آیت الله مصباح یزدی در دیدار اعضای تحریریه مجله «عصر اندیشه» با بیان اینکه برخی به نام دین بدترین صدمه را به دین می‌زنند، گفت: این به جهت آن است که خط اول را درست نخوانده‌ایم که زندگی ما در اینجا برای چیست.

برخی به نام دین بدترین صدمه را به دین می زنند

 به گزارش «قدس آنلاین»،   علامه مصباح یزدی در دیدار اعضای تحریریه مجله «عصر اندیشه» که این دیدار در شماره اخیر مجله مذکور به تحریر درآمده‌است با بیان اینکه از جمله ابزارهایی که در ایفای نقش باید از آن استفاده کنیم، احساسات است توضیح داد: ترس، امید، محبت، کینه، دشمنی و ... را  باید کجا به کار بریم؟ چه کسی را دوست و چه کسی را دشمن بدانیم؟ از چه کسی ببرم، کجا اوقات تلخی کنم و کجا شاد باشم؟ همه اینها نقشه و دستور دارد.

وی افزود: نگاه کردن، لبخند زدن و نشست و برخاست و ... طرح است، ‌ باید یاد گرفت و عمل کرد، تا آن نقشه‌ای که داریم را اجرا کنیم و گرنه جزء نقشهای سیاه نقشه می‌شویم؛ آن هم جزء طرح است، ولی سیاه است. در کنار سفیدیها واقع می‌شویم تا آنها جلوه کنند. آن هم خارج از حکمت نیست، اما بستگی دارد جای خود را کجا تعیین کنیم. میدان انتخاب را برای ما باز کرده‌اند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه گاهی برخی از بندگان خدا هستند که شب تا صبح عبادت می‌کنند و از حال خودشان خوشحال هستند افزود: می گویند امیرالمومنین این طور بوده که در نخلستان گریه می‌کرد و بی‌هوش می‌شد. راوی می‌گفت رفتم به حضرت زهرا (سلام الله علیها) عرض کردم به فریاد علی برسید، فرمود چه شده است؟ گفتم در نخلستان بی هوش افتاده، فرمود این کار هر شبش است، حالا شما یک شب آن را دیدید! روز از این گریه‌ای که در شب کرده چقدر شاد است. اگر همان وقت هم یک اشرافی بر حال خودش داشته باشد، از گریستن خود شاد است. آدمیزاد موجود عجبی است. جان می‌دهد و از جان دادن خود خوشحال است و به آن افتخار می‌کند در جایی می‌ترسد و از ترسیدن خود شاد است. خداوند موجودد عجیبی درست کرده که نمی‌توان آن را خوب شناخت.

** علت عدم یاری رسانی ظاهری در کربلا  سخت‌تر شدن امتحانات با کاملتر شدن آنهاست

وی افزود: در داستان کربلا و سید الشهدا نقل می‌کنند که چرا خداوند او را تنها گذاشت؟ عقیده‌ی ما به این است که می‌توانست کمک کند، پس چرا نکرد؟ فقط درک همین جهان‌بینی قابل تحسین است که هر چه انسانها کامل‌تر می‌شوند امتحان ها سختتر می‌شود. برای کلاس اول یک طور امتحان و برای کنکور طور دیگر امتحان می‌گذارند. از اینکه امتحان سخت‌تر می‌شود نباید نگران بود، چون نشانه این است که ما ترقی کردیم. وقتی که جوان تر بودید جوانان و همکلاسی های شما چطور بودند؟

علامه مصباح یزدی گفت:‌حال با اینکه امام نیست و نفس امام به مردم نمی‌رسد، جبهه‌ها نیست که هر روز  انرژی جدیدی به جامعه بدهد اما به فرمایش مقام معظم رهبری با اینکه آن روزها مردم باید به امر به جبهه‌ها می‌رفتند، امروز داوطلبانه به جبهه می‌روند. امروز کسی به مدافعان حرم نگفته است بروید سوریه بجنگید و کشته شوید اما آنها به صورت خود جوش می‌روند. این نشانه چیست؟ نشانه این است که جامعه ما رشد کرده و چیزی را که باید با زحمت بفهمند، خودش فهمیده است. بنابراین طبعا امتحان هم سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و ابهام آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: آن روز، همه مردم حتی کسانی که منکر خدا بودند می‌فهمیدند باید با شاه بجنگند، خیلی روشن است دستگاهی که سرتا پا ظلم و ستم و فساد بود باید با آن جنگید، اما اکنون این طور نیست. امروز اگر می‌خواهیم حرکتی کنیم باید خیلی جهات را مواظبت کنیم که به کجاها بر می‌خورد، نفع و ضرورش برای افراد و جوان و داخل و خارج چیست؟ چه کسانی از این حرکت سود می‌برند، نهایتا به نفع و یا به ضرر اسلام تمام می‌شود؟ امتحانات سخت‌تر شده، ولی مردم رشد کردند. ژ

