مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از تدوین پروتکل ویژه برای جانبازان شیمیایی برای ارائه خدمات به آنان و همچنین راه اندازی مرکز جانبازان شیمیایی در آینده نزدیک در بیمارستان خاتم الانبیا خبر داد.

تدوین پروتکل ویژه برای ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی

 به گزارش «قدس آنلاین»،  ایرج عربی افزود: اقدامات خوبی برای ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی در کشور در حال انجام است که دو اقدام یادشده می تواند در ارائه خدمات مطلوب تر به آنها تاثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت: اکنون پروتکل یا راهنمای بالینی چشم برای جانبازان شیمیایی در کشور در مرکز شیمیایی بنیاد شهید تدوین شده و این پروتکل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است.
وی تصریح کرد: به محض اینکه وزارت بهداشت این پروتکل را تدوین کند، برای ابلاغ آن به مراکز درمانی و بیمارستانی اقدام خواهیم کرد تا براساس این پروتکل به جانباز شیمیایی چشمی در کشور خدمات ارائه شود.
عربی با بیان اینکه تدوین این پروتکل ها برای نخستین بار در کشور انجام شده است، ‌ ادامه داد: این پروتکل به گونه ای تدوین شده که تمامی خدماتی که یک جانباز شیمیایی چشمی نیاز دارد در آن پیش بینی شده و دیگر برای ارائه خدمات به این افراد نیازی نیست که خدمات غیر از موارد مطرح شده در این پروتکل ارائه شود.
وی اظهار داشت: این پروتکل توسط کارشناسان و پزشکان متخصص و فوق تخصص تنظیم شده است و به طور دقیق نیازهای جانبازان شیمیایی در هر گروه چشمی، اعصاب و روان و یا شیمیایی دیده شده است.
مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در مورد گروه های مختلف جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان نیز برنامه های درمانی تدوین می شود تا هنگام مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی خدماتی که در این پروتکل قید شده است به این جانبازان ارائه شود چرا که در برخی موارد مشاهده می شود خدماتی که ارائه می شود باعث بروز مشکلاتی برای این قشر می شود.
عربی اظهار داشت: همچنین برای جانبازانی که دچار حمله قلبی یا تنگی نفس می شوند برنامه هایی نوشته می شود تا کادر درمانی و پزشکان از طریق پروتکل خدمات موردنیاز آنان را ارائه دهند.
وی به تدوین برنامه و پروتکل برای نیازهای کمک تنفسی جانبازان نیز اشاره کرد و افزود: همه این اقدامات برای این است که جانبازان کشور دچار مشکلات اداری برای دریافت خدمات نشوند.


** راه اندازی مرکز جانبازان شیمیایی در آینده ای نزدیک
مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آمار حدود ۶۹ هزار نفری تعداد مجروحان شیمیایی در کشور اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات به این افراد از پزشکان فوق تخصص خارجی جهت درمان آنها دعوت می شود و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی به وجود مرکز مصدومان شیمیایی در اداره کل درمانی بنیادشهید اشاره کرد و افزود: قرار است مرکز جانبازان شیمیایی که در گذشته در بیمارستان بقیه الله مستقر بود و به دلیل مشکل مکانی غیرفعال شده، به زودی احیا شود.
عربی خاطرنشان کرد: اکنون برای این مرکز مشکل مکانی وجود دارد که به زودی در بیمارستان خاتم الانبیا این مرکز راه اندازی می شود تا تمام خدمات به بیماران شیمیایی ارائه شود.
وی با بیان اینکه خدمات کامل در این مرکز ارائه می شود، گفت: اعتبارات موردنیاز برای این مرکز پیش بینی شده و مکان آن مشخص شده است و با توجه به اینکه تجهیزات لازم را دارد به زودی راه اندازی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.