وکلای ملت وزارت صنعت معدن و تجارت را موظف کردند از سازندگان داخلی تجهیزات ریلی حمایت کند.

وزارت صنعت موظف به حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات ریلی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 12 دی) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 65 این لایحه را با 162رای موافق، 14 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع241 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان برای بررسی بیشتر و رفع ایرادات به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارجاع دادند.

به گزارش تسنیم در ماده65 این لایحه آمده بود:

الف - شرکت مادر تخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت های فرودگاهی وابسته و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مشمول مزایای قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 7/7/1370 می شوند.

ب - دولت موظف است نسبت به بازنگری در تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط و واقعی نمودن نرخ آنها اقدام نماید.

ج–
11- به منظور تقویت اقتصاد حمل و نقل هوایی و ترغیب سرمایه گذاری در بخش هوایی – غیر نظامی و بهره گیری بهینه از ظرفیت ها و سرمایه ها، ارتقای سطح علمی و فنی و تقویت صنعت هوایی کشور و با رعایت اصل حمایت از صنایع داخلی دانش بنیان و انتقال فناوری های پیشرفته به داخل، ایجاد اشتغال برای نیروی کار تحصیل کرده و تحقق بخشی اهداف اقتصاد دانش بنیان، تدوین نماید. اجرای طرح جامع بازسازی و توسعه ناوگان هوایی کشور (شامل انواع هواپیما ها و بالگردها) با محورهای ذیل در دستور کار دولت قرار می گیرد:

1–1- پیش بینی و مدیریت نیازمندی های توسعه ناوگان هوایی کشور با رعایت خط‌مشی‌های مبتنی بر توسعه پایدار

1– 2- سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم برای چگونگی تامین انواع هواپیماها و بالگردهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با اولویت حمایت از تولید داخلی به شیوه های مختلف

1– 3 - سیاست گذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت انجام خدمات تغییرات جزئی و اساسیRO) ) ناوگان هوایی کشور با محوریت صنایع داخلی و لحاظ کردن آن در قراردادهای خرید و تامین خارجی انواع هواپیماها و بالگردها

-4-1 سیاست گذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایع هوایی داخلی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تامین و خرید آنها از خارج از کشور صورت می پذیرد.

1–5- سیاست گذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم با مشارکت دستگاههای ذیربط برای تامین منابع مالی لازم جهت توسعه و تقویت صنعت و ناوگان هوایی از طریق ابزارهای تامین مالی و ارائه بخشی از سهام شرکتها به صورت عام در فرابورس
1–66- سیاست گذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم با مشارکت دستگاههای ذیربط برای مشارکت دادن حداکثری و انجام حمایت های لازم از شرکتهای دانش بنیان در زنجیره تامین و شبکه همکاران صنعتی – دانشی در صنعت هوایی کشور
 د- به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تقویت و توسعه صنعت هوایی، تمامی شرکتهای فعال در این صنعت در حوزه های طراحی، ساخت، مونتاژ و تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده و متعلقات آنها در طول این برنامه از قوانین و سیاستهای حمایتی پیش بینی شده و مصوب برای شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهند بود.
 تبصره- صلاحیت احراز و برخورداری از  این حمایت ها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.

هـ- سفارش ساخت هواپیما و بالگرد به سازندگان داخلی از پرداخت هزینه های ثبت سفارش معاف خواهد بود.

همچنین نمایندگان درماده 66 این لایحه  که  وزارت صنعت معدن و تجارت را  موظف به همکاری با معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، وزارت کشور و وزارت  راه و شهرسازی در جهت  حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری ، خرید خارجی تجهیزات مورد نیاز کرده است، ذکر شده  به گونه ای این امور باید ساماندهی شود که  ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در جهت صادرات و اصلاح ماده 104 قانون مالیات مستقیم مصوب 1391 با الحاقات و اصلاحات بعدی آن  که به ازای خریدهای خارجی ، انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد به نحوی که تاپایان برنامه حداقل 85 درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری با کمک و استفاده از نهادهای علمی و فناوری ملی نظیر جهاد دانشگاهی ، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان داخلی صورت گیرد را با 188رای موافق، 7 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.