فرمانده ارتش پاکستان شب گذشته و همزمان با شب سال نو میلادی، در تماس تلفنی غیرمنتظره با رئیس جمهوری افغانستان، رئیس اجرایی دولت و فرمانده ارتش این کشور، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی، تلاش کرد تا پنجره ای جدید به سمت ایجاد فضای اعتماد متقابل میان کابل و اسلام آباد باز کند.

تلاش فرمانده جدید ارتش پاکستان برای گشودن پنجره جدید به روی افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روابط عمومی ارتش پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد ژنرال 'قمر جاوید باجوا' شب گذشته در تماس های تلفنی جداگانه با رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت و فرمانده ارتش افغانستان گفت و گو و تاکید کرد که ارتش پاکستان متعهد به تلاش برای صلح در منطقه است.
ژنرال 'قمر جاوید باجوا' که یک ماه پیش به سمت فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شده است، در شرایطی اقدام به تماس تلفنی با عالی ترین مقامات 'سیاسی و نظامی' افغانستان کرده که روابط دو کشور همسایه به ویژه در یک سال اخیر شاهد افزایش فضای بی اعتمادی و تنش های زیادی بوده و افغانستان بارها پاکستان را به حمایت از تروریسم کرد؛ اتهامی که پاکستان آن را کاملا بی اساس می داند و متقابلا، افغانستان را بارها به پناه دادن به تروریست هایی که علیه پاکستان فعالیت می کنند، متهم کرده است.
در تماس تلفن شب گذشته میان فرمانده ارتش پاکستان و رئیس جمهوری افغانستان، اشرف غنی از وی برای سفر به کابل دعوت کرد.
ژنرال باجوا در تماس های تلفنی خود با بزرگان سیاسی و نظامی افغانستان، تاکید کرد که صلح و آرامش در پاکستان و افغانستان، به نفع صلح و آرامش منطقه است.
اگرچه سال نو میلادی چندان سنخیتی با فرهنگ این دو کشور مسلمان ندارد، اما تماس ژنرال باجوا با مقامات عالی افغانستان در شب سال نو میلادی می تواند نشانه حسن نیت فرمانده جدید ارتش پاکستان برای باز کردن پنجره ای جدید به سوی کاهش تنش ها میان دو کشور همسایه، ایجاد فضای اعتماد متقابل و گام برداشتن به سوی حل اختلاف های چندین ساله باشد.
همچنین ابتکار تماس فرمانده ارتش پاکستان با مقام های عالی سیاسی و نظامی افغانستان تنها چند روز پس از نشست سه جانبه پاکستان، روسیه و چین به میزبانی مسکو با موضوع افغانستان انجام شده است؛ نشستی که مقامات افغان به خاطر دعوت نشدن به آن ابراز نارضایتی کردند اما نهایتا، در نشست سه جانبه مسکو تصمیم گرفته شد تا از افغانستان نیز برای دوره های بعدی این نشست دعوت شود.
ارتش پاکستان در دوره فرماندهی ژنرال راحیل شریف نیز تلاش هایی برای کاستن از تنش های میان کابل و اسلام آباد انجام داد اما در نهایت چندان موثر واقع نشد.
تماس شب گذشته ژنرال باجوا به عنوان فرمانده ارتش با عالی ترین مقام های سیاسی و همچنین نظامی افغانستان، حاکی از این مهم است که ارتش پاکستان در دوره جدید فرماندهی خود نیز همچنان نقشی پررنگ در عرصه سیاست و دیپلماسی پاکستان ایفا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.