مقام های روسی که تاکید می کنند، اقدام های چهار سال گذشته کاخ سفید به روابط مسکو و واشنگتن بدترین ضربه ها را زده است، شاهد صدور مهم ترین فرمان ضدروسی باراک اوباما در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ بودند.

۲۰۱۶ سال انجماد روابط روسیه و آمریکا/ تحریم ها و تهدیدها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، اوباما مجموعه ای از تحریم ها و اقدام ها از جمله اخراج ۳۵ دیپلمات روس را به عنوان پاسخ به حمله سایبری منتسب به روسیه علیه آمریکا امضا کرد و کاخ کرملین نیز هشدار داد اقدام متقابل انجام می گیرد.
بنا به دستور اوباما، دیپلمات های روسی اخراج شده ۷۲ ساعت فرصت دارند، خاک آمریکا را ترک کنند.
از سوی دیگر، واشنگتن دو مجتمع روسی با موقعیت دیپلماتیک در مریلند و نیویورک را با ادعای انجام فعالیت های اطلاعاتی ضدآمریکایی بسته است.
این تدابیر واکنشی از سوی آمریکا اعلام شده که پیشتر گزارش داده بود، زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور هدف حمله های هکری از جانب روسیه قرار گرفته، ولی این ادعا بارها از سوی مقام های روسی رد شد.
اکنون انتظار می رود با واکنش متقابل مسکو در برابر فرمان ضدروسی اوباما، روابط آمریکا و روسیه در روزهای پایانی کار دولت اوباما (۲۰ ژانویه ۲۰۱۷) بسیار پرتنش تر از پیش شود.

**یخ روابط مسکو و واشنگتن از نگاه مقام های روسی و افق همکاری ها:
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: رفع آسیب های شدیدی که در دولت اوباما به روابط بین مسکو و واشنگتن وارد شده، دشوار و نیازمند تلاش های جدی است.
به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه به خبرگزاری روسی اینترفکس گفت: ضرورت انجام تلاش جدی برای بازسازی روابط را می پذیریم و از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای برقراری مناسبات خوب و عادی استقبال می کنیم.
لاوروف با تاکید بر اینکه روسیه در وضعیت پیش آمده مقصر نیست، گفت: شرایط کنونی بر اثر اقدام های واشنگتن بروز کرده است و ما همواره برای برقراری همکاری های قابل پیش بینی براساس اصول برابری و احترام متقابل آمادگی داریم.
وزیر خارجه روسیه همچنین در باره چشم انداز همکاری با دولت آینده آمریکا اظهار کرد: اکنون سخن گفتن از کار با جمهوریخواهان دشوار است و باید تا آغاز کار ترامپ بردبار باشیم.
وی ادامه داد: مسکو آماده است، سهم خود را ادا کند تا همکاری ها در مسیر پایدار و روند بهبودی قرار گیرد. اما نخست باید گفت وگوهای متوقف شده بین نهادهای دو کشور برقرار شود.
دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه نیز با اشاره به سردی حاکم بر روابط گفته است: مناسبات روسیه و آمریکا به پایین ترین سطح سقوط کرده و واشنگتن مسئول بروز وضعیت کنونی است. متاسفانه به دلیل رویدادهای اوکراین و اقدام های دولت اوباما، شاهد وضعیت کنونی در روابط دوجانبه هستیم.
نخست وزیر روسیه آبان ماه سال جاری در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی افزود: زمانی که تماس ها را با اوباما در آغاز دوره ریاست جمهوری وی شروع کردیم، هیچ تصوری نداشتیم روابط تا این حد بی سابقه سقوط می کند.
وی ادامه داد: اکنون نیز این نکته را یادآوری می کنیم که طرف روسی مقصر تیرگی روابط با آمریکا نیست و این وضعیت انتخاب ما نبود، بلکه علاقه مند به بهبودی روابط دو کشور هستیم.
از سوی دیگر، راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدهای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پایین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال ۱۹۹۱) رسیده است، افزایش دهد.
ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل حتی اعلام کرده است: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال ۱۹۷۳ (شوروی) تاکنون است.

** پیشینه تیرگی روابط از سال ۲۰۱۳:
سال ۲۰۱۳ که حکومت متمایل به روسیه در اوکراین شاهد اعتراض ها و تحصن های خیابانی با حمایت گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا بود، نخستین نشانه های تیرگی در روابط مسکو و غرب به ویژه با آمریکا آشکار شد.
ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین که براساس برگزاری یک انتخابات بر سر کار آمده بود، اوایل سال ۲۰۱۴ سقوط کرد و راهی روسیه شد و سپس دولت جایگزین سیاست های ضدروسی پیش گرفت.
برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه که نتیجه آن الحاق به روسیه و جدایی از اوکراین بود و همچنین درگیری ها در شرق این کشور که مسکو به عنوان متهم حمایت از جدایی طلبان معرفی شده است، دو طرف را وارد تحریم ها و تهدیدهای متقابل کرد.
از سال ۲۰۱۴ تاکنون اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های گسترده اقتصادی و مالی را علیه روسیه اجرا می کنند و این کشور نیز سعی کرده است، پاسخ های متقابلی به این اقدام ها بدهد و هنوز هم افقی برای توقف یا حداقل کاهش آن دیده نمی شود.

