گروهی از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای سرگشاده از سازمان ملل خواستند تا برای "حل بحران انسانی" مسلمانان روهینجا وارد عمل شود؛ اقلیت روهینجا با تشدید سرکوب‌ خونین ارتش میانمار به اجبار به بنگلادش فرار می‌کنند.

نامه برندگان نوبل به سازمان ملل درباره مسلمانان روهینجا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، ۲۳ برنده جایزه نوبل، سیاستمدار، فعال و خیرخواه در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت نوشتند: یک تراژدی انسانی در حد پاکسازی قومیتی و جنایت علیه بشریت در حال اجرا در میانمار است.

آنها با انتقاد از آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار که خودش هم برنده جایزه صلح نوبل بوده است، او را به ناتوانی در ابتکار عمل برای محافظت از اقلیت مسلمان روهینجا متهم کردند. این گروه نوشت: ما ناامید شدیم چراکه او هیچ ابتکار عملی برای تضمین حقوق شهروندی کامل و برابر برای روهینجاها انجام نداده است.

طی هفته‌های اخیر بیش از ۲۷ هزار تن از مسلمان روهینجا از عملیات ارتش میانمار در ایالت راخین گریخته‌اند. این عملیات‌ها در واکنش به حمله گروه‌های مسلح به پست‌های مرزی ارتش انجام می‌شود. بازماندگان این حملات می‌گویند که با تجاوز، قتل و سوزانده شدن خانه‌هایشان به دست سربازان مواجه شدند؛ اقداماتی که با هشدارهای جهانی و اعتراضات سراسری در آسیای جنوب‌شرقی همراه بوده است.

در این نامه که به امضای شخصیت‌هایی از جمله "دزموند توتو" و "خوزه راموس هورتا" از برندگان جایزه صلح نوبل رسیده، آمده است: روهینجاها جزو اقلیت‌هایی در جهان هستند که بیشترین آزار و اذیت را متحمل می شوند و چندین دهه هدف برنامه‌ای جامع برای به حاشیه رانده شدن و تحقیر قرار گرفته‌اند.

این فعالان از شورای امنیت خواستند تا "بحران" را در عنوان یک "مساله فوری و اولویت‌دار" در صدر دستورکار خود قرار دهد. آنها همچنین خواستند تا دبیرکل سازمان ملل در هفته‌های آتی به میانمار سفر کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.