چند روز پیش، ریاض بودجه خود را برای سال مالی ۲۰۱۷ با کسری بیش از ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد. برای چهارمین سال پیاپی است که کسری بودجه این کشور بر اثر کاهش قیمت نفت ثبت می شود.

بودجه ۲۰۱۷ عربستان و کسری ۵۳ میلیارد دلاری/ خزانه ای بی رمق و ادامه جنگ یمن

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛ روزنامه الاخبار لبنان در مقاله ای به قلم "خلیل کوثرانی" نوشت: عربستان با اوضاع سختی روبروست. سلطنتی که از دهه هفتاد بر تخت جهان عرب نشسته است، برای جبران کاهش میزان نفوذ خود تلاش می کند، بدین منظور، لجاجت خود را در یمن ادامه می دهد و یا در شمال سوریه به دلیل عدم توان رویاروئی مستقیم، پشت متحد ترکی خود پنهان می شود. همچنین منتظر آغاز دوره جدید ریاست جمهوری آمریکاست تا به موضع جدید آن در قبال خود پی برد به ویژه اینکه دولت «اوباما» را به ترک «عربستان» متهم کرده است. علاوه بر این بعد سیاسی، بعد اقتصادی هم با واقعیت های سختی دست و پنجه نرم می کند.

چند روز پیش، ریاض بودجه خود را برای سال مالی ۲۰۱۷ با کسری بیش از ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد. برای چهارمین سال پیاپی است که کسری بودجه این کشور بر اثر کاهش قیمت نفت ثبت می شود. دلیل اختلاف این کسری بودجه با معادل آن در سال گذشته که ۸۷ میلیارد دلار بوده است، اتخاذ سیاست های عملی دربار پادشاهی توسط شخص «ملک سلمان» در چند ماه گذشته نیست، بلکه به این نکته باز می گردد که «ریاض» برخی از بدهی های داخلی و خارجی خود را پرداخت نکرده است و همچنین افزایش قیمت نفت در هفته های اخیر امکان تنظیم بودجه با تکیه به قیمت ثابت و رو به افزایش نفت را فراهم کرده است.

شواهد مستندی برای اثبات اینکه عربستان به بحران بزرگ و غیر قابل تصور نزدیک میشود، در دسترس نیست، اما نکته واضح و مبرهن آنکه پادشاه و پسرش نیز هنوز متوجه نشده اند که دیگر در گنجینه نفت و ثروت شناور نیستند.

با وجود اینکه کسری بودجه سال پیش رو شدید است اما حکومت سعودی کاهش حجم آن را نسبت به سال گذشته دستاورد بزرگی می دانند.

استراتژی وصله

سیاست مالی اتخاذ شده در عربستان در طول چند ماه گذشته بیانگراز بین رفتن ده ها میلیارد دلار به دلیل وقوع معادله نابرابر در کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها است و این سیاست روند برداشت از ذخایر پولی و اعمال مالیات های سنگین بر شهروندان سعودی را در پیش گرفته است که شوک بزرگی به ساختار جامعه وابسته به دولت وارد کرده است. خلاصه ساده از شرح وضعیت فرسایشی عربستان اینکه امروز دخل و خرج این کشور با یکدیگر هم خوان نیست.

مالیات جدید، هرگز

عربستان در حالیکه چهارمین سال متوالی کسری بودجه را تجربه می کند، اما به شهروندان خود مژده عدم اعمال مالیات های جدید را می دهد. کارشناسان این اطلاعیه را مبهم و غیر شفاف بر می شمرند چرا که طی ماه های گذشته ریاضت های سنگینی از جمله حذف یارانه سوخت و افزایش بهای حامل های انرژی بر شهروندان سعودی تحمیل شده و حکومت در سال گذشته تمام مالیات های ممکن را در قالب تصمیمات بهبود دهنده اعمال کرده است.

نکته قابل توجه اینکه تمام سیاست های اتخاذ شده در واقع بیانگر  تلاش عربستان برای رسیدن به بودجه برابر در سال ۲۰۲۰ است و وزیر نیروی عربستان با استناد به حفظ ثبات در افزایش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید بر این موضوع تاکید می کند.

بودجه ریاض در سال ۲۰۱۷ به وضوح به بهبود قیمت وابسته است چرا که افزایش حجم هزینه هایی با این نوع سخاوت و گشاده دستی به قیمت ثابت نفت بین هر بشگه ۴۷ تا۵۴ دلار باز می گردد. اما این شرط، متغیری مبهم است و پیش بینی ها در مورد بهبود بازار نفت، همزمان با خوش بینی ها و بدبینی های بسیاری همراه است.

خلاصه مباحث مذکور در نگاه شهروندان سعودی، عبارت «عربستان هنوز سرپاست» است. یک شهروند سعودی چند روز پیش در کنار عکس ملک سلمان بر روی یکی از ارزهای ریال سعودی به تمسخر نوشت: این، هرگز  نشانه خوبی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.