موضوع پرداخت حقوق معلمان که در یکی دو سال پایانی دولت یازدهم سرخط خبرها قرار گرفته در حالی اتفاق می افتد که گویا دولت تنها برای پرداخت حقوق قشر فرهنگی با کسری بودجه مواجه است.

چرا فقط حقوق معلمان با تاخیر پرداخت می شود؟ / دولت برای پرداخت حقوق وزارت نفت کمبود بودجه ندارد؟

اختصاصی قدس آنلاین - حقوق معلمان یک مساله مهم در جامعه ایرانی است. دلیل این مساله گستردگی جامعه فرهنگیان و رقم میلیونی تعداد معلمان و جامعه مرتبط با فرهنگیان و میلیون ها دانش آموزی است که دراین نظام آموزشی و پرورشی تحت آموزش قرار دارند. این گستردگی در مواقعی باعث شده که چنین موضوع اجتماعی به یک موضوع سیاسی و حتی امنیتی هم تبدیل شود. از این رو موضوع حقوق معلمان، نه فقط برای آن‌ها و دانش‌آموزانشان، بلکه برای حاکمیت هم موضوعی مهم است. موضوع حقوق معلمین که به معیشت آنها مرتبط است هر سال همزمان با دوازدهم اردیبهشت و روز معلم حرف روز رسانه ها می شود و همه به یاد دغدغه های معیشتی معلمین و وعده های بی سرانجام مسئولین به این قشر تاثیرگذار می افتند. چند روزی مطالبات و نگرانی های جامعه فرهنگی کشور رسانه ای می شود و بعد از آن روز از نو و روزی از نو...

متاسفانه برخلاف کشورهای توسعه یافته که یکی از مهمترین و اصلی ترین اقشار جامعه را جامعه معلمان و فرهنگیان می دانند و دولت موظف به رسیدگی همه جانبه به این قشر است در ایران جامعه فرهنگیان و معلمان کمترین موهبت را از سوی دولت می بینند که هیچ! حتی از محل صندوق ذخیره آنها نیز تنها به سی نفر وام اختصاص می دهد در حالی که آنها از تهیه ضروریات زندگی یا پر کردن سفره شب یلدا هم عاجزند. قدس آنلاین در گفتگو با نمایندگان کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی به موضوع بی توجهی دولت به پرداخت حقوق معلمین پرداخته است.

دولت برنامه ریزی مناسبی برای تامین حقوق معلمین ندارد

داود محمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش به قدس آنلاین گفت: باید شکایت جامعه فرهنگیان مجلس موضوع را پیگیری و با دولت در میان گذاشت. هر چند براساس برخی اخبار حقوق برخی شهرستان ها تا روزهای سوم وچهارم دی ماه واریز شده اما براساس قول و وعده دولت قراربود شب گذشته یعنی چهارم دی ماه حقوق فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش به حساب آنها واریز شود.

وی درخصوص برنامه های مجلس شورای اسلامی برای سامان دهی به وضعیت پرداخت حقوق جامعه معلمین خاطر نشان کرد:  به هر حال نمایندگان درصدد هستند تا در فواصل بررسی لایحه بودجه و برنامه ششم موضوع مهم حقوق های کارمندان دولت به ویژه قشر فرهنگی کشور را مورد تاکید قرار دهند. نهایت سعی و کوشش ما در مجلس این است که بتوانیم دولت را موظف به پرداخت به موقع حقوق معلمین کنیم هر چند دراین با ره در لایحه بودجه و برنامه ششم هم پیش بینی هایی به عمل آمده و خوشبختانه مصوبات مطلوب و مناسب شأن این قشر تاثیر گذار داشته ایم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه در پرداخت حقوق آذرماه فرهنگیان تعلل و کم کاری صورت گرفته چراکه سازمان مدیریت باید بودجه مورد نظر را به خزانه ابلاغ می کرد تا به حساب فرهنگیان واریز می شد اضافه کرد: ظاهرا مشکلاتی برای رساندن حقوق و مزایای جامعه فرهنگی کشور قبل از پایان ماه وجود داشته که حل نشده است. به هر حال حقوق و مزایای معلمین باید نهایتا تا سی ام هر ماه به حساب آنها واریز شود که متاسفانه با دیرکرد چند روزه انجام شد. به نظر می رسد دولت برنامه ریزی مناسبی برای تامین حقوق معلمین ندارد و نتوانسته مبلغ لازم را فراهم کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دیگر شاهد چنین مسائلی در کشور نباشیم گفت: متاسفانه عدم پرداخت حقوق فرهنگیان مصادف با جشن شب یلدا شد. مساله ای که در این باره قابل ذکر است این است که مشکل پرداخت حقوق تنها به قشر فرهنگیان مربوط نمی شود بلکه مشکل پرداخت حقوقها امروز به مشکل کلی دولت تبدیل شده است. مجلس شورای اسلامی درصدد است تا راهکارهای مناسبی را در این باره به دولت ابلاغ کند تا عدم هماهنگی ها و مشکلات بودجه ای برطرف شود.

محمدی با اشاره به اینکه به هر حال مساله معیشت معلمان از جمله موضوعاتی است که باید از جمله اصلی ترین دغدغه های دولت به شمار رود اضافه کرد: بی تردید همگان به این موضوع اذعان دارند که مخاطرات معلمان به دانش آموزان منتقل می شود و عدم تامین آنها به مثابه عدم تامین نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان است. از این رو رشد و توسعه علمی کشور در گرو آسایش مادی و آرامش خیال معلمین است تا دغدغه های زندگی مانعی سر راه تعلیم و تعلم آنها نشود. بی شک نگرانی های معلمین بسیار بجا و بحق است و از این رو امید می رود دولت با با برنامه ریزی مناسب در بودجه و مصوبات مجلس بتواند مشکلات اقتصادی قشر فرهنگی کشور را حل کند.

