بوشهر- وزیر نیرو گفت: بحران آب افزون بر ایران بسیاری از کشورهای دیگر را نیر درگیر کرده است برهمین اساس استفاده بهینه و مدیریت منابع آب امری ضروری است.

دولت بر  احداث سد دالکی مصمم است / ضرورت مدیریت منابع آبی

به گزارش قدس آنلاین، حمید چیت چیان روز جمعه در بازدید از محل اجرای سد دالکی در دشتستان استان بوشهر گفت: دولت بر ضرورت احداث سد دالکی، شرایط منطقه و نیاز کشاورزان واقف و بر اجرای آن مصمم است و سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه از اولویت برنامه های این وزارتخانه است.

وی افزود: ساخت این سد از مصوبات سفر استانی رئیس جهموری و هیات دولت در سال ۹۳ است که عملیات اجرایی آن همزمان با انجام این سفر در دیماه سال یادشده آغاز شد.
وی یادآور شد: این درحالی است که بدلیل وضعیت منابع مالی ناشی از قیمت و کاهش صادرات نفت امکان تامین اعتبار لازم وجود نداشت و انتظار می رفت که پیمانکار با استفاده از ظرفیت خود کار را پیش ببرد که انجام نشد و نیاز تغییر پیمانکار احساس شد.
وزیر نیرو اظهارداشت:براساس گزارش و پیگیری های مسئولان استان بوشهر و نماینده دشتستان مهرماه امسال تصمیم به واگذاری این پروژه به پیمانکار جدید گرفته شد و با وجود اینکه این فرایند پنج ماه طول می کشید با تدابیر اتخاذ شده روند انتقال سه ماهه انجام شد.
چیت چیان گفت: پیمانکار جدید ساخت سد دالکی تجربه ساخت سدهای بزرگ از جمله سد کرخه را دارد و تعهد کرده که کار را با سرعت انجام دهد.
وی افزود:با گرفتن گزارش های ماهانه و مستمر از مسئولان منابع آب کشور و استان پیگیر کار خواهم بود تا چهار سال آینده این پروژه مهم تکمیل شود.
وزیر نیرو یادآورشد: بحران آب افزون بر ایران بسیاری از کشورهای دیگر را نیر درگیر کرده است برهمین اساس استفاده بهینه و مدیریت منابع آب امری ضروری است.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیزگفت: دشتستان یک چهارم جمعیت استان بوشهر را در خود جای داده که بخش اعظم معیشت مردم از راه کشاورزی با برخورداری از چهار میلیون اصله نخل تامین می شود.
محمدباقر سعادت افزود: باتوجه به اینکه مردم دشتستان هیچ شغل دیگری ندارند و خشکسالی های طولانی مدت باعث کاهش تولید و کیفیت محصول شده است اگر اعتبار این سد تامین نشود وضعیت بیکاری دو چندان خواهد شد.
استاندار بوشهر نیز گفت: در خصوص کشاورزی و اجرای طرح تحول ۱۶هزار میلیارد ریالی آن در این استان که به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی کشور هم رسیده کاری فراتر از سد دالکی در حال انجام است.
مصطفی سالاری افزود: همت و تاکید دولت بر حمایت از بخش کشاورزی بویژه پروژه احداث سد دالکی است که از طرح های مهم ملی و اولویت دار است.
فرماندار دشتتسان نیز گفت: ساخت سد دالکی از خواسته های بحق و دیرینه مردم این شهرستان است.
ارسال زارع افزود:همت دولت برای احداث سد دالکی کشاورزان را امیدوار کرد اما با توقف روند اجرا باعث نگرانی های بین نخلداران شد که امیدواریم با از سرگیری آن خواسته مردم محقق شود.
عملیات اجرایی ساخت سد خاکی با هسته آسفالتی دالکی در ۲۰کیلومتری شهر دالکی دشتستان بر روی رودخانه دالکی با طول تاج یکهزار و ۲۰۰ متر و عرض ۱۲متر و ۳۳۴میلیون مترمکعب حجم آب تنظیمی و ۱۴۸متر مکعب حجم مفید مخزن در سال ۹۳ توسط وزیر نیرو آغاز شد.
تنظیم و کنترل جریان رودخانه دالکی، جلوگیری از هدر رفت سیلابها و کاهش خسارت های ناشی از آن، افزایش اشتغال زایی، توسعه و بهبود کشاورزی، آبیاری ۱۲هزار و ۷۵۰هکتار از نخلستانها و اراضی زراعی منطقه و تامین آب بیش از دو میلیون اصله نخل وتامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت و محیط زیست از دیگر اهداف اجرای این سد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.