روز گذشته جدول برنامه‌های ۷۸ اجرای سی و دومین جشنواره موسیقی منتشر شد که چند اجرا از میان آنها برای علاقه‌مندان جدی‌ موسیقی هیجان‌انگیز است.

هشت اجرای هیجان‌انگیز جشنواره موسیقی فجر

 به گزارش «قدس آنلاین»،   روز گذشته جدول برنامه‌های ۷۸ اجرای سی و دومین جشنواره موسیقی منتشر شد که چند اجرا از میان آنها برای علاقه‌مندان جدی‌ موسیقی هیجان‌انگیز است:

*ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان

ارکستر ملی موسیقی ایران دوره تازه فعالیت‌هایش را از جشنواره موسیقی فجر آغاز می‌کند. فریدون شهبازیان رهبر این ارکستر به سراغ یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی ایرانی یعنی «نیلوفرانه» رفته است. این ارکستر در جشنواره به خوانندگی علیرضا افتخاری دو اجرا را در تالار وحدت و برج میلاد روی صحنه خواهد برد. تمرین‌های ارکستر ملی طی روزهای گذشته نشان از صدادهی خوب ارکستر شهبازیان دارند. قطعا تماشای اولین اجرای ارکستر ملی با حضور فریدون شهبازیان و اجرای آثار خاطره‌انگیز عباس خوشدل می‌تواند یک اتفاق هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان جدی موسیقی ایرانی باشد.

*ژیوان گاسپاریان

ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ساز دودوک، آهنگ‌ساز اهل ارمنستان است که برای دوست‌داران موسیقی ایران به واسطه اجراهایش با حسین علیزاده یک چهره آشنا به حساب می‌آید. اهالی سینما نیز با این موسیقیدان ارمنستانی آشنا هستند و صدای سازی را در فیلم‌هایی چون «گلادیاتور»، «رونین»، «الماس‌های خونین» و ... شنیده‌اند. او که سابقه همکاری با هنرمندانی چون «استینگ» و «نصرت‌فتاح علی‌خان» را در کارنامه دارد، سال گذشته نیز بنا بود تا در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشد اما به دلیل بیماری نتوانست به تهران سفر کند. با وجود این که گاسپاریان موی سپید کرده و صدای سازش صلابت دوران جوانی را ندارد، اما با این وجود حضور دوباره او در ایران و شنیدن صدای جادویی ساز دودوکش در تالار وحدت، اتفاق ویژه‌ای برای دوست‌داران موسیقی است.

*رامبرانت تریو و حسام اینانلو

گروه هلندی «رامبراند تریو» (Trio Rembrandt) را Vinsent Planjer نوازنده پرکاشن، Tony Overwater نوازنده کنترباس و Rembrandt Frerichs نوازنده پیانو و آکاردئون تشکیل می‌دهند. این گروه پیش‌تر نیز سابقه همکاری با موسیقی‌دانان ایرانی همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده را داشته است و کنسرت‌های مشترکی را با این هنرمندان ایرانی برگزار کرده است. آلبوم مشترک این گروه با کیهان کلهر نیز به احتمال فراوان تا پایان سال جاری توسط نشر معتبر ECM روانه بازار خواهد شد. «حسام اینالو» نوزانده کمانچه و آهنگساز به تازگی آلبوم «وهم» را منتشر کرده که در این آلبوم با «تونی اورواتر» نوازنده مطرح کنترباس «رامبراند تریو» همکاری کرده است. ترکیب این تریو «جز» با کمانچه‌نوازی اینانلو می‌تواند یکی از اتفاقات جذاب برای دوستداران موسیقی جز باشد.

*دل مورائو

علاقه‌مندان موسیقی فلامنکو سال گذشته شاهد حضور آنتونیو ری یکی از نوازندگان مطرح این سبک بودند. امسال نیز یک اجرای هیجان‌انگیز از این موسیقی در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت. دل مورائو یکی از نوازندگان معروف گیتار فلامنکو به تهران سفر می‌کند و یک اجرا را در تالار وحدت روی صحنه ‌می‌برد.