** سخنان ضدروسی اوباما در نشست سران ناتو:
محور نشست دو روزه سران ۲۸ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ورشو پایتخت لهستان که تیرماه سال جاری برگزار شد، اتخاذ مواضع تند علیه مسکو و تائید برنامه های جدید گسترش توان نظامی غرب در شرق اروپا و منطقه بالتیک بود.
نخستین پیام ضدروسی مربوط به نشست ناتو از سوی رییس جمهوری آمریکا اعلام شد که گفت: «اقدام های خصمانه روسیه علیه اوکراین، تهدیدکننده دیدگاه و مواضع ما برای اروپا به عنوان منطقه صلح و آزادی است و اعضای ناتو باید تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش و همچنین برگزیت و مقابله با داعش برعهده گیرند.»
همچنین الکساندر ورشبوو معاون دبیرکل ناتو در مراسم گشایش نشست سران تاکید کرد: با ناراحتی اذعان می کنیم، وارد رقابت راهبردی درازمدت با روسیه شده ایم و این مساله نشان می دهد، ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می کند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز نیز گفت: تصمیم استقرار نیروهای جدید در شرق اروپا پس از ارزیابی و تجزیه و تحلیل شرایط گرفته شده است و در صورت نیاز حتی تقویت می شود.
وی تاکید کرد: استقرار این نیروها حضور مناسب ناتو در بخش های شرق اروپا را تضمین می کند، زیرا معلوم نیست وضعیت کنونی در منطقه تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

**تقابل نظامی ناتو و آمریکا با روسیه:
از سوی دیگر، آمریکا به عنوان پیشگام و دارنده نقش اصلی در ناتو، اجرای سیاست های ضدروسی نظامی در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه را پیگیری می کند.
سال ۱۹۹۱ که اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی شد و دیوار آهنین فرو ریخت، روسیه میراث دار ابرقدرت دوران دو قطبی، جمهوری های سابق و شرق اروپا را حریم امنیتی و حیاط خلوت راهبردی خود می دانست که تقریبا تا سال ۲۰۰۵ خبری از نیروها و نظامیان غربی در آن نبود، ولی اکنون شرایط دگرگون شده و با وجود هشدارهای مکرر مسکو، ناتو و آمریکا نه چندان آرام بلکه شتابان در حال نفوذ هستند.
عملیات راه اندازی بخشی از سامانه موشکی آمریکا در پایگاه دوسلو در رومانی بر جای مانده از دوران شوروی با هزینه ۸۰۰ میلیون دلاری از اکتبر ۲۰۱۳ (مهر ۹۲) آغاز شده که قرار است رهگیرهای موشکی SM-۲ در آن مستقر شوند.
همزمان با این طرح پر تنش، حلقه دیگر اقدام های نظامی غرب برنامه ریزی برای اعزام و استقرار نیرو در استونی و لتونی دو کشور هم مرز روسیه و لیتوانی جمهوری های سه گانه بالتیکی وقت شوروی است، بگونه ای که هم اکنون با گرجستان و مولداوی و همچنین رومانی و لهستان هفت کشور با موقعیت بسیار حساس میزبان دائمی یا موقت نظامیان ناتو و آمریکایی هستند.
از سوی دیگر، بر پایه اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، ناتو سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ رزمایش برگزار کرده که نیمی از این تمرین ها نزدیک مرزهای روسیه بوده است.
بنا بر این، انتظار می رود، غرب بویژه آمریکا با ادامه و حتی تشدید سیاست پیشروی نظامی، دوباره رویکردهای ضدشوروی خود را تکرار کند تا مانند دوران جنگ سرد، هزینه های مقابله با ناتو و واشنگتن را این بار برای روسیه افزایش دهد.

**گزینه های دفاعی روسیه:
مسکو همواره از گزینه های مقابله سخن گفته که استفاده از آنها در مناطق مرزی سبب افزایش توان تهاجمی روسیه می شود، ولی بیشتر شرق اروپا و سپس کشورهای غربی این قاره را زیر پوشش قرار می دهد.
آمریکا با توجه به دوری از روسیه در آخرین مرحله دسترسی قرار دارد، در حالیکه واشنگتن طراح اصلی سیاست های گسترش توان نظامی ناتو به شرق اروپا و جمهوری های شوروی با رویکرد ضدروسی است و بیشترین هزینه ها را در این زمینه متقبل می شود.
از سوی دیگر، استقرار مجموعه های موشک های تاکتیکی و پرقدرت اسکندر، بمب افکن های قاره پیما با توان حمل تا ۴۰ تن جنگ افزار و برد پروازی ۱۵۰۰۰کیلومتر، تقویت توان موشکی دوربرد، اعزام تنها ناو هواپیما بر و زیر دریایی های پیشرفته و مسلح اتمی به آب های بین المللی نزدیک آمریکا همراه استفاده از توان فضایی، می تواند پاسخ های موثر روسیه به پیشروی و تهدیدهای نظامی غرب به ویژه فشارهای نظامی واشنگتن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.