روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شد پیش از آنکه توافق هسته‌ای نهایی شود، آمریکا ۱.۴ میلیارد دلار پول به ایران پرداخت کرد.

ادعای روزنامه صهیونیستی: آمریکا پیش از نهایی شدن توافق هسته‌ای به ایران پول پرداخت کرده بود

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی مدعی شد ایران از سال ۲۰۱۳ روند دریافت پول از آمریکا را آغاز کرد؛ بطوریکه واشنگتن در حالیکه هنوز توافق هسته‌ای نهایی نشده بود، ۱.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های نقدی ایران را آزاد کرد.

جروزالم پست در ادامه مدعی شد: از سال ۲۰۱۳ تا پس از اجرایی شدن برجام بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار به شکل پول نقد یا ذخایر طلا در اختیار ایران قرار گرفت.  
مقامات آمریکایی اعلام کردند این حجم از دارایی‌های واگذار شده به ایران در نتیجه رفع تحریم‌ها آزاد شده‌اند؛ اما مخالفان دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، معتقدند واشنگتن حتی پیش از امضای این توافق نیز به تهران پول پرداخت کرده بود.
منتقدان اوباما مدعی شدند در فاصله زمانی امضای توافق هسته‌ای تا اجرایی شدن برجام، ۱.۴ میلیارد دلار به ایران پرداخت شد که هیچگاه گزارش آن در رسانه‌های عمومی انتشار نیافت.
ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، توافق هسته‌ای را در ژوئیه ۲۰۱۵ به امضا رساندند. این توافق تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ژانویه ۲۰۱۶ رسما اجرایی شد.  
این روزنامه صهیونیستی در ادامه مدعی شد: به لطف توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌ها و املاک ایران در آمریکا و اروپا رفع توقیف شدند. علاوه بر آن، پس از اجرایی شدن برجام ایران ۱۰ میلیارد دلار پول نقد به دست آورد که هنوز به دلیل برخی محدودیت‌های مالی آن را از حساب خارج نکرده است. لغو تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران نیز موجب شد، فروش نفت این کشور به طرز چشمگیری افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.