رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت تبیین عقود اسلامی برای مردم گفت: منشاء بسیاری از نزاع ها و درگیری های موجود در جامعه آگاه نبودن مردم از مسائل فقهی است.

علت اصلی بسیاری از نزاع ها آشنا نبودن مردم با مسائل فقهی است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی یکشنبه شب در همایش تکریم جایگاه نهاد سردفتری اسناد رسمی در مجتمع ونوس قم اظهار داشت: فقه شیعه نه تنها برای بیان تکالیف و مسئولیت هایی بین انسان و خدا است، بلکه اساس آن دستورها و آموزه هایی است که بیشتر روابط بین بشر را تنظیم می کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به برکت فقه می توانیم گفتار حق از باطل و معامله های صحیح از غیر صحیح را تشخیص داده و جمیع عقودی که در میان بشر تحقق دارد را معنای روشنی ببخشیم.
وی با اشاره به دقت نظر علما، فقیهان و بزرگان دین در فقه، آن را به واسطه روشن شدن مرزها و کم شدن نزاع ها تامین کننده منافع انسان ها ذکر کرد و اذعان داشت: اگر جامعه و نهادهای مختلف سطح آشنایی خود با فقه را ارتقا دهند، برکت های فراوانی را شاهد خواهیم بود و آگاهی نداشتن نسبت به فقه ضربه های سنگینی را به جامعه وارد می کند.
آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر ضرورت توجه به رساله های عملیه علما و مراجع تقلید، افزود: اگر انسان با مضامین و آنچه که در این رساله ها آمده آشنا شود، بسیاری از راهکارهای جدید را در زندگی خود پیدا می کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که معامله های تجاری و بانکی طبق عقود اسلامی مطرح شده است، اذعان کرد: به رغم تلاش فقیهان برای تنظیم این معامله ها بر اساس عقود شرعی که در زمان امام خمینی(ره) نیز بر روی آن صحه گذاشته شد، امروز هنوز اعتراض ها و نگرانی هایی در مورد ربا وجود دارد.
وی تبیین نکردن عقود اسلامی برای مردم را علت به وجود آمدن این وضعیت دانست و افزود: به عنوان نمونه کسی که مبلغی را به عنوان سپرده نزد بانک می گذارد، نسبت به مسائل شرعی مرتبط از جمله مضاربه، شرکت و یا عقد صلح هیچ گونه اطلاعی ندارد و یا در برخی از محاضر رسمی افرادی حضور پیدا می کنند، و قصد انتقال مالکیت املاک و مستغلات خود به دیگران را دارند، اما موضوع صلح به شرط عمری و تفاوت آن با عقد مطلق را نمی دانند.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که یکی از مسئولیت های سر دفتران تبیین این عناوین برای مردم است، افزود: وضعیت محضرها و دفاتر ثبت اسناد رسمی نباید به گونه ای باشد که فقط یک شخصی در آنها حضور پیدا کند و از او امضایی مبنی بر این که «ثبت با سند برابر است»، بگیرند در صورتی که با ماهیت این اقدام هیچ گونه آشنایی نداشته باشد و چون بسیاری از مردم این مسائل را نمی دانند، بعدها منشاء نزاع و اختلاف می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع کتابت و این که در رابطه با آن مباحث پراکنده ای در آیه ها و روایت ها وجود دارد، افزود: کتابت امروز نسبت به گذشته یک تغییر ماهوی پیدا کرده هر چند در زمان قدیم جایگاه ویژه خود را داشته است.
وی هم چنین بیان عقود مکتوب شده در دفاتر اسناد رسمی برای مراجعه کنندگان را از وظایف سردفتران عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات جامعه ما این است، افرادی که می خواهند ملک یا اموالشان را به نام ورثه ها و فرزندان خود نمایند، به وصیت کردن با لفظ و زبان اکتفا می کنند، یا چیزی را بدون شاهد می نویسند، ولی باید به مردم آگاهی بدهیم که وصایای خود را در دفاتر رسمی ثبت کنند.
ششم دیماه روز ملی دفاتر اسناد رسمی نامگذاری شده و این همایش نیز به همین مناسبت به همت کانون سردفتران و دفتر یاران قم ترتیب یافته بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.