مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه با اشاره به نمونه بودن روستای زردویی در حوزه اشتغال و مهارت گفت: در این روستا مردمی زندگی می کنند که به کسب و کار علاقمند هستند و جوانان شان با استفاده از مهارت و توانایی هایشان دور بیکاری را قلم قرمز کشیده اند

اشتغال پایدار جز با مهارت به دست نمی آید/ افزایش مهارت است که از مهاجرت روستاییان جلوگیری می کند

اختصاصی قدس آنلاین - سمیه عظیمی / روستای زردویی یک روستای خاص و ویژه است، با مردمی علاقمند به فعالیت و فراگیری مهارت. روستایی که با فکر و ایده و البته خواست اهالی، تا حدی رشد کرده که می تواند به عنوان «روستای بدون بیکار بامهارت» کشور تبدیل شود. اهالی این روستا به کمک فریبرز عزیزی دست به فعالیت های کوچک اما زودبازده زدند و حالا هرکسی به دنبال راه اندازی کسب و کار کوچک و اشتغال پایدار باشد نام روستای زردویی را می شنود. پخت نان ساجی و صادرات آن حتی به کشورهای دیگر، تولید گیوه با شرایط روز به صورتی که حتی زنان هم بتوانند از آن استفاده کنند، ساخت بازی قدیمی کوردینه ویژه کرمانشاهیان و بسیاری فعالیت های دیگر که حالا در خیلی از شهرهای دیگر کشور هم نمود یافته از کارهای اهالی زردویی است. هرچند به دلیل برخی دست اندازهای قانونی، کسری بودجه یا عواملی از این دست شعار «روستای بدون بیکار» هنوز تحقق پیدا نکرده و تلاش ها برای رسیدن به آن در جریان است اما مردم زردویی همچنان پای کار تولید و افزایش مهارت خود و همشهریانشان ایستاده اند و زردویی را از مهاجرت به شهرها و کار در کارخانه های آلاینده نجات داده اند. در این میان نقش اداره کل فنی و حرفه ای استان و دکتر داود ناصری امید به قدری پررنگ است که همه اهالی و فریبرز عزیزی را تحت تاثیر قرار داده است. ما برای بررسی این نقش و عملکرد اداره کل فنی و حرفه ای کرمانشاه ، سراغ داود ناصری امید رفتیم. او در گفتگو با قدس آنلاین، دلیل مطرح شدن نام زردویی به عنوان روستای نمونه در حوزه روستای بدون بیکار را گفت، هرچند او نیز بخاطر برخی بی مهری ها گلایه هایی هم داشت؛ گلایه هایی که از عدم توجه مسئولان ارشد کشور نسبت به نقش سازمان فنی و حرفه ای در حوزه اشتغال پایدار در روستاها ناشی می شد.

اهالی خودشان خواستند!

اولین کلام داود ناصری امید به حضور فریبرز عزیزی در روستای زردویی مربوط بود؛ وی با اشاره به اینکه آقای عزیزی یک کارآفرین است با ایده های خوب گفت: ما بارها از این روستا بازدید داشته ایم و وقتی علاقه مردم به کار و فعالیت را دیدیم در آنجا کارگاه های مختلفی را دایر کردیم.

ناصری امید با بیان اینکه برای برگزاری کارگاه های فنی و حرفه ای در روستای زردویی یک مدرسه خالی را از آموزش و پرورش اجاره کردیم ادامه داد: در این مدرسه ۱۰ کارگاه ایجاد شد. ضمن اینکه به یکی از آموزشگاه های آزاد نیز اجازه فعالیت دادیم و در طول ۶ ماهه دوم سال گذشته، در روستای زردویی ۸۰ نفرساعت آموزش داشتیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه به آموزش رشته های مرتبط با شرایط ویژه روستا هم اشاره کرد و گفت: انجام کارهای جمعی نمی تواند تنها توسط یک دستگاه انجام شود و باید چند نهاد یا دستگاه برای رشد و توسعه فعالیت های اینچنینی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش اقدامات خوبی انجام شده است افزود: ما برای پیشرفت کار حتی جوانان روستا را به دوره های مربی گری اعزام کردیم تا از همین جوانان به عنوان مربی برگزاری دوره های مربی گری استفاده کنیم.

