قزوین- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: تمام تلاش همکاران در اداره‌کل اوقاف این است که بتوانند تا آخر سال جاری و یا اوایل سال آینده جشن سنددار شدن تمام رقبات را در قزوین برگزار کنند.

جشن سند دار شدن رقبات در قزوین برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین،حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل در جلسه هم‌اندیشی در راستای اجرایی کردن تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، اداره‌کل منابع طبیعی و اداره‌کل ثبت اسناد و املاک این استان در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف برگزار شد، اظهار داشت: از گذشته تا کنون مردم با اعتقادات املاک و اراضی خود را وقف کردند اما اکنون برخی از افراد بنا به دلایل مختلف دست به سودجویی می‌زنند. وی افزود: در حال حاضر با جدیتی که در قوه قضاییه، اداره ثبت اسناد و اداره اوقاف وجود دارد دیگر شاهد این سودجویی‌ها نیستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: بسیاری از موقوفات در طول تاریخ به دلیل عدم اثبات و پیگیری‌های لازم از دست رفته و هم اکنون با همکاری و تعامل ارزنده اداره ثبت اسناد هر کدام از موقوفات به حالت وقف باقی مانده است.

عادل با اشاره به تعداد رقبات فاقد سند شهرستان‌های استان قزوین عنوان کرد: در شهرستان البرز 279 رقبه، بویین‌زهرا 716، تاکستان 189 و قزوین که خود دارای بالاترین تعداد رقبات در استان را دارا است، به دلیل گستردگی و ازدیاد موقوفات دارای 4 هزار و 137 رقبه فاقد سند است؛ رقبه به هر ملک موقوفی گفته می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: تمام تلاش همکاران در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین این است که بتوانند تا آخر سال جاری و یا اوایل سال آینده جشن سنددار شدن تمام رقبات را در این استان برگزار کنند. * تعیین تکلیف اسناد مالکیت موقوفات از سوی اداره‌کل اسناد قزوین مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین در این جلسه با اشاره به سنددار کردن موقوفات این استان اظهار داشت: امید است بتوانیم به دیدگاه‌های بسیار مطلوبی رسیده و گامی در راستای احیاء موقوفات و تثبیت و سنددار کردن آن برداریم. شهریار کناریوند اضافه کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه است که از اوایل اسلام وجود داشته و طبق اسناد موجود حضرت رسول‌(ص) نخستین واقف لقب گرفتند.

وی تصریح کرد: همچنین اکثر نیات واقفان استان قزوین مرتبط با سیدالشهداء است و همگی با این اقدام به عنوان سربازی در مسیر حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تلاش می‌کنیم که بسیار با ارزش است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین با تأکید بر لزوم صدور اسناد مالکیت برای موقوفات و املاک دولتی به منظور جلوگیری از هدررفت آن خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این اداره‌کل و بالتبع همه دستگاه‌ها بحث زمین‌خواری املاک دولتی و وقفی توسط افراد سودجو است که همه باید تلاش کنیم تا جلوی این پدیده زشت گرفته شود.

کناریوند با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت موقوفات و تثبیت آن‌ها مهم‌ترین راهکار به شمار می‌رود، مطرح کرد: همه مسؤولان اداره‌کل اوقاف و اسناد، امانت‌دار واقفان خیراندیش هستند و با سنددار کردن موقوفات و بقاع متبرکه، از تعدی و تجاوز زمین‌خواران جلوگیری می‌کنند؛ بر این اساس ثبت اسناد و املاک استان آمادگی خود را با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای صدور اسناد مالکیت موقوفات اعلام می‌دارد.

وی عنوان کرد: اداره‌کل اسناد استان مصمم به تعیین تکلیف وضعیت اسناد مالکیت موقوفات استان قزوین است که با پیگیری همکاران اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان و همکاری واحدهای ثبتی، این امر تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده در خصوص رقبات موقوفات محقق می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.