دبیرکل سازمان ملل گفت پس از پایان دوره خدمتش، آماده است برای ارتقاء صلح و امنیت تلاش کند.

بان کی‌مون: باید فکر کنم که در آینده چه کاری می‌توانم انجام دهم

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ "بان کی‌مون"، دبیرکل سازمان ملل، که دوره تصدی وی امشب به پایان می‌رسد در یک مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت فعالیت برای یک جامعه مدنی یکی از گزینه‌های او پس از پایان دبیر کلی است. 

این دیپلمات اهل کره جنوبی در آخرین مصاحبه خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل و نخستین مصاحبه در محل اقامت رسمی خود در نیویورک گفت برای اینکه بداند پس از پایان دوره دبیرکلی دقیقا به چه کاری خواهد پرداخت، به وقت بیشتری نیاز دارد. 
بان کی مون گفت: «من باید بسیار جدی فکر کنم که با تجربه‌ام به عنوان دبیرکل سابق سازمان ملل چه می‌توانم بکنم. باید فکر کنم که چگونه می‌توانم از این تجربه برای جامعه خودم، برای کشورم، یا در کل برای جهان استفاده کنم. من آماده‌ام به عنوان یک عضو جامعه مدنی برای ارتقاء صلح و امنیت بین المللی تلاش کنم و هر کاری برای این لازم باشد انجام دهم.» 
وی در عین حال هیچ اشاره‌ای به این نکرد که قصد دارد برای ریاست جمهوری در کشورش، کره جنوبی، نامزد شود یا خیر. این کشور اکنون به سبب متهم شدن پارک گون هه و یکی از دوستان نزدیک وی، دستخوش هرج و مرج سیاسی است. 
دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: «من در موضعی نیستم که الان چیزی در این باره علنی بگویم. من از نزدیک آنچه را در کره جنوبی رخ می‌دهد دنبال می‌کنم. من دیده‌ام که میلیون‌ها نفر از مردم خشم و سرخوردگی خود را از فقدان حاکمان خوب ابراز می‌کنند و در کشور من مسائلی در خصوص رهبری فراگیر مطرح بوده است.» 
بان کی‌مون ابراز امیدواری کرد کره جنوبی، که وی به پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی آن در سال‌های اخیر می‌بالد، از هرج و مرج کنونی درس بگیرد و کشور بهتری بسازد. 
وی گفت: «اما من همچنین از طرف دیگر به نحوه نگاه جامعه بین المللی به کره جنوبی به عنوان یک الگوی موفق از توسعه اقتصادی و بلوغ دموکراتیک در چنین دوره کوتاهی از زمان افتخار می‌کنم. بنابراین، مردم کره جنوبی باید به آنچه به دست آورده‌اند بسیار مفتخر باشند.» 
دبیرکل سازمان ملل افزود: «اما حالا که آن‌ها چنین تلاطم سیاسی دشواری را تجربه می‌کنند، من امیدوارم که آن‌ها از این موقعیت به عنوان فرصتی برای نگریستن به عقب، بر آنچه اتفاق افتاده است، برای اندیشیدن درباره اینکه چرا این همه مشکل به وجود آمده است، و مهم‌تر از همه، برای رسیدن به آینده‌ای بهتر، و اینکه چگونه می‌توانند اطمینان یابند که می‌توانند بر اساس عقلانیت، انعطاف‌پذیری و مقاومت و بلوغ دموکراتیک‌ ساز و کارهای سیاسی کارآمدتر و بهتری بسازند، استفاده کنند.» 
بان کی مون در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که سازمان ملل در دوره دبیر کلی وی برای حل بحران سوریه چه کرد، گفت: «سازمان ملل قادر نبود آنگونه که باید، کاری بکند. ما درخواست کرده‌ایم که یک توقف و ترک مخاصمه برقرار شود تا ما بتوانیم کمک‌های حیات بخش به بسیاری از مردم برسانیم. در چنین دوره‌ای ما می‌توانیم برای تشکیل یک دولت موقت وارد گفتگوهای سیاسی شویم.» 
وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی یا کسانی را در این باره مسئول می‌داند، گفت: «من فکر می‌کنم در اینجا به صورت کلی جامعه بین المللی مسئول بوده است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه و دولت وی، بیشترین مسئولیت را بر دوش دارند. من از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌ام که این مسئله را بدون معطلی بیشتر به دیوان کیفری بین المللی ارجاع دهد.» 
دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود از حق وتو در شورای امنیت انتقاد کرد و گفت این وضع موجب شده است در بسیاری مواقع شورای امنیت حتی نتواند یک بیانیه مطبوعاتی صادر کند. 
بان کی‌مون گفت: «ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که دنیا به هم پیوسته است. هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند. در نتیجه، ما باید همبستگی جهانی و وحدت هدف نشان دهیم تا اطمینان یابیم که همه سوار کشتی هستند و هیچ کس نباید عقب بماند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.