نشریه آمریکایی در گزارشی از دخالت‌های گسترده آمریکا در امور انتخاباتی دیگر کشورها به انحاء مختلف و تلاش در اجرای کودتا در صورت عدم انتخاب فرد مقبول این کشور اشاره کرد.

دخالت آمریکا در انتخابات‌های خارجی سابقه‌ای طولانی دارد/تا سال ۲۰۰۰، واشنگتن دستکم در ۸۱ انتخابات دخالت کرده بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نشریه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» چندی قبل در گزارشی نوشت: سیا «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» در حالی روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶ و رخنه سایبری به شبکه‌های رایانه‌ای جمهوری‌خواهان متهم کرده که منتقدین می‌گویند آمریکا خود نیز کارهای مشابهی را انجام داده و این کشور سابقه‌ای طولانی از تلاش برای نفوذ در جریان انتخابات دیگر کشورها دارد.

بر اساس داده‌های اطلاعاتی یک پژوهشگر دانشگاه «کارنگی ملون»، آمریکا از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰، هشتاد و یک مرتبه مرتکب چنین مواردی شده است که البته این آمار شامل کودتاها و تلاش در تغییر نظام یک کشور به دنبال عدم انتخاب فرد مقبول آمریکا که به طور قابل توجهی در ایران، گواتمالا و شیلی آن را شاهد بودیم، نمی‌شود.

بر این اساس، سرمایه گذاری بر جناح‌های انتخاباتی خاص، انتشار اطلاعات غلط، اظهارات عمومی و تهدید به نفع یا علیه یک نامزد از جمله دخالت‌ها هستند.

این نشریه در بخش دیگر به تقلای روس‌ها در این زمینه و مداخله در امور انتخاباتی ۳۶ کشور بعد از خاتمه جنگ دوم اشاره می‌کند.

لس آنجلس تایمز به تلاش آمریکا برای جلوگیری از قدرت گرفتن جناح‌های کمونیست در سراسر جهان اشاره کرده و می‌نویسد: در جریان انتخابات سال ۱۹۹۰ در نیکاراگوئه، سیا اطلاعاتی را پخش کرد که بر اساس آن مارکسیست‌های سندنیست را متهم به فساد نمود و حزب مخالف نیز از آن علیه «دانیل اورتگا» نامزد سندنیست‌ها استفاده کرد و او مبارزه را به «ویولتا چامرو» نامزد حزب مخالف باخت.

این نشریه سپس با ذکر دخالت‌های سازمان سیا در امور انتخاباتی دیگر کشورها چون ۱۹۸۶ هائیتی، ۱۹۹۶ روسیه و کمک «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا و وام ۱۰.۲ میلیارد دلاری صندوق جهانی پول به «بوریس یلتسین» رئیس جمهور وقت روسیه اشاره کرد. او نیز از این سرمایه در مصارف قبل انتخاباتی استفاده نمود.

در خاتمه این گزارش با اشاره به مداخلات آمریکا در امور خاورمیانه آمده است: آمریکا در این منطقه سعی دارد به تقویت مواضع نامزدهایی بپردازد که بتوانند به فرآیند صلح اسرائیل-فلسطین کمک نمایند.

بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶ و در تعهد به میراث برجا مانده از «اسحاق رابین» نخست وزیر ترور شده اسرائیل که توافق صلحی را با فلسطینی‌ها و با حمایت آمریکا پی ‌ریزی کرد، از «شیمون پرز» حمایت علنی کرد و حتی قبل از پیروزی در انتخابات او را به کاخ سفید دعوت نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.