رئیس جمهور آمریکا در روزهای پایانی زمامداری، با عدم حمایت خود، لرزه به اندام «اسرائیل» و هم پیمانان عربش انداخت؛ دلایل حقیقی عقب نشینی مصر و ورود چهار کشور به میدان مبارزه در شورای امنیت چه بود؟

چرا قطعنامه شورای امنیت، نتانیاهو و متحدانش را به خود لرزاند؟

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛ روزنامه "رأی الیوم" در مقاله ای به قلم "عبدالباری عطوان" –سردبیر خود- نوشت: «باراک اوباما» در آغاز دوره نخست ریاست جمهوری خود طرح شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های عربی را به عنوان اولویت مطلق در برنامه سیاست خارجی خود قرار داد. اما اکنون در پایان دوره دوم ریاست اش، که همزمان با صدور قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت بوده است، با عدم وتوی این قطعنامه در حقیقت خواستار توقف این طرح شده است.

هر چند «دونالد ترامپ» موفق نشد در راستای خدمت به اسرائیل، «اوباما» را برای وتوی این قطعنامه متقاعد سازد اما توانست «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را به عقب نشینی از طرح ارائه شده توسط دولت خود تحریک کند و تاریخ رأی گیری را به تعویق اندازد و چه بسا به زمان ریاست رسمی خود موکول کند.

ما بر این باور نیستیم که کشورهای چهارگانه «ونزولا»، «مالزی»، «سنگال» و «نیوزیلند» بدون تشویق آمریکا و تحریک شخص «اوباما تصمیم به ورود به عرصه چالش گرفته باشند و طرح این قطعنامه را برای رأی گیری در روز مشخص به شورای امنیت ارائه داده باشند. این بدان مفهوم است که آمریکا به اسرائیل و رئیس و ملت آن هشدار می دهد پا از حد خود فراتر گذاشته و از خطوط قرمز تجاوز کرده است و سیاست های شهرک سازی آن خطر بزرگی نه تنها برای آمریکا بلکه برای کل اردوگاه غرب با توجه به بازگشت جنگ سرد و اعاده قدرت و نفوذ روسیه به شمار می آید.

«ترامپ» که طعم تلخ شکست را چشیده است، تهدید کرد که سازمان ملل در روز آغاز رسمی ریاست او نباید به همان وضعیت سابق خود باشد اما باید پرسید او با انتقال سفارت امریکا به اسرائیل چه می تواند بکند؟ آیا معاملات سلاح با اسرائیل را افزایش می دهد؟

«ترامپ» این نکته را درک نمی کند که قدرت آمریکا در کل خاورمیانه در حال افول است. از انجا که دخالت آمریکا در جنگ عراق بیش از ۵ تریلیون هزینه داشته است حال هر نوع ماجراجوئی دیگر بیش از دو برابر این میزان هزینه خواهد داشت. بنا بر این آمریکا باید با هوشیاری کامل اوضاع را به میزان سود و زیان خود سبک سنگین کند.

استکبار اسرائیل که با سستی و حقارت عرب تشویق شده و به ویژه باعملیات عادی سازی رواط عربی اسرائیلی قدرت آن افزایش پیدا کرده است، شمارش معکوس افول آن شروع شده است. بنا بر این خاورمیانه در آستانه تغییر ریشه ای معکوس قرار گرفته است و با ورود به ائتلافهایی در جبهه مقابل آمریکا صلابت و انسجام خود را متبلورتر می سازد. وقایع عملی در عرصه حلب خود گویای این واقعیت است.   

چهار کشوری که پیش نویس قطعنامه امنیتی را ارائه داده و همگی غیر عربی و دو کشور آن اسلامی هستند، در حقیقت ضربه قوی به اسرائیل و نیز حکومت های عربی و به ویژه دولت مصر وارد کرده اند. این کشورها با شجاعت و جسارت، موضوع عربی عادلانه را در دستور کار خود قرار داده  و به تهدیدات اسرائیلی وقعی ننهاده اند.

این کشورهای چهار گانه که ملت های عرب سر تواضع در برابر آنها فرود می آورند، نقاب از چهره حکام عرب برکشیده و آنها را به عنوان ابزار آمریکا و غرب و اسرائیل خوار ور سوا کرده اند. بار دیگر قدردان تلاش آنان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.