وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: لایه پنهان حکمرانی امریکا برطبل مخالفت با ایران می کوبد و در توافقی پشت پرده از همه دمکرات ها و جمهوری خواهان برای تمدید تحریم ها علیه ایران رای می گیرد.

لایه پنهان حکومت امریکا، احزاب آن کشور را علیه ایران بسیج می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در جلسه ماهانه کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند از دوره یکساله فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا به عنوان یکی از حساس ترین دوران های سیاسی این کشور نام برد و گفت: لایه پنهان مدیریت آمریکا از مدت ها قبل در رصد بازتاب سیاست های داخلی و خارجی ۱۶ سال گذشته دولت های جرج بوش و باراک اوباما به نکته ای کلیدی دست یافت و آن گسترش بی اعتمادی افکار عمومی در بین مردم آمریکا و محیط بین الملل به ویژه در جهان اسلام نسبت به عملکرد آمریکا بوده است.

وی اضافه کرد: استراتژی سلطه طلبانه امریکا طی این دوره ۱۶ ساله به دلیل تناقضات آشکار در شعارها و اقدامات عملی دولت های آمریکا و ماهیت رژیم هژمونی طلب آمریکا ناکام ماند.

منوچهر متکی اوج تنفر در افکار عمومی، درهم شکستن هیمنه آمریکا و ناتوانی اش در مدیریت تحولات و بحران های خود ساخته را از جمله علل اساسی این شکست معرفی کرد.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با اشاره به ارزیابی فوق اظهار داشت: لایه پنهان اداره کننده امریکا که احزاب دمکرات وجمهوری خواه صرفا نمادی از آن هستند و به تناسب شرایط گاهی با نقاب و گاهی بدون نقاب سیاست کلی آن کشور را دنبال می کنند و تفاوتی از این نظر بین جمهوری خواهان و دمکراتها وجود ندارد به این نتیجه رسیدند که باید تعامل جدیدی نسبت به جهان اسلام در پیش گرفته شود.

وی افزود: وقتی دونالد ترامپ نامزد انتخابات  ریاست جمهوری اسلامی برای نخستین بار در نطق انتخاباتی خود از اخراج مسلمانان از آمریکا سخن گفت همه به او خندیدند و گفتند که او مطالبی را می گویدکه نمی فهمد! سه ماه بعد وقتی در سه ایالات امریکا نسبت به اظهارات ترامپ نظر سنجی شد درصد قابل توجهی از مردم مواضع او را مورد تایید قرار دادند.

 متکی در ادامه اظهار داشت: بنده حدود یکسال پیش در تحلیل شرایط امریکا و طراحی های پشت پرده آن در برخی محافل گفتم که ترامپ مجری سیاست های جدید و پنهان امریکا و رئیس جمهوری بعدی این کشور خواهد بود.

وزیرامور خارجه پیشین کشورمان افزود: لایه پنهان  حکمرانی امریکا با مرور نظرات جنگ تمدن های هانیتنگتون  و با هدف عملیاتی نمودن کامل آن اسلام را بعنوان دشمن در کانون استراتژی جدید خویش قرار داد. البته این درحالی است که امریکائیها همه شکست های پیش گفته خود را بدلیل  عدم همراهی  جهان اسلام با سیاست های دیکته شده خویش میدانند.

وی گفت: درتحلیل انتخابات امریکا اگر چه تاکتیک  ها و شعارهای انتخاب شده برای کمپن دونالد ترامپ حساب شده و برگرفته از واقعیت های موجود در جامعه امریکا در پیروزی جمهوری خواهان موثر بود وتلاش های نظر سازانه شبکه  CNN قبل از انتخابات و مخالفت های نمایشی بعد از انتخابات ثمری نداشت اما نکته محوری در این انتخابات را که همانا یک تسویه حساب با اسلام و مسلمانان که مرکز ثقل  اصلی شکست سیاست های ظالمانه و قلدر مابانه امریکا است را نباید از نظر دور داشت.

متکی با تصریح اینکه انتخاب های لایه پنهان مدیریت امریکا برای ترامپ ومواضع آنان در قبال اسلام و مسلمانان نشانگر طراحی جدید امریکا علیه  جهان اسلام است، اظهار داشت: در دوران پسا داعش که شکست سیاست های محور غربی، عبری و عربی را با آزادی سازی حلب و در آینده ای نزدیک آزاد سازی موصل به نمایش گذاشت جهان اسلام باید خود را برای یک رویارویی جدید آماده نماید.

وی افزود: بدیهی است که محور برخوردهای جدید آمریکا علیه مسلمین در دوره جدید نیز جمهوری اسلامی ایران است.

وزیرامور خارجه پیشین کشورمان گفت: ماباید هرچه سریعتر استراتژی خود را در قبال سیاست های خصمانه امریکا براساس آموزه های اسلامی، حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و براساس نگرش های ساده لوحانه و غیر مبتنی بر شناخت دقیق دشمن تدوین کنیم. رفتار امریکا درقبال ایران از سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی خصمانه است که ملت مسلمان ایران و جهانیان به وضوح آن را مشاهده می کنند. بنابراین رفتار ما باید برگرفته از این دستور قرآنی باشد که واعتدوا بمثل ما اعتدی علیکم، یعنی برخورد های ما باید متقابل و  باشناخت از شیوه ها و روش های دشمنی آنان و هوشیارانه باشد.

متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه در محیط بین المللی و سیاست، جایی برای برداشت های ساده انگارانه و رویکردهای مبتنی بر ذوق زدگی وشتابزدگی وجود ندارد گفت: لایه پنهان حکمرانی امریکا وقتی برطبل مخالفت با ایران می کوبد مخالفان وموافقان برجام را برای تمدید تحریم های ده ساله ایران بسیج می کند و در توافقی پشت پرده از همه دمکرات ها و جمهوری خواهان رای می گیرد تا رئیس جمهور در معذور وتو کردن و یا نکردن مصوبه قرار نگیرد و این در حالی است که وزرای رئیس جمهور امریکا وعده می دهند که جلوی تمدید قانون آیسا را خواهند گرفت.

وزیرامور خارجه پیشین کشورمان گفت: استراتژی جدید آمریکا را همانند گذشته با آگاهی بخشی در جهان اسلام و اقشار مختلف از علما، دانشگاهیان، جوانان و غیره می توان باشکست مواجه کرد و براین اساس سال های آینده مسئولیتی سنگین برعهده اندیشمندان جهان اسلام قرار دارد.

وی در پایان اظهار داشت: مقاومت درتمام دهه های گذشته رمز پیروزی بود و در مقطع کنونی باید هدف ها را روشن کرد، امریکا هدف نخست در سطح جهانی، رژیم صهیونیستی هدف اول در سطح منطقه ای و سرسپردگان و عمال آنان درگام بعدی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.