بوشهر- وزیر نیرو گفت: هر چند درآمدهای وزارت نیرو از محل آب و برق مصرفی مشترکان در مقابل هزینه‌ها ناچیز است ولی مطالبات دستگاه‌ها از این محل برای اجرای طرح‌ها پرداخت شود.

۲۴ درصد  آب شبکه‌های آب‌رسانی کشور هدر می رود

به گزارش قدس آنلاین، حمید چیت‌چیان صبح جمعه در شورای آب استان بوشهر با تاکید بر تامین آب مطمئن و پایدار اظهار داشت: در سفر به استان بوشهر چند طرح تامین آب از محل اجرای آب شیرین‌کن افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که نشان دهنده رویکرد وزارت نیرو برای تامین آب آشامیدنی از ظرفیت دریا است.

وی با بیان اینکه هدر رفت آب از شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر یکی از مشکلات این استان است تصریح کرد: با توجه به قدمت شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر بین ۳۰ تا ۵۰ سال این شبکه‌ها فرسوده است که سبب هدر رفت آب می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان هدر رفت آب در مناطق مختلف، متفاوت است افزود: بطور متوسط هدر رفت آب از شبکه‌های آبرسانی در کشور ۲۴ درصد است که کاهش هدر رفت آب در دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب قرار دارد.

چیت‌چیان با اشاره به اهمیت کاهش آب به حساب نیامده گفت: کاهش یک درصد آب به حساب نیامده  نیاز به سرمایه‌گذاری یک‌ هزار میلیارد تومانی دارد که این مهم از ضروریات است.

وی با تاکید بر تخصیص اعتباراتی از ردیف‌های ویژه برای نوسازی شبکه آبرسانی بیان کرد: باید از مجلس شورای اسلامی برای کاهش هدر رفت آب در تامین اعتبارات لازم کمک گرفته شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محل ردیف ویژه برای این تحقق این مهم اعتباراتی تصویب کنند.

وزیر نیرو استفاده از مکانیزم تبصره ۳ قانون بودجه را برنامه دیگری برای  تامین اعتبار اجرای نوسازی شبکه آبرسانی دانست و تاکید کرد: با تصویب شورای شهرها می‌توان اعتبارات ویژه‌ای  از محل تبصره ۳ قانون بودجه دریافت کرد و این منابع اعتباری می‌توان در اجرای طرح‌های جلوگیری از هدر رفت آب و بازسازی شبکه‌ها هزینه کرد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه هزینه تولید هر متر مکعب آب بطور متوسط یک هزار تومان ارزیابی می‌شود افزود: هزینه یک متر مکعب آب از تاسیسات آب شیرین‌کن بالای ۶ هزار تومان است و این در حالی است که هر متر مکعب آب در شهرها ۴۶۰ تومان و در روستاها کمتر از ۳۰۰ تومان به فروش می‌رود.

وی با بیان اینکه درآمد از محل فروش آب مصرفی جوابگوی تامین اعتبارات برای اجرای طرح‌ها نیست افزود: با توجه به اینکه درآمدها و هزینه‌ها در این بخش با هم تناسبی ندارد ولی وزارت نیرو طرح‌های مهمی برای کاهش هدر رفت آب در دست اجرا دارد.

وزیر نیرو از اجرای طرح  زون‌بندی شبکه‌های آبرسانی  خبرداد و خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح، شیرهای فشار شکن برای تنظیم فشار آب در زمانی که مصرف آب کاهش دارد نصب می‌شود و این در حالی است که بازسازی شبکه آبرسانی ادامه دارد.

چیت‌چیان با تاکید بر استفاده از پساب فاضلاب‌ها برای استفاده از آب صنعتی تصریح کرد: در برخی مناطق بازیافت پساب‌های فاضلاب برای استفاده از آب صنعتی ارزش اقتصادی دارد ولی در نقاط ساحلی در راستای اجرای تاسیسات آب شیرین‌کن این مهم پاسخگو نیست که باید برای این نقاط چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اجرای سد چم‌شیر و استفاده بخشی از آب این سد در آبیاری اراضی دیم شمال استان بوشهر گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده ۶۰ میلیون متر مکعب در سال از این سد برای اجرای کشت‌های گلخانه‌ای منتقل می‌شود که اجرای کشت‌های گلخانه‌ای و استفاده از ۶۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به اندازه ۵۰۰ میلیون متر مکعب در استفاده از آبیاری سنتی ارزش دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه منابع اعتباری برای اجرای طرح‌ها با محدودیت مواجه است تاکید کرد: هر چند درآمدهای وزارت نیرو از محل آب و برق مصرفی مشترکان در مقابل هزینه‌ها ناچیز است ولی مطالبات دستگاه‌ها از این محل برای اجرای طرح‌ها پرداخت شود.

چیت‌چیان تاکید کرد: اگر بدهی دستگاه‌های مختلف پرداخت شود اعتبارات قابل ملاحضه‌ای برای اجرای طرح‌های تدوین شده وزارت نیرو تخصیص می‌یابد که می‌توان بخشی از مشکلات آبرسانی و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی را برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.