تبریز- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پرداخت حقوق کارمندان با درآمدهای اختصاصی،نفت فروشی و اوراق قرضه،خسران محض است، گفت: اعلام رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال بدون اعلام آن در سال ۹۴ منطقی نیست.

رشد اقتصادی بدون اعلام آن در سال ۹۴ منطقی نیست

به گزارش قدس آنلاین از تبریز به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم بناب در مجلس، محمد حسن‌نژاد، درباره میزان واقعی بودن رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی که از سوی دولت اعلام شده است، اظهار داشت: فرمول رشد اقتصادی، عددی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده و منطقی این است که رشد اقتصادی به طور سالانه اعلام شود؛ اما سئوال اینجاست که چگونه وقتی دولت رشد اقتصادی سال ۹۴ را اعلام نکرده است،امسال رشد اقتصادی ۶ ماهه را اعلام می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید از میزان رشد سال قبل اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم نظر خود را درباره رشد امسال و اینکه کاهش یا افزایش یافته اعلام کنیم.

حسن‌نژاد تصریح کرد: عدد ۷.۴ درصدی که توسط مسؤولان دولتی به عنوان میزان رشد ۶ ماهه نخست سال اعلام شده ممکن است ناشی از این باشد که سال قبل رشد داشته و امسال بیشتر رشد داشته‌ایم و یا اینکه ممکن است سال گذشته با افت شدیدی مواجه بوده و امسال به نسبت سال قبل که رکود داشته‌ایم، این رشد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من این است که این عدد می‌تواند دو عامل داشته باشد که یکی در مورد محصولات کشاورزی بوده که چون امسال خشکسالی داشته‌ایم، این رشد حاصل این اتفاق است و دیگر اینکه امسال نفت بیشتری فروخته‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آثار رشد اقتصادی در عرصه صنعت مشاهده نمی‌شود، افزود: امیدواریم تا پایان سال‌جاری، شاهد رشد دو رقمی باشیم ولی اگر دولت آمار سال ۹۴ را منتشر می‌کرد؛ گمانه‌زنی‌ها و ابهامات برطرف می‌شد.

حسن‌نژاد در خصوص ضرورت کاهش وابستگی بودجه درآمدهای حاصل از فروش نفت و جایگزینی آن با درآمدهای دیگر خاطرنشان کرد: علم،حکم می‌کند که هزینه جاری کشور بر اساس مالیات اداره شود، اما اگر دولت نمی‌تواند میزان مالیات را افزایش دهد،باید از هزینه‌های جاری بکاهد.

وی تصریح کرد: باید درآمد حاصل از نفت را در پروژه‌های عمرانی هزینه کرد و بخشی از آن را به صندوق توسعه ملی بسپاریم تا ذخیره‌ای برای آیندگان باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید بتواند با دریافت مالیات و عوارض خود را اداره کند؛چرا که پرداخت حقوق کارمندان با درآمدهای اختصاصی،نفت فروشی و اوراق قرضه،خسران محض است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.