*کماکان

«کماکان» گروهی به سرپرستی مهدی ساکی است که سعی می‌کند با بهره‌گیری از موسیقی‌ قوی، پر رنگ و خوش ضرب حاشیه خلیج‌فارس، ‌ صدا و فضایی تازه را در موسیقی امروز ایجاد کند. «کماکان» با این که ریشه‌های عمیقی از موسیقی جنوب غرب ایران را در دل خود دارد اما در عین حال راه خود را از موسیقی بومی هم جدا می‌کند. مهدی ساکی و گروه همراهش در واقع رنگواره‌هایی را از موسیقی جنوب می‌گیرند و در بستر موسیقایی متفاوت، دست به بسط و گسترش آن می‌زنند و با سازبندی نسبتا هوشمندانه که هسته اصلی آن را گیتار، کلارینت، عود، ویلن‌ سل و چندین ساز کوبه‌ای تشکیل می‌دهد، قطعاتشان را در فضایی متفاوت خلق می‌کنند. این اجرا برای علاقه‌مندان موسیقی تلفیقی یکی از اجراهای جالب توجه جشنواره امسال است.

*آریا عظیم‌نژاد

 آریا عظیم‌نژاد بیتشتر به واسطه حضورش در سینما و تلوزیون به عنوان آهنگساز شناخته شده است. او تا کنون آثار بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلوزیونی آهنگسازی کرده است که از مهمترین‌های آنها می‌توان به «میم مثل مادر»، ‌ »او یک فرشته بود»، «طلا و مس»، «پایتخت» و «فرزند خاک» اشاره کرد. علاقه عظیم‌نژاد به موسیقی فولکلوریک  و نواحی و مقامی ایران سبب شد تا مجموعه‌ای از موسیقی نواحی ایران را جمع‌آوری کرده و از آنها در ساخت موسیقی فیلم تأثیر گیرد. باید دید این هنرمند که مدتی را هم با بیماری دست و پنجه نرم کرد چه رپرتواری را برای جشنواره انتخاب خواهد کرد.

*عیسی غفاری

جشنواره امسال برای علاقه‌مندان به تکنوای تار و سه‌تاز جذاب خواهد بود چرا که سه اجرا از هنرمندان جوان و نوگرا موسیقی ایرانی در این دوره روی صحنه ‌می‌رود. عیسی غفاری، پویان بیگلر و بهاره فیاضی سه اجرای مستقل تک‌نوازی را در جشنواره اجرا خواهند کرد. عیسی غفاری سعی در پدید آوردن فضاهای نو با تکیه بر عناصر کلاسیک موسیقی ایرانی دارد و به گواه آثاری چون «هنوز» ‌و «بازتاب» در این زمینه موفق هم بوده است. اجرای او برای علاقه‌مندان موسیقی ایرانی و تکنوازی یک اجرای هیجان انگیز خواهد بود.

*حامد همایون

حامد همایون پدیده این روزهای موسیقی پاپ اولین اجرای رسمی‌اش را در جشنواره موسیقی فجر تجربه خواهد کرد. او بیشترین تعداد اجرا در جشنواره را با چهار سانس به خودش اختصاص داده است. تماشای اجرای زنده این خواننده برای اولین بار یک اتفاق برای علاقه‌مندان موسیقی پاپ است و باید منتظر ماندن دید که آیا او مانند سایر همکارای پاپ‌خوانش در کنسرت‌ها سری دوزی می‌کند یا واقعا حرف تازه‌ای برای مخاطبان این نوع موسیقی پرطرفدار دارد.  

سی دومین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۲ دی تا ۱ بهمن در شش سالن شهر تهران (تالار وحدت، ‌ تالار رودکی، برج میلاد، سال میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی)، ‌ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.