یک رسانه هنگ کنگی در گزارشی نوشت: مقامات چین می گویند جدایی طلبان و افراطیون این کشور که قصد جدایی بخشی از خاک چین را دارند، توسط گروههای تروریستی در سوریه و آسیای مرکزی آموزش می بینند.

جدایی طلبان چینی توسط تروریست ها در سوریه آموزش می‌بینند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، انتشار این خبر پس از آن صورت گرفت که عصر روز چهارشنبه هشتم دی ماه، استان سین کیانگ چین در شمال غرب این کشور شاهد انجام یک حمله تروریستی بود.
روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» از هنگ کنگ روز شنبه با بررسی این رویداد نوشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد جدایی طلب «اویغور» چین پس از آموزش ها و دوره هایی که دیده اند، برای گروه های مخالف دولت سوریه می جنگند و هم اکنون در این کشور حضوری فعال دارند.
گزارش یادآور می شود؛ این موضوعی نگران کننده برای دولت چین محسوب می شود چرا که پکن نگران است این افراد پس از خاتمه درگیریها در سوریه به کشور بازگشته و دست به فعالیت های خرابکارانه بزنند.
«ساوت چاینا مورنینگ پست» با بیان اینکه گفته می شود آنان پایگاه هایی در سوریه در اختیار دارند، یادآور می شود: بازگشت آنها به چین که جزو جنبش ترکستان شرقی هستند، می تواند امنیت کشور را به خطر انداخته و این موضوعی نگران کننده برای دولت چین محسوب می شود.
رسانه هنگ کنگی همچنین نوشت: سین کیانگ از جمله مناطقی در چین محسوب می شود که در چند سال گذشته شاهد تحرکات این افراد بوده است.
«ترکستان شرقی» که چین آن را به همراه سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی می داند، فعال ترین جنبشی است که هدف خود را جدا کردن «سین کیانگ» از خاک چین و ایجاد دولتی با همین نام عنوان کرده است.
در جریان یک حمله تروریستی که عصر چهارشنبه گذشته با یک خودرو حاوی مواد منفجره در استان سین کیانگ چین رخ داد، مهاجمان خودروی خود را به یک ساختمان دولتی در ناحیه «مویو» کوبیدند.
در جریان این حمله، پلیس سه مهاجم را از پای در آورد که در این بین یک نیروی امنیتی و یک نیروی پلیس نیز جان خود را از دست داد و چندین نفر نیز در این حادثه مجروح شدند.
شین هوا خبرگزاری رسمی چین خاطر نشان کرده است که تعداد مهاجمان بر خلاف گزارش های قبلی چهار نفر نبوده است و سه نفر در این ماجرا دخیل بوده اند که هر سه کشته شده اند.
سین کیانگ یک منطقه مسلمان نشین با منابع بسیار غنی انرژی در شمال غرب چین می باشد و یک ششم از خاک این کشور را به خود اختصاص می دهد.
این منطقه طی سالهای اخیر شاهد حملات متعدد تروریستی از جانب گروهی منتسب به «ترکستان شرقی» است که بر اثر آن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.
شدیدترین درگیری در این منطقه در سال ۲۰۰۹ میلادی زمانی رخ داد که شماری از اویغورها با چینی های نژاد هان (اصلی ترین نژاد مردم چین) درگیر شدند و در جریان آن ۱۹۷ نفر کشته و یکهزار و ۶۰۰ نفر زخمی شدند.
در نوامبر سال ۲۰۱۵ نیز پس از حمله مسلحانه به انبار زغال سنگ در منطقه «آسکو» که ۶ قربانی داشت، پلیس چین در جریان عملیاتی که ۵۶ روز طول کشید اعلام کرد ۲۸ عضو یک «گروه تروریستی» را کشته است.
در اسفند ماه سال ۹۳ هم دو فرد با هویتی ناشناخته با چاقو به جان مردم در یکی از ایستگاههای راه آهن شهر گوانگجو در جنوب چین افتادند که بر اثر آن ۹ نفر مجروح شدند. یکی از مهاجمان به ضرب گلوله پلیس کشته و یک نفر هم دستگیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.