چرا فقط حقوق معلمان با تاخیر پرداخت می شود؟ دولت برای پرداخت حقوق وزارت نفت و خارجه کمبود نقدینگی ندارد؟

محمد قمی، عضو کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تامین حقوق معلمان از نان شب هم برای دولت واجب تر است گفت: معلمان قشر تاثیرگذاری هستند بنابراین نباید در حوزه معیشتی دغدغه ای داشته باشند. بی تردید ثمره معلمی تعلیم و تعلم یک انسان است و به همین دلیل تامین نیازهای معلمین و پرداخت حقوق به موقع آنها برای دولت باید از نان شب واجب تر باشد.

وی با اشاره به نرخ خط فقر در جامعه و معمانی که حقوق شان همواره زیر خط فقر است اضافه کرد: با این وجود معلمان پس اندازی ندارند که در تاخیرهای پرداختی حقوقشان از آن استفاده کنند. دولت باید به این موضوع واقف باشد که اصلی ترین کار معلم کار فکری و فرهنگی است. کار فکری و فرهنگی وقتی درست انجام می شود که معلم از هر جهت آسوده خاطر باشد. هنگامی که معاش معلمین در خطر باشد و آنها شرمنده خانواده خود باشند آیا می توان انتظار توسعه یافتگی جامعه ای را داشت؟ آیا می توان انتظار پرورش دانش آموزانی را داشت که  در آینده عامل رشد و توسعه کشور باشند؟ یقینا سطح و کیفیت آموزش هر جامعه ای زمانی افزایش می یابد که به مطالبات معلمان رسیدگی شود نه اینکه حقوق به حقه آنها نیز با تاخیر پرداخت شود!

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف و نگرانی نسبت به عدم پرداخت حقوق به موقع معلمان و تکرار آن در سال های اخیر گفت: متاسفانه خبرها حاکی از آن است که سال گذشته و امسال این مساله تکرار شده که خبر جالبی نیست. از این رو در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از دولت انتظار داریم بودجه آموزش و پرورش را به نحو احسن تامین کند همانگونه که حقوق و مزایای وزارتخانه های نفت و خارجه به موقع پرداخت می شود. آیا ارزش و بهای وزارت فرهنگی و تعلیمی آموزش و پرورش از وزارتخانه های مذکور کمتر است که به آن توجهی نمی شود؟

چرا ثمره زحمت معلمان جایی ذخیره می شود که هشت هزار میلیارد اختلاس شده است؟

حجت الاسلام و المسلمین نصر الله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با بیان اینکه دولت موظف به حفظ آرامش در جامعه است گفت: وظیفه مسلم دولت این است که برای همه اقشار جامعه زمینه های آرامش را فراهم کند تا هر کسی در حوزه کاری و مسئولیت خود بتواند به درستی نقش آفرینی کند. بی شک اگر دولت نتواند آرامش را در فضای ذهنی گروه های مختلف جامعه بخصوص قشر فرهنگیان تامین کند  طبیعتا نمی توان از آنها انتظار داشت که کار با کیفیتی ارائه دهند و در آموزش و پرورش کشور تحول ایجاد کنند. 

وی در این باره افزود: متاسفانه امروز باوجود تذکرات متعددی که از سوی مقام معظم رهبری و مردم پیرامون اصلی ترین مساله جامعه که همان دغدغه معیشتی است به دولت داده می شود این موضوع چندان مورد توجه قرار داده نشده است. بعد ازگذشت سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم نباید با چنین مساله ای در دو سال متمادی رو به رو شویم که جامعه معلمین برای دریافت حقوق خود به رنج و زحمت بیفتند واز تامین خود وخانواده رنج ببرند.

پژمانفر با اشاره به اینکه بنده امروز این مساله را به یکی از دولتمردانی که در مجلس بود تذکر دادم گفت: به او گفتم بهتر است به جای مانور دادن سر حقوق شهروندی، حقوق معلمان و سایر اقشار جامعه که با رکود و بیکاری و عدم دریافتی های مناسب رنج می برند رعایت شود! خوشبختانه مردم بین شعارهای سیاسی و صداقت در رفتار وگفتار مسئولین تفکیک قائل می شوند و آنها را درست تمیز می دهند از این رو انتظار می رود دولت مانع فسادها شود.

وی با اشاره به اینکه فساد هشت هزار میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان زیر پا گذاشتن حقوق فرهنگیان زحمت کش این کشور است ادامه داد: متاسفانه به بهانه های واهی از قبیل وام دادن به آن بی اعتنایی شد. در وضعیتی که قشر فرهنگی کشور قادر به تامین اصلی ترین مایحتاج خود نیست چگونه می شود که هشت هزار میلیارد تومان به سی نفر وام داده می شود و حقوق معلمان با تاخیر چند روزه پرداخت می شود! به نظر می رسد اصلی ترین انتظار مردم و جامعه فرهنگی کشور از دولت و مجلس ایستادگی در برابر مفاسد است تا بیت المال به دست غارتگران نیفتد و دولت بتواند کارمندان وکارگران خود را تامین نماید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.