماند.

گفتنی است، پروژه راه‌آهن گرگان- گنبدکاووس که بخشی از پروژه ۶۵۵ کیلومتری راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان است، به عنوان پروژه ملی تلقی می‌شود که ساخت آن بنا به گفته کارشناسان مزایای فراوانی از جمله توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال، انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌های آزاد و سفر ایمن برای مسافران و زائران را به ارمغان می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.