ناصری امید در ادامه به موضوع طرح ویژه اهالی روستای زردویی و «فریبرز عزیزی» کارآفرین آنجا و تحقق شعار «روستای بدون بیکار کشور» اشاره کرد؛ و اینکه کسب و کارهای کوچکی که توسط این کارآفرین و مخترع روستا برپا شده مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید بوده اما متاسفانه برخی طرح های بزرگ در پیچ و خم اداری گرفتار می شوند که طرح ایشان هم با همین مشکل مواجه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه، با بیان اینکه خوشبختانه در استان کرمانشاه و برخی استان های دیگر آگاهی و بینش مردم نسبت به فرصت های شغلی کوچک و زودبازده بیشتر شده است گفت: جوانان روستای زردویی با پرداختن به ایده های جذاب و مختلف نوروز امسال توانستند حدود ۲۰ هزار مهمان را به سوی روستای خود جذب و از مهارت و توانمندی هایشان استفاده کنند.

قلم زنان زردویی نمونه کار ندارند، فقط سفارش می پذیرند

وی به آموزش دوره های قلم زنی برای نخستین بار در روستای زردویی هم اشاره کرد؛ اتفاقی که طی آن از استادکاران اصفهانی دعوت کردند نسبت به آموزش اهالی این روستا اقدام کنند و نتیجه این ماجرا هم این است که ۲۰ نفر کار قلم زنی در این روستا را انجام می دهند که هیچ کدام نمونه کار آماده ندارند، بلکه فقط سفارش می پذیرند.

ناصری امید اشاره ای هم داشت به آموزش فعالیت های مرتبط با باغداری، و این راهم گفت که اهالی این استان و این روستا، تبحر خاصی در فرش بافی، زنبورداری و فعالیت های باغداری دارند که از این طریق به کسب درآمد و شغل پایدار می رسند.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا تمایل زیادی به فراگیری زبان های خارجی نیز دارند افزود: گردشگر پذیر بودن روستای زردویی باعث شده جوانان روستا به علم و دانش روز خود بیفزایند وبرای جذب حداکثری گردشگر اقدام کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه به همدلی اهالی روستا برای توسعه محل زندگی و کارشان هم اشاره کرد؛ اینکه این همدلی باعث شده حالا زردویی نمونه کاملی از کار و کسب کوچک و خلاق باشد و به همین دلیل خیلی از مسئولان ارشد کشور هنگام سفر به کرمانشاه به زردویی هم سفر می کنند.

ناصری امید که به گفته اهالی روستا از هیچ کمکی برای رشد کسب و کار در کرمانشاه کوتاهی نکرده، این راهم گفت که باید دنبال آموزش های پیشرفته مهارت باشیم و به فکر طرح های جامعی که توسط جوانان نخبه ارائه می شود، اتفاقی که اگر نیفتد انگیزه افراد را کمرنگ می کند و بی انگیزگی، تلاش برای اشتغال پایدار را از بین می برد.

سازمان فنی و حرفه ای غریب است/ افزایش مهارت است که از مهاجرت روستاییان جلوگیری می کند

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم و جلوی مهاجرت را بگیریم باید در روستاها اشتغال ایجاد کنیم گفت: اگر کارخانه ها در حاشیه شهرها ایجاد شوند هر روز با مسائلی نظیر آلودگی هوا و مشکلات مهاجرت دست به گریبان خواهیم بود. ما نیازمند ایجاد اشتغال پایدار و درآمد ثابت برای اهالی روستاها هستیم. اتفاقی که حتما با افزایش مهارت مردم خواهد افتاد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه به تعهداتشان در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: امسال ۶۰۰ هزار نفرساعت از این تعهدات انجام شده و به عنوان نمونه در روستاهای سنقر دوره های آموزشی فرش بافی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شده است.

ناصری امید البته گلایه ای هم داشت، اینکه وقتی از رشد وتوسعه علم صحبت می شود همه نگاه ها به سوی آموزش عالی می چرخد. ناصری امید گفت: متاسفانه سازمان آموزش فنی و حرفه ای غریب افتاده و کسی به این سازمان و کارکردهایش توجهی نمی کند در حالی که ظرفیت های این سازمان اگر درست بهره برداری شود می تواند سهم قابل توجهی هم در بحث آموزش افراد داشته باشد و هم افزایش مهارت و شغل پایدار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.