کرمان-با گذشت ۱۳ سال از وقوع زلزله مهیب در بم صدها نفر در حاشیه شهر در کانکس زندگی می‌کنند و بسیاری از خانه‌های شهر نیز نیمه کاره رها شده‌اند چون مردم پولی برای احداث منازل تخریب شده ندارند.

زلزله زدگان بم پس از گذشت ۱۳ سال در کانکس زندگی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین «زمین لرزه ای به شدت ۶/۶ ریشتر در ساعت۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز پنجم دی ماه بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. »

این خبری بود که ۱۳ سال پیش یعنی ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ در ساعات اولیه در رسانه‌ها منتشر شد؛ زمین لرزه ای که خسارات زیادی را بر اهالی این شهر تحمیل کرد و طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر قربانی، ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان بر جای گذاشت. اما یازدهم دی‌ماه همان سال، دکتر اسماعیلی، رئیس شورای شهر بم گفته بود با توجه به اینکه در برخی مناطق بم ۱۰۰ درصد منازل بر اثر زلزله تخریب شده‌اند، به نظر من تعداد تلفات بیش از ۵۰ هزار نفر است.

 زخم‌های عمیق در سینه

علی یکی از بازماندگان زمین لرزه بم است وی می‌گوید: این شهر هنوز هم زخم‌های سنگینی بر سینه دارد و بسیاری از طرح‌های بازسازی اجرا نشده‌اند، کوچه‌ها خاکی است و ارگ بم هنوز هم بازسازی نشده، بسیاری از بناهای تاریخی شهر به حال خود رها شده‌اند، جاده‌های روستایی خاکی است و ده‌ها مدرسه کانکسی در شهر وجود دارد.

وی به حاشیه نشین‌های کانکس نشین اشاره می‌کند و می‌گوید: با گذشت ۱۳ سال از وقوع زلزله مهیب در بم صدها نفر در حاشیه شهر در کانکس زندگی می‌کنند و بسیاری از خانه‌های شهر هم نیمه کاره رها شده‌اند چون مردم پولی برای اتمام خانه‌ها ندارند.

این شهروند بمی می‌گوید: مردم زیر بار تسهیلات بازسازی شهر مقروض شده‌اند و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بم - کرمان، جاده‌ای که زمینگیر شده

جاده بم - کرمان؛ اما یکی از مشهورترین پروژه‌هایی است که از زمان بروز زمین لرزه به دلیل بی‌پولی زمینگیر شده است.

این جاده که در چند مرحله قرار شد دو بانده شود، حالا به عنوان خطرناک ترین جاده کرمان در رأس فهرست مناطق حادثه خیز استان کرمان قرار دارد.

نکته جالب اینکه پس از ۱۵ سال هم اکنون تنها کار ساخت هفت کیلومتر از باند دوم جاده مانده است، اما نبود اعتبار پیچ مشکلات این جاده را بیش از هر زمان دیگر با گره کور مواجه کرده است.

مرهمی برای بم

این شهر هنوز هم زخم‌های سنگینی بر سینه دارد و بسیاری از طرح‌های بازسازی اجرا نشده‌اند، کوچه‌ها خاکی است و ارگ بم هنوز هم بازسازی نشده، بسیاری از بناهای تاریخی شهر به حال خود رها شده‌اند، جاده‌های روستایی خاکی است و ده‌ها مدرسه کانکسی در شهر وجود دارددر این میان نمایندگان کرمان و راور، بم، زرند و کوهبنان در مجلس درخواست‌هایی را از مسؤولان عنوان کرده اند که شاید مرهمی برای زلزله زدگان بم باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به مشکلات پیش روی بم پس از ۱۳ سال اظهار می‌دارد: شرایط بازپرداخت وام‌هایی که برای ساخت و سازها به زلزله زدگان داده شده، مشکل است و حال درخواست از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه آن است که این وام‌ها بخشیده شود.

محمدمهدی زاهدی می‌افزاید: اگرچه باید تلاش شود تا مشکل بافت‌های فرسوده در برخی از مناطق کشور برطرف شود اما زمانی که زلزله ای به بزرگی زلزله بم در کشور رخ دهد، هر اندازه که ساخت و سازها محکم باشد بازهم خطرات این فاجعه دامنگیر مردم خواهد شد.

 افزایش  ارایه تسهیلات بیشتر به مردم بم

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت شهر بم بعد از وقوع زلزله، هنوز نیازمند ارایه تسهیلات بیشتر هستیم.

حبیب الله نیکزادی با بیان اینکه مردم شهرستان بم پیش از وقوع زلزله یکسری تسهیلات دریافت کرده بودند، اما در فاجعه زلزله بم همه زندگی مردم از بین رفت، می‌افزاید: دولت وعده داد تا این تسهیلات، مشمول بخشودگی شود که متأسفانه هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس نیز می‌گوید: پس از وقوع این حادثه می‌بایست اقدام‌هایی به منظور مقاوم سازی و بازسازی اماکن مسکونی صورت می‌گرفت که دولت در آن مقطع برای این موضوع تسهیلات و وام بلاعوض را پیش بینی کرد که به مردم تعلق گرفت، هرچند که مقاوم سازی و بازسازی اماکن عمومی و ارگ بم کُند انجام شد.

حسین امیری خامکانی با اشاره به اینکه جلسات گوناگونی با حضور مسؤولان برای چگونگی بازپرداخت وام‌های مردم برگزارشد، می‌افزاید: این موضوع مشکل اساسی مردم در چند سال گذشته پس از وقوع این حادثه بوده است که امید می‌رود، این مشکل نیز برطرف شود.

دولت زخم ۱۳ ساله بم را التیام دهد

با این حال مردم بم همچنان انتظار دارند که دولت نور امید را همچنان برای آنان روشن نگاه دارد و با اقدام‌های عملی خود مشکلات موجود را رفع کند تا زخم‌های ۱۳ ساله بم التیام یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.