گرگان- سرپرست پلیس فتا استان گلستان با اشاره به افزایش بیش از ۹۰ درصدی جرائم اینترنتی، گفت: وقوع جرائم اینترنتی در استان گلستان افزایش یافته است.

توسعه سواد رسانه‎ای جرائم اینترنتی را کاهش می دهد

به گزارش قدس آنلاین، وحید صاحبکاران در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان که شب گذشته با موضوع فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‎فرمایند "ا‎همیت فضای مجازی به اندازه دنیای واقعی  است".

وی تصریح کرد: در دوران جنگ کهن جنگ سخت را داشتیم که اهدافش تصرف سرزمین‎ها بود و در این جنگ از ابزارها و ادوات نظامی استفاده شد اما از سال ۱۹۴۵ جنگ‎ها نیم سخت شد و تغییر در رویه حاکمان اتفاق افتاد.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان با بیان اینکه جنگ نرم از سال ۱۹۹۰ آغاز شد، تاکید کرد: این جنگ اهدافش دگرگونی بود و در آن از شبکه‎های اجتماعی و اینترنتی استفاده می شود.

صاحبکاران ادامه داد: دسترسی به اطلاعات، اخبار، خرید، ارتباط برخی از مزایای استفاده از اینترنت است و استفاده از اینترنت به جرم ختم نمی‎شود اما زیان‎هایی مانند شکل‌گیری شایعات، تبلیغات ضد دین، فروش اطلاعات، گسستگی بین خانواده‎ها، ترویج بی‎بندو باری، عادی سازی روابط غیرمشروع، خیانت در بین کاربران و اعتیاد به مجازی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه ۷.۲ میلیارد نفر جمعیت انسان‎ها در روی کره زمین در سال ۲۰۱۵ است، افزود: ۲.۷ میلیارد نفر از این افراد عضو شبکه‎های اینترنتی هستند و تقریبا بیش از ۳.۵ میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‎کنند.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان با بیان اینکه ۱.۶ میلیارد نفر عضو یکی از شبکه‎های اجتماعی است، اظهار داشت: در سال ۱۳۴۰ اینترنت وارد کشور ایران شد و این در حالی است که امروز تقریبا ۴۶ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران از اینترنت استفاده می‎کند.

صاحبکاران با بیان اینکه  ۲۹ میلیون نفر از کاربران اینترنتی ایران جوانان هستند، گفت: تقریبا ۶۰ درصد از مردم ایران از اینترنت استفاده می‎کنند.

وی یادآور شد: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‎های انسانی جامعه، حفظ  ازحریم خصوصی و آزادی مشروع، صیانت از منافع و اسرار، اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات و حفظ زیر ساخت‎های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیکی از جمله اهداف پلیس فتا است.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان با بیان اینکه جرائم اینترنتی مشابه جرائم فضای واقعی است، تاکید کرد: برداشت غیرمجاز از حساب‎های بانکی، هک، اعاده حیثیت و آخاذی، تهدید، مزاحمت، جرائم علیه مقدسات،  عفت و جاسوسی از جمله جرائم اینترنتی است که در کشور رایج است.

صاحبکاران گفت: نمونه‎هائی از آسیب‎های فضای مجازی، تبلیغات ضد دین، شکل‎گیری روابط نامناسب، جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی، فراخوانی برای نافرمانی مدنی، تبلیغ مدلینگ و عضوگیری در سازمان های ضد انقلابی از تخلفاتی است که در شبکه‎های مجازی در استان گلستان اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه دانشجویی در سال ۸۸ از علی‎آبادکتول عضو گروه‎های ضد انقلاب شده بود، افزود: در ۹ ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به سال گذشته ۹۴.۶۹ درصد جرائم اینترنتی در استان گلستان افزایش پیدا کرده است.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان با بیان اینکه ۸۲.۶۶ درصد از پرونده‎های جرائم اینترنتی به مراجع قضایی ارسال شده، گفت: از این میزان ۸ درصد منجر به رضایت شد و ۹.۳۳ درصد به استان‎های دیگر برای بررسی و رسیدگی ارسال شد.

صاحبکاران افزود: در ۹ ماه سال ۱۳۹۴، ۴۵.۴۵ درصد پرونده‎های قضائی جرائم اینترنتی مربوط به برداشت‎های غیرمجاز  از حساب‎ها  بود که این میزان در مدت مشابه امسال به ۲۲.۱۷ درصد رسیده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: پرونده‎های کلاهبرداری رایانه‎ای از ۷.۷۵ درصد ۹ ماه سال ۱۳۹۴ به ۵.۸۳ در سال ۱۳۹۵ رسیده که ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: پرونده‎های هتک حیثیت و جرائم علیه افراد از ۳۴.۸۴ درصد در سال ۱۳۹۴  به ۴۹.۸ درصد در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۵  رسیده  و  ۱۷۸.۲ درصد افزایش نشان می‎دهد.

صاحبکاران به جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی اشاره کرد و گفت: آمار تشکیل پرونده این جرم از  ۲.۲۷ درصد در ۹ ماه سال ۱۳۹۴ به  ۵.۵ درصد  در ۹ ماه سال ۱۳۹۵ رسیده و ۳۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دیگر جرائم اینترنتی نسبت به ۹ ماه سال گذشته از ۹.۸۴ درصد به ۱۷.۱۲ درصد رسیده، گفت: تقریبا ۸۵ درصد مجرمان پرونده‎های اینترنتی را آقایان و ۱۵ درصد را بانوان تشکیل می‎دهند.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان تاکید کرد: ۵۹ درصد مجرمان سنی در بین ۲۵ تا ۳۹ دارند و ۵۲ درصد آنان متاهل بودند.

صاحبکاران با بیان اینکه ۷۶.۶ درصد مجرمان را افرادی با تحصیلات دیپلم و کمتر تشکیل می‎دهند، افزود: در ۹ ماه امسال بیش از ۲۶ هزار نفر ساعت آموزش پیشگیری در استان گلستان جواب بدهیم.

وی یادآور شد: بیش از ۱۶ هزار لوح فشرده و ۵۳ هزار بروشور آموزشی بین مردم استان گلستان در خصوص پیشگیری  و آشنایی با قوانین فضای مجازی توزیع شده و ۱۸ روز نمایشگاه در این خصوص داشتیم.

سرپرست پلیس فتا استان گلستان اظهار داشت: طرحی به عنوان مشارکت در پیشگیری اجتماعی از جرائم و آسیب‎های اجتماعی را در استان گلستان اجرائی کردیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد جرائم فضای مجازی در استان گلستان کاهش می‎یابد و با استفاده از این طرح فرهنگ مناسب استفاده از اینترنت و فضای مجازی و سواد رسانه‎ای توسعه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.