کمیته فقهی در بانک مرکزی ایجاد شده، ولی در لایحه نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که کمیته فقهی، یکی از ارکان اصلی بانک مرکزی باشد و به نظر می‌رسد این اتفاق، گام موثری برای تبدیل نظام بانکداری ایران به بانکداری اسلامی شود.

۳علت ربوی بودن برخی فعالیت‌های بانکی

رئیس انجمن مالی اسلامی با برشمردن ۳دلیل برای ربوی بودن برخی فعالیت‌های بانکی گفت: اصلاح قانون بانکداری، آموزش کارکنان بانکها و کمیته فقهی به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی راهکارهای اصلی است.

به گزارش قدس آنلاین، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص شبهه ربوی بودن برخی فعالیت‌های بانکی گفت: بخشی از این شبهه به قوانین کشور برمی‌گردد؛ چراکه قانون پولی و بانکی ایران مربوط به چند دهه قبل است و به روزرسانی نشده است؛ این در شرایطی است که طبعا این قوانین نیاز به بازنگری دارند؛ همانطور که امروز نظام بانکی دنیا تفاوت‌های زیادی با قبل دارد، پس ایران هم باید خود را به روز کند.

رئیس انجمن مالی اسلامی افزود: البته در ایران، هم اکنون موضوع اصلاح قوانین بانکداری در دستور کار قرار گرفته و در مجالس قبلی نیز پیگیری شده است، اما همچنان مورد بحث بوده و دنبال می‌شود. اکنون این لوایح قرار است در قانون جدید اصلاح شوند و امید می‌رود با اصلاح آن، بخشی از مشکل ربوی بودن بانکها حل شود.

وی تصریح کرد: بخشی دیگر از این مشکل به آموزش در حوزه نظام بانکی برمی‌گردد؛ به این معنا که آموزش در حوزه نظام بانکداری اسلامی یکی از نیازهای شبکه بانکی است و نیاز به تقویت جدی دارد؛ یعنی افرادی که در نظام بانکی کار می‌کنند باید آموزش خاص و مداوم در خصوص قانون جدید بانکداری و مباحث بانکداری اسلامی داشته باشندن تا خلاء عدم آموزش که اکنون به جدیت مشاهده می‌شود، رفع گردد.

به گفته صالح‌آبادی، در این راستا انجمن مالی اسلامی دوره‌های ام. بی. ای و دی. بی. ای را طراحی کرده که در آن قصد دارد به آموزش‌های کاربردی در حوزه مالی و اسلامی بپردازد. این در شرایطی است که در کنار بسترهای قانونی برای اوراق بهادار که در سال ۸۴ تصویب شده است، کمیته فقهی در بانک مرکزی نیز فعال شده و به نظر می‌رسد به عنوان یکی از ارکان اصلی بانک مرکزی می‌تواند در مسیر بانکداری اسلامی، کمک شایان توجهی ارایه دهد.

وی اظهار داشت: کمیته فقهی در بانک مرکزی ایجاد شده، ولی در لایحه نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که کمیته فقهی، یکی از ارکان اصلی بانک مرکزی باشد و به نظر می‌رسد این اتفاق، گام موثری برای تبدیل نظام بانکداری ایران به بانکداری اسلامی شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: اسناد خزانه اسلامی و صکوک امروز عملیاتی شده و این ابزارها کاملا اسلامی است؛ این در حالی است که افرادی که در مجلس لوایح دوقلوی بانکی را پیگیری می‌کنند، متن لایحه را در اختیار انجمن مالی اسلامی قرار داده‌اند تا ما هم نظرات خود را در این رابطه ارایه دهیم.

وی راه اندازی مرکز مطالعات فقهی بورس در قم را یک گام موثر برای همخوانی بازار سرمایه با مباحث اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: همچنین دومین همایش انجمن مالی اسلامی یکشنبه دوازدهم دیماه قرار است برگزار شود و در آن، مباحث بانکداری اسلامی به طور مفصل مورد بحث واقع خواهد شد.

رئیس انجمن مالی اسلامی تصریح کرد: آنتولوژی مالی- اسلامی را پیگیری خواهیم کرد تا حوزه مالی و اسلامی را با تمام جزئیات در قالب یک درخت با تمام شاخ و برگ‌های نشان دهیم. همچنین در این همایش، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، آیت‌الله تسخیری، حجت‌الاسلام موسویان و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حضور جدی دارند.

وی گفت: دوره‌های ام. بی. ای و دی. بی. ای مالی اسلامی طراحی شده و با وزارت علوم آخرین مراحل را طی می‌کند که با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) دوره‌ها را آغاز خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.