گرگان-مدیرعامل شرکت گاز ایران در نشست خبری در گرگان با بیان اینکه ۶۸ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده است بیان کرد: در حال حاضر پروژه گازرسانی به تعداد ۵ هزار روستا در حال انجام است.

۶۸ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده است/ایران سومین مصرف کننده گاز در جهان

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا عراقی عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در گرگان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت گاز ایران ۳۰۰ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی دارد و ۲۱ هزار روستا و یک‌هزار شهر کشور را گازرسانی می‌کند.

وی افزود: تاکنون به ۶۸ درصد از روستاها و ۹۵ درصد شهرهای کشور گازرسانی شده و ۱۲ هزار روستای کشور از نعمت گاز بهره مند هستند.

 وی افزود: کشور ما با ۱۱ خطوط انتقال در کشور، ۷۰ ایستگاه تقویت فشار، ۲۱۰ توربوکمپرسور و ۱۳ پالایشگاه گاز شبکه عظیم گاز است که سومین تولیدکننده گاز و سومین مصرف کننده گاز دنیا هستیم.

عراقی گفت: در طول ۳ سال گذشته شاخص گازرسانی کشور به روستاها بوده و به ۱۲ هزار روستا گازرسانی شده و در حال حاضر هم ۵ هزار روستا در حال اجرا است که تا پایان سال به پایان می‌رسد و سال آینده هم حدود ۷ هزار روستا گازرسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: یک تا ۲ سال آینده بیشتر روستاهای کشور که قابلیت گازرسانی دارند را به شبکه گاز طبیعی متصل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز در کشور گاز طبیعی تولید می‌شود و شبکه‌های سراسری و نیروگاه‌ها، صنایع، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و منازل مردم با ۲۱ میلیون مشترک بهره‌مند می‌شوند.

عراقی اظهار داشت: در حال حاضر تنها از کشور همسایه ترکمنستان حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز واردات می‌شود که ۳ تا ۴ درصد تولید ماست.

وی افزود: ما با قراردادهای تجاری گاز، به دنبال کمک به این کشور هستیم و در قالب فروش به همسایگانی مانند ارمنستان، سوآپ گاز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران افزود: در قدیم ما به گاز ترکمنستان به عنوان یک نیاز نگاه می‌کردیم اما اکنون رابطه واردات گاز از ترکمنستان یک رابطه تجاری است و اگر مشکلی پیش بیاید که ترکمنستان قطع صادرات گاز داشته باشد، برنامه‌ریزی‌ها و راه‌های فراوانی است که برای مردم هیچ مشکلی پیش نیاید و گاز را تامین کنیم اما به هیچ عنوان علاقه نداریم که رابطه دوستی و حسن همجواری خود را با کشور ترکمنستان کم کنیم.

عراقی افزود: به زودی با مسئولان ترکمنستانی درخصوص نوع قراردادهای خرید و فروش گاز مذاکره می‌کنم و همان قراردادی که با کشور ترکیه داریم را با ترکمنستان داریم و مسائل قراردادی قابل بحث است و باید به نتیجه برسیم اما اگر خدائی نکرده مسائل قراردادی به مسائل غیرقراردادی برسد، یقینا کشوری که بیشترین ضرر را می‌کند، ما نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: در قالب سیاست محرومیت‌زدائی تا پایان امسال تلاش می‌کنیم گازرسانی به شهر زاهدان به عنوان آخرین شهر مرکز استان در کشور گازرسانی آن به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: در حال حاضر با شدت و حجم بالائی کار و خط انتقال ایرانشهر به زاهدان در حال انجام است، به صورتی که روزانه تنها ۲۰۰ تریلی لوله های گاز به این مناطق حمل می‌شود.

وی افزود: شرکت ملی گاز ایران در کنار گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور برای رفاه حال مردم و جایگزینی گاز به جای دیگر سوخت‌ها مانند نفت نقش بسزائی در حفظ محیط زیست دارد.

وی افزود: به زودی پس از پایان گازرسانی به همه شهرها و روستاها، شرکت ملی گاز با همه توان داخلی خود برای حفظ و نگهداری خطوط و تاسیسات، تعمیرات و پایداری در خطوط گازرسانی با نگاه صادراتی از طریق تولید گاز بیشتر و از طریق فرهنگ‌سازی صرفه جوئی مردم به دنبال ارزآوری برای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.