نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند خوسف و درمیان در مجلس گفت: طرح تحول سلامت دچار کاستی‌های جدی است و مجموعه دستگاه‌ها، کارشناسان و دولت باید بدون تعصب آن را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند و معایب آن را برطرف کنند.

طرح تحول سلامت دچار کاستی‌های جدی است‌

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر عبادی عصر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح تحول سلامت دچار کاستی‌های جدی است و مجموعه دستگاه‌ها، کارشناسان و دولت باید آن را بدون تعصب دقیقاً بازشناسی و بررسی کنند تا معایب آن برطرف شود.

وی افزود: برخی از اشکالات این طرح ملموس است از جمله مشکلاتی که برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد کرده ‌خصوصاً در بحث تأمین پزشک که اجرای این طرح جاذبه سازمان تأمین اجتماعی را نسبت به وزارت بهداشت برای پزشکان کاهش داده ‌و این یکی از آسیب‌های طرح تحول سلامت است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت البته مزایای زیادی هم داشته ‌اما با توجه به این که اجرای آن بارهای مالی شدیدی برای دولت ایجاد کرده ‌باید بدون تعصب راهی که طی شده ‌مورد تجدید نظر قرار گیرد و معایب اصلاح شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت درمان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در شرایط حاضر نظام درمان کشور ما در نقطه عطفی قرار دارد و وضعیت وزارت بهداشت  سازمان های بیمه و شرایط حاکم بر برنامه توسعه وضعیت ویژه و بسیار خاصی را رقم زده است.

فرزاد فیروزی افزود: در طی سنوات گذشته اتفاقاتی افتاده که هزینه ها و مشکلات بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی را افزایش داده به طوری که رقم 9 بیست و هفتم حق بیمه بیمه شدگان دیگر کفاف هزینه‌های درمان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: رشد 280 درصدی تعرفه های درمان به همراه ایجاد تبصره هایی در کتاب تعرفه ها باعث افزایش 5 برابری هزینه های درمان شده است از طرفی افزایش متوسط سن بیمه‌شدگان و کاهش ورودی جمعیت جوان به صندوق‌های بیمه‌ای کاهش اشتغال و رکود کارگاه‌ها نیز مزید بر علت شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی همچنین سهولت دسترسی به خدمات درمانی، افزایش آگاهی نسبت به مسائل پزشکی که حاصل ورود جدی رسانه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی است را از دیگر عوامل افزایش تقاضا برای خدمات درمانی و در نتیجه افزایش هزینه های درمانی دانست

فیروزی افزود: بخش عمده‌ای از منابع طرح تحول سلامت صرف تهیه تکنولوژی‌های گران قیمت در سراسر کشور شده ‌که علاوه بر این که هزینه اولیه داشته ‌باعث افزایش تقاضای القایی و بالطبع افزایش هزینه‌های درمان سازمان بیمه‌ای شده است.

وی گفت: علاوه بر این مشکلات مربوط به شرایط بهداشتی و تهیه و تأمین غذای سالم، ایمنی کارگاه‌ها و حوادث شغل، افزایش زاد و ولد، مشکلات مربوط به آموزش پزشکی و عدم وجود دستورالعمل‌های مشخص و مدون برای درمان بیماران را از دیگر عواملی دانست که موجب هدر رفتن منابع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری کلان در نظام سلامت و درمان کشور باید از نگاه یک سویه و یک جانبه به یک دیدگاه سیستمی و همه جانبه تغییر یابد و در طرح تحول سلامت به تمامی شرکای اجتماعی این عرصه توجه شود و همه مسائل مربوط به بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و به ویژه بخش نظارت مورد توجه قرار گیرد.

فیروزی با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) بیرجند در سال جاری از برنامه سازمان تأمین اجتماعی برای راه‌اندازی پلی کلینیک  تأمین اجتماعی در شهرستان طبس در اوایل سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: مسئولان سازمان عنایت ویژه‌ای برای ارائه خدمات به بیمه شدگان تأمین اجتماعی در استان خراسان جنوبی دارند.

در این جلسه 4 تن از پزشکان استان خراسان جنوبی که در زمینه اصلاح الگوی مصرف دارو و خدمات سلامت و کاربرد اصول علمی تجویز منطقی دارو و خدمات تلاش بیشتری داشته اند مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.