ساری-فصل سرما که از راه می رسد آسمان فریدونکنار از حضور پرندگان مهاجر رنگارنگ می شود، پرندگانی که به امید سرپناهی امن، پروازی پرمخاطره و طولانی را به جان می خرند تا در تالاب های شمالی ایران زمستان گذرانی کنند.

تالاب های مازندران کشتارگاه پرندگان مهاجر/پرواز به مقصد مرگ

قدس آنلاین-حسین احمدی: در حقیقت ایران شاهراه اصلی مهاجرت پرندگان به شمار می رود و با شروع سرما و یخبندان در نیمکره شمالی زمین، پرندگان مهاجر به عرض های جنوبی با اقلیمی معتدل تر همچون نیمه جنوبی خزر کوچ می کنند.

به همین دلیل تالاب های کشورمان از دیرباز پناهگاه پرندگان مهاجر بوده و در این بین، فریدونکنار بخاطر شرایط خاص اقلیمی، تالابی و فراوانی منابع تغذیه ای، منطقه ای مناسب برای زمستان گذرانی است.

با ورود پرندگان گرسنه و خسته، متاسفانه استقبال خوبی از آنان نمی شود و عده ای سودجو، برای تامین منافع خود دست به قتل عام پرندگان می زنند. پرندگان مهاجری که از دام های پهن شده بی خبرند.

 دام هایی به بلندای آسمان

«گُذر» یکی از روش های غیرمجاز صید پرندگان در مازندران است که در این سبک از صید، شکارچیان با نصب تورهای بلند هوایی به همراه دو دکل، اقدام به شکار شبانه پرندگان می کنند که متاسفانه در این روش، ممکن است هرگونه پرنده ای در تور صیادان بیفتد.

در این ارتباط رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران در گفت گو با قدس آنلاین می گوید: برای صید پرندگان مهاجر سه روش وجود دارد که از این میان دو روش «گُذر» و « کِرِس» غیرمجاز بوده و در صورت مشاهده با آن برخورد می شود.

ربیعی به روش سومی هم به نام « دومار» اشاره می کند و می افزاید: در این روش اردک های محلیِ دست آموز به پرواز در می آیند تا اردک های دیگر را به سوی دامگاه بکشانند که روشی کاملاً مجاز می باشد.

چراکه در این روش، صیاد به ازای تلاشی که می کند، پرنده می گیرد و لطمه ای به جمعیت این دسته از پرندگان وارد نشده و گونه های کمیاب نیز صید نمی شود.

 اینجا معیشت به شکار پرندگان گره خورده است

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران وجود دامگاه ها در فریدونکنار، اَزباران و سرخرود را اتفاق جدیدی نمی داند و اضافه می کند: این روش صید، سابقه دیرینه ای داشته و صیادان در شب اقدام به شکار نمی کنند.

ربیعی بیان می دارد: معیشت مردم منطقه به شکار پرندگان گره خورده و در این رابطه باید تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

او با اشاره به اینکه برنامه ساماندهی شکار و صید، چندسالی ست که اجرا می شود، می گوید: در این برنامه مقرر شد که بصورت تدریجی، روش های مخرب شکار حذف و برای روش های مجازی همچون «دومار»، پروانه انتفاعی جهت تامین معیشت مردم منطقه صادر تا پرندگان شکار شده در بازارهای محلی بفروش برسند.

ربیعی از انجام ۴ عملیات در سالجاری خبر می دهد و می افزاید: این عملیات ها با همکاری یگان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی انجام و ۵۰ رشته دام بلند غیرمجاز، تخریب گردید.

 میهمان ناخوانده ای به نام آنفولانزای فوق حاد پرندگان

با پرواز پرندگان مهاجر بر آسمان مازندران، لحظات دلپذیری برای مردمان سرزمین شمالی رقم می خورد اما پشت این لذت، همواره دلهره ایست. اضطرابی که میهمان این خطه سبز شده است میهمان ناخوانده ای به نام آنفولانزای فوق حاد پرندگان.

