اکنون مسئولین محترمی که اجازه می دهند دلار به ۴۲۰۰ تومان برسد و بعد به ضرب تزریق های میلیاردی از طریق صرافی های زیر مجموعه بانک ها به زیر ۳۹۰۰ باز گردد پاسخ دهند که برای این کار چه دلیلی دارند؟

سود حاصل از نوسانات نرخ ارز به جیب چه کسانی رفت؟

قدس آنلاین - قیمت دلار در زمانی نسبتا کوتاه به قول برخی از دوستان یک حرکت آسانسوری داشت  ، بالا رفت و ۴۲۰۰ تومان را لمس کرد و بعد هم برگشت و تا زمان نوشتن این سطور به ۳۸۵۰ رسیده است و این یعنی "یک بالا و پایین شدن و ایجاد رانت ۳۵۰ تومانی "

اکنون مسئولین محترمی که اجازه می دهند دلار به ۴۲۰۰ تومان برسد و بعد به ضرب تزریق های میلیاردی از طریق صرافی های  زیر مجموعه بانک ها به زیر ۳۹۰۰ باز گردد پاسخ دهند که برای این کار چه دلیل یا دلایلی دارند؟

اگر قیمت مد نظر آقایان ۳۸۰۰ است چرا تا ۴۲۰۰ می رسد؟  و اگر۴۲۰۰ تومان به قیمت منطقی نزدیک تر است پس دلیل بازگرداندن آن به کانال ۳۰۰۰ تومان چیست؟

شاید گفته شود: در همه دنیا این اتفاقات و نوسانات در مورد همه ارزها رخ می دهد و این بالا و پایین رفتن ها در اختیار بازار و عرضه و تقاضا است.

اگر چه این حرف به نظر حرف درستی است اما باید توجه داشت که عرضه کننده عمده ارز در ایران همانا بانک مرکزی است که بیش از ۸۰% از عرضه ارز را در اختیار دارد و همچنین تقاضای ارز نیز به نوعی می تواند تحت مدیریت و حتی  اراده دولت باشد ، بنابراین اگر تقاضا و عرضه در کنترل نهادی ومشخص باشد- طبیعتا مسئول نوسانات مخرب و رانت جویانه نیز هم همان نهاد خواهد بود.

در این رابطه حتما دو رانت ایجاد شده که به دهان باز و جیب بی انتهای جماعت رانت خوار وارد شده است - رانت اول که همان رانت حاصل از داشتن مجوز ها و بعضا داشتن برخی ارتباط ها است نسبتا اندک است و البته از جیب دولت یعنی بیت المال مسلمین بیرون می رود و رانت مهم تر از آن رانت حاصل از اطلاعات محرمانه یا غیر عمومی  است . باید پرسید چه کسانی مطلع بوده و می دانستند که بعد از رسیدن دلار به ۴۲۰۰ تومان مسیر صعودی آن نزولی خواهد شد - و چه کسانی اطلاع دارند که این مسیر نزولی تا کجا ادامه داشته و در چه نرخی دوباره راه صعود را در پیش خواهد گرفت ؟

این را رانت حاصل از اطلاعات گویند که کثبف ترین نوع رانت بوده و مستقیم از جیب مردم عادی و بی اطلاع بیرون می رود و به جیب رانت خواری که به هر طریق توانسته آن اطلاع را کسب کند سرازیر می شود.
البته کسی منکر حدس و گمان و ریسک نیست، ولی اصل مطلب و ایراد و انتقاد بر سر این است که چرا اصولا باید این مسیر رانت خوارانه و تبهکارانه باز باشد ؟ و همه این موارد از مضرات چند نرخی بودن ارز است . موضوعی که به رغم وعده های داده شده گویا همچنان ادامه خواهد داشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.