سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مواضع ایران درباره سوریه روشن است گفت: از تمامیت ارضی سوریه حمایت کردیم و اجازه نخواهیم داد سوریه به جایی برای حوزه نفوذ کشورها و از جمله ایران تبدیل شود.

اجازه نخواهیم داد سوریه به محل نفوذ کشورها تبدیل شود/هیچ دعوتنامه‌ای از عربستان برای حج امسال دریافت نکرده‌ایم

به گزارش «قدس آنلاین»،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در ابتدا سال نو مسیحی را به جامعه مسیحی ایران تبریک گفت و آرزو کرد سال جدید مملو از مهربانی صلح و ثبات به‌خصوص در منطقه بی‌ثبات و ناآرام خودمان باشد.

وی درباره برنامه ایران برای تنش‌زدایی در منطقه اظهار داشت: با تلاشی که شاهد بودیم بحث حلب به مراحل خوبی رسید، تا حد زیادی پاکسازی شد امیدواریم وضعیت در حلب تثبیت شود و شاهد آرامش در حلب و سوریه باشیم و مردم این منطقه از آسایش و امنیت برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آزادسازی موصل به جلو حرکت کرده، امیدواریم موصل هم به زودی از وجود تروریست‌ها خلاصی یافته و به ثبات و آرامش برسد و عراق شاهد روزهای نوین و بهتری باشد.

قاسمی درباره تلاش رسانه‌ای برای تضعیف ظریف و تخریب دستاوردهای وزارت خارجه گفت: ایران کشوری دموکراتیک است که گروه‌های زیادی در آن تلاش و تلاش‌های سیاسی دارند. انتقادی به هر اقدامی هست و نمی‌شود خرده گرفت. باید آن را تفکیک کرد از برخی کسانی که می‌خواهند دستاوردها را مخدوش کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مباحثی که در این باره مطرح شد مواضع خود را به روشنی در سوم و پنجم دی ماه مطرح کردیم، عنوان کرد: روابط عمومی وزارت خارجه هم هفتم واکنش نشان داد و من بیشتر از این نیازی به توضیح در این زمینه نمی‌بینم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تقسیم سوریه به منطقه نفوذ روسیه، ایران و ترکیه آن را حرفی مزخرف، بی‌ربط و نادرست خواند و افزود: مواضع ایران روشن است، از تمامیت ارضی سوریه حمایت کردیم و اجازه نخواهیم داد سوریه به جایی برای حوزه نفوذ کشورها و از جمله ایران تبدیل شود.

قاسمی در خصوص نقش ایران در آتش‌بس سوریه اظهار داشت: نشست سه‌جانبه‌ای که در مسکو اتفاق افتاد ثمرات مهمی داشت، یکی از این ثمرات حضور و هماهنگی سه کشور مهمی بود که در سوریه نقش اساسی داشتند و تلاش خود را تجمیع کردند برای اینکه بتوانند یک آتش‌بس جدی در سوریه به وجود بیاورند و کمک کنند به راه حل سیاسی و رسیدن به تفاهمات سیاسی.

وی با تاکید بر اینکه ایران از گذشته راه‌حل سیاسی را تنها راه‌حل بحران سوریه می‌دانست و هنوز هم بر همین عقیده است، تصریح کرد: راه نهایی سوریه یک راه‌حل سیاسی است و ما در این جهت کار کردیم و امیدواریم با تلاش سه کشور بتوانیم این نقش را به اندازه‌ای که لازم است در صلح و ثبات سوریه ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این تلاش ادامه خواهد داشت ولی اینکه در آینده، با توجه به اینکه تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و جزئیات هم خیلی مشخص و روشن نشده، در خصوص آن نمی‌توانم صحبت کنم، امیدواریم که شرایط لازم برای به ثمر رسیدن این نشست بین گروه‌های معارض و دولت سوریه پیش بیاید و بتواند ثمراتی را برای منطقه و مردم سوریه داشته باشد.

قاسمی گفت: در صورتیکه عمان به ائتلاف عربستان پیوسته باشد، هیچ تاثیری در مناسبات این کشور با ایران نخواهد داشت.

وی سفر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه به ایران را به لحاظ زمانی به جا خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما هیچ دعوتنامه‌ای از عربستان برای حج امسال دریافت نکرده‌ایم، عنوان کرد: برای امسال برنامه‌ای برای اعزام حجاج نخواهیم داشت و این دعوتنامه وجود خارجی ندارد.

قاسمی افزود: عربستان برای ۸۰ کشور دعوتنامه فرستاده و ایران از این قضیه مستثنی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع گاز با ترکمنستان سیاسی نیست.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری یکی از ثمرات اجلاس مسکو را این برشمرد که کشورهای منطقه می‌توانند دور یک میز نشسته و به توافقاتی دست یابند.

وی درباره اجلاس آستانه با بیان اینکه تاریخ دقیق و مکانیسم‌ها روشن نیست و باید صبر کنیم و ببینیم این نشست چگونه برگزار می‌شود، عنوان کرد: روایات مختلفی هست که از برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در جلسه افتتاحیه حضور یابند که هنوز معلوم نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخی از آخر ژانویه سخن می‌گویند، ولی هنوز تاریخ مشخصی اعلام نشده است.

قاسمی همچنین تصریح کرد: از هیچ یک از مواضع خود در مورد سوریه عقب‌نشینی نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: نشست آستانه نشست دولت سوریه و معارضان سوری و یک نشست سوری - سوری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که سفیر ایران در سوئیس هم به زودی معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.