بررسی های میدانی در فریدونکنار، سرخرود و محمود آباد نشان می دهد که هزاران پرنده وحشی و اهلی در زمین های کشاورزی، آب بندان ها و تالاب های مازندران بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بین رفته و یا در حال تلف شدن هستنداز سوی دیگر بازارهای محلی مازندران مکان عرضه و فروش پرندگان مهاجر بوده و مازنی ها از دیرباز از مشتریان پر و پا قرص این بازارها هستند.

با مشاهده آنفولانزای پرندگان که به تأیید مدیران دامپزشکی و محیط زیست رسیده است، شکار، عرضه و مصرف اینگونه پرندگان ممنوع شده و بازارهای محلی از جمله بازار پرندگان فریدونکنار باید تعطیل شوند.

بررسی های میدانی در فریدونکنار، سرخرود و محمود آباد نشان می دهد که هزاران پرنده وحشی و اهلی در زمین های کشاورزی، آب بندان ها و تالاب های مازندران بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بین رفته و یا در حال تلف شدن هستند.

حجم تلفات پرندگان به حدی است که جمع آوری لاشه ها از کنترل خارج شده و صاحبان بسیاری از اردک ها و غازهای محلی، آنها را رها کرده اند.

علیرغم اعلام مدیران دامپزشکی مازندران مبنی بر شیوع آنفلوانزای پرندگان در مازندران، همچنان بازار خرید و فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار فعال بوده و سلامت مردم نادیده انگاشته شده است.

در این ارتباط مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت گو با  قدس آنلاین مشاهده آنفولانزای فوق حاد در پرندگان مهاجر و مرغ های بومی در مازندران و ۷ استان دیگر را تأیید می کند و می گوید: صید و شکار، عرضه، فروش و مصرف پرندگان مهاجر ممنوع می باشد.

سیدحسین رضوانی می افزاید: هم اکنون شرایط خوبی نداریم و از مردم می خواهیم تنها مرغ صنعتی مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه در جلسات ستاد آنفلوانزا بارها تاکید کردیم که در این برهه از زمان نباید پرندگان بومی و مهاجر در بازارهای محلی عرضه شوند، از فرمانداران خواست با تشکیل اکیپی متشکل از نیروی انتظامی، شهرداری، محیط زیست، بهداشت و درمان و دامپزشکی، مراکز عرضه و فروش پرندگان را تعطیل تا بتوانیم جلوی توسعه و تکثیر این ویروس را بگیریم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه در خردادماه سال گذشته هم آنفولانزای پرندگان در مازندران مشاهده شد، می گوید: شک نکیند که این ویروس از سوی پرندگان مهاجر انتقال می یابد.

رضوانی از صاحبان مرغداری ها خواست شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را کاملاً رعایت کنند.

 بازار فروش پرندگان تعطیل می شود

همچنین رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در جلسه ستاد آنفولانزا مقرر شد پروانه های شکار و صید لغو شوند، اظهار می کند: با ارسال نامه از سوی سازمان دامپزشکی به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، صدور پروانه های جدید ممنوع و پروانه های قبلی نیز باطل گردید.

ربیعی با بیان اینکه برای جلوگیری از گسترش آنفولانزا باید تماس با پرندگان وحشی از بین برود، خواستار غیرفعال شدن بازار فروش پرندگان شد و تاکید کرد: این اقدام، مطالبه سازمان محیط زیست و مصوبه ستاد آنفولانزاست.

وی با اشاره به اینکه بدنبال این هستیم تا با کمک دامپزشکی از دادستانی فریدونکنار حکم تعطیلی بازار پرندگان را دریافت کنیم، اضافه کرد: در این رابطه قطعا با مقاومت هایی روبرو خواهیم شد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران تاکید می کند: اگر همکاری و همراهی همه دستگاه های اجرایی را شاهد باشیم، می توان به نتیجه این اقدام امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.