حجت الاسلام علیزاده موسوی گفت: مسئله امنیت مهمترین مسئله برای کشورمان بوده و کشورهای اسلامی نیز به ما حق می دهند زیرا این امر طبیعی است که با توجه به حادثه منا، نگران امنیت حجاج خود باشیم.

موضوع امنیت در حج مهمترین مسئله ایران در مذاکره با عربستان است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  برنامه «رویداد»  رادیو گفت و گو با موضوع (دعوت عربستان سعودی از ایران برای حضور در جلسه برنامه ریزی حج تمتع)  و با حضور حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی رئیس پژوهشکده حج و زیارت روانه آنتن شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در ابتدا در خصوص دعوت عربستان از ایران گفت: برای پی بردن به انگیزه های عربستان از دعوت ایران، باید نگاهی به وضعیت این کشور بیاندازیم. این دعوت عربستان بی ارتباط با وضعیت منطقه و شرایط خود عربستان نیست.

وی افزود: از یک طرف شاهد هستیم ایران توانسته است به اهداف خودش در منطقه حلب و موصل دست پیدا کند و عملاً جایگاه مان در این مناطق تثبیت شده است. از طرف دیگر عربستان در یمن نیز هیچ توفیقی به دست نیاورده است و حتی اعتراضات بین المللی نیز دامن این کشور را گرفته است. از نظر اقتصادی نیز، این کشور به شدت با بحران های اساسی روبرو است و مشکل کسری بودجه در این کشور مشاهده می شود.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت به اعتراضات جهانی به عربستان نیز اشاره کرد و عنوان داشت: این اعتراضات به این دلیل است که حج به ابزاری در دستان عربستان تبدیل شده است تا سیاست های نامناسب این کشور در منطقه اجرا شود. امروز شاهد هستیم مردم یمن و سوریه و همچنین ایران از حج محروم شده است در حالی که حج به عنوان مسئله ای الهی مورد اتفاق همه مسلمانان است.

وی تصریح داشت: بنابراین وضعیت ضعیف عربستان در عرصه بین الملل و فشارهای بین المللی باعث شده عربستان تصمیم بگیرد، از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مکه دعوت نماید.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در خصوص دیدگاه های ایران نیز عنوان داشت: دیدگاه های ایران در این حوزه همیشه شفاف بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. مسئله امنیت مهمترین مسئله برای کشورمان بوده و کشورهای اسلامی نیز به ما حق می دهند زیرا این امر طبیعی است که با توجه به حادثه منا، نگران امنیت حجاج خود باشیم.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت به مسائل فرهنگی نیز اشاره داشت و گفت: بعثه مقام معظم رهبری متولی امور دینی زائران است و حتما باید کسانی باشند تا این مهم را مدیریت کنند که برای این مسئله باید خودشان حضور داشته باشند. نکته بعد ایران ستیزی است که دولت عربستان علیه ایرانیان ایجاد کرده است. همه این مواردی است که عربستان باید در نظر بگیرد.

قابل ذکر است، برنامه «رویداد»  از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲ از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود که علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.