** سوالاتی که امروز بچه‌ها می‌کنند، جوانهای مکلف در سابق به ذهنشان خطور نمی‌کرد

بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: سوالاتی که امروز بچه‌ها می‌کنند، جوانهای مکلف در سابق به ذهنشان خطور نمی‌کرد. اکنون بچه‌های سه، چهار ساله سوالاتی می‌کند که انسان در جواب آن می‌ماند! ما رشد فکری و اجتماعی و روانی پیدا کردیم و تکالیف هم سخت‌تر شده است. نباید بگوییم چرا این طور شد؟ ورقه امتحان و سوالات دشوارتر شده است باید بیشتر سعی کنیم و جواب سوالات را بهتر تهیه کنیم و بنویسیم.

وی افزود: اول خوب بفهمیم و بعدا درست بنویسیم و درست هم عمل کنیم. این نگرانی ندارد آخرش این است که زندان برویم، یا اصلا بکشند و اعدام کنند. «قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین»، قرآن می‌فرماید به کفار بگویید شما ما را بکشید ما نگران نیستیم، بکشید هم ما به بهشت می‌رویم و شما جهنم، چه کسی ضرر می‌کند، چه بمیریم و چه زنده باشیم نفع با ماست؛ شکست و باخت ندارد. این تفسیر را برای هستی پذیرفتیم و این بینش را نسبت به عالم پیدا کردیم که برای چه خلق شده‌ایم، نهایت زندگی ما به کجا خواهد انجامید و زندگی اصلی کدام است. اگر این را نپذیرفتیم، نمی‌توانیم جواب قانع‌کننده‌ای برای مشکلات پیدا کنیم. خیلی هنر کنیم دین و ایمان خود را حفظ می‌کنیم. می‌گوییم مصلحتی هست، خدا می‌داند و ما نمی‌دانیم. آخر چقدر جنایت!؟

** کسانی با نام دین بدترین ضربه‌ها را به دین می‌زنند

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه کسانی به نام دین بدترین ضربه‌ها را به دین می‌زنند افزود:حال اگر دشمن علنا بیاید شمشیر بکشد دشمن است، ولی به نام طرفداری انقلاب و پیرو خط امام، اصل حرکت امام را زیر سوال ببرند. برا ی اینکه نفع کند، این اشتباه است. همین‌گونه که امروز داریم با آمریکا می‌سازیم، می‌توانستیم با شاه هم بسازیم. این را برخی گفته‌اند که ما اشتباه کردیم! اکنون داریم با آمریکا می‌سازیم و برجام است. بعدش هم برجام دو سه خواهد بود. اگر با شاه هم همین کار را کرده بودیم مشکلی نبود و این همه شهید نمی‌دادیم.

** طرح اشتباه برخی حرفها به جهت این است که خط اول را درست نخواندیم که زندگی ما در اینجا برای چیست؟

وی افزود:من گاهی اینها را از کسانی که دفاع از خط امام می‌کنند، می‌شنوم، همه اینها برای این است که خط اول را درست نخواندیم که زندگی ما در اینجا برای چیست؟ چرا زنده‌ایم و باید زنده باشیم؟ چرا این همه ظلم را باید تحمل کنیم؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر آن طرح الهی برای زندگی را نپذیرفتیم، همه ی این سوالات جواب صحیح قانع‌کننده‌ای پیدا نخواهد کرد. اگر پذیرفتیم، راه باز  می‌شود. پس باید ببینیم نقشه چیست.

وی افزود: نقشه همین است که من انخاب کنم. من باید ببینم به من چه دادند چه ابزارهایی در اختیار من است و در چه راهی باید صرف کنم که برای آنجا مفیدتر باشم. باید این کار را بکنم و یک لحظه‌ای هم نباید غفلت کنم. هیچ کوتاهی هم نباید بکنم. هر کار دیگری اگر کردم ضرر کردم و نقش خودم را درست انجام ندادم. پس من باید سعی کنم تمام تلاشم را بکنم، هیچ تنبلی ای نکنم و هر چه توانه دارم در اجرای برنامه بگذارم. خیلی هم نگرانی ندارد بالاخره یک گلی است در روی این نقشه باید جایش را مشحص کنم رنگ سیاه صورتی یا سبز دارد و من باید جای خود را مشخص کنم نقشه خیلی حکیمانه و زیباست. «الذی احسن کل شی» و یا «فتارک الله احسن اخالقین.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.