وزیر ارتباطات با بیان اینکه معتقدم امروز بانکداری الکترونیکی در ایران مقداری کهنه است، گفت: مقایسه تحولات بانکداری الکترونیکی در ایران و منطقه نشان می‌دهد که رگولاتور بانکی در ایران مقداری تأخیر داشته است.

انتقاد وزیر ارتباطات از کهنگی بانکداری الکترونیک در ایران

به گزارش قدس آنلاین، محمود واعظی در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در موضوع فراهم کردن بسترهای مناسب برای تأمین مالی زیرساخت‌های بانکداری الکترونیکی صحبت کرد.

وزیر ارتباطات بعد از ۱۰ دقیقه صحبت درباره لزوم توجه به بانکداری الکترونیکی و مزایای تحقق این هدف در کشور بخش مهم صحبت خود را در دقایق پایانی سخنرانی قرار داده و از وضعیت کهنگی بانکداری الکترونیکی و تأخیر رگولاتوری بانکی در کشور انتقاد کرد.

وی گفت: معتقدم امروز بانکداری الکترونیکی مقداری کهنه است.

واعظی ادامه داد: مقایسه روند اتفاقات ایران و منطقه نشان می‌دهد که در زمینه رگولاتوری بانکی مقداری در کشور با تأخیر مواجه بوده‌ایم.

وزیر ارتباطات مذاکرات خود با رئیس کل بانک مرکزی را خیلی خوب توصیف کرد و گفت: آنچه که مربوط به من و ایشان است مشکلی ندارد اما متأسفانه در بخش کارشناسی و بروکراسی موضوعات گیر کرده است.  

وی با اشاره به تحولات فناوری گفت: هم اکنون نسل ۳ و ۴ موبایل در کشور ارائه شده و ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم فعال است که از نظر ما هر گوشی نقش یک کارت بانکی و یک پُز را دارد.  

واعظی گفت: معتقدیم که رگولاتوری ICT باید ارتباط نزدیک‌تری با رگولاتوری بانکی داشته باشند که در این صورت قطعاً می‌توانیم در عرصه تحولات الکترونیکی بانکی گام مثبتی برداریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شبکه پهن باند کشور در قالب شبکه ملی اطلاعات ارائه شده و بسیاری از دستگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند، ‌گفت: سال گذشته و امسال بیش از صد هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شده، صد هزار برنامه کاربردی نوشته شده و اگر می‌خواهیم دولت الکترونیک را در دهه فجر افتتاح کنیم بانک‌ها باید سرعت عمل بیشتری نشان دهند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم تحول جدی در عرصه بانکداری الکترونیک به وجود بیاوریم هم اکنون کمی عقب هستیم.

واعظی با اشاره به برگزاری این همایش در سه سال پیش، گفت: سه سال پیش با حضور در این همایش اعلام کردم که بانکداری الکترونیک در ایران بسیار پیشرفت کرده اما در زیرساخت شبکه بسیار عقب هستیم و وعده داده‌ام که زیرساخت‌ها را تا حدود ۲ سال آینده به روز کنیم.  

وی ادامه داد: زیرا معتقدیم برای تحقق دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیکی باید به روز شود و علاوه بر این دولت یازدهم دولت توسعه است و با تمام محدودیت‌ها رویکرد توسعه خود را تغییر نداده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، همه شاخص‌های اقتصادی به ویژه در یک سال گذشته رو به رشد و مثبت بوده است، گفت: البته هدف‌گذاری دولت یازدهم تنها در بخش اقتصادی است و معتقد به توسعه متوازن در تمام بخش‌ها از جمله توسعه اجتماعی و فرهنگی هستیم.

واعظی با بیان اینکه برای دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف‌سازی معتقدیم که ICT با خدمت به همه حوزه‌ها می‌تواند سرعت عمل را افزایش دهد.

وی با اشاره به روند فناوری در دنیا، گفت: هم اکنون تعداد کاربران اینترنت در جهان از ۳.۵ میلیارد عبور کرده، ضریب نفوذ بان پهن بیش از ۵۰ درصد شده و تعداد مشترکان موبایل به بیش از ۷ میلیارد نفر افزایش یافته که نشان از تحول بسیار سریع در این حوزه دارد.

وزیر ارتباطات گفت: در سال ۲۰۱۵ درآمد پرداخت موبایل ۴۵۰ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود به هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

واعظی گفت: همچنین درآمد ICT در دنیا به ۴۴۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.  

وی گفت: پردازش ابری، داده عظیم، چاپ سه بعدی و اینترنت اشیا روندهای پیش‌روی فناوری هستند که با توجه به این روندها بازنگری در امور ضروری می‌شود.

وزیر ارتباطات گفت: در سه سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت و دسترسی سرمایه‌گذاری شده و در برنامه ششم نیز ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد و همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز در صنایع مرتبط با ICT سرمایه‌گذاری می‌شود.

واعظی گفت: پهنای باند داخل کشور در ابتدای دولت یازدهم ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود که هم اکنون به ۴ هزار گیگابیت افزایش یافته و تا پایان سال به ۱۰ هزار گیگ خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.