ساری- بار دیگر اضطراب استان های شمالی را فرا گرفت و قطع گاز از سوی ترکمنستان موجب شد تا خاطرات تلخ زمستان ۸۶ زنده شود.

۹ سال انتظار برای پاسخ به زیاده خواهی همسایه شمالی

قدس آنلاین، حسین احمدی: بسیارعنوان شده که مازندران در انتهای خط لوله و بن بست گازی قرار دارد و این مسأله موجب می شود به هنگام مصرف بالا، شهرهای شمالی با افت فشار و قطعی مواجه شوند اما طی این سال ها تدبیری اندیشیده نشد که این نگرانی برای همیشه رخت بربندد.

خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری می توانست برای همیشه بساط این نگرانی ها را برچیند که سال هاست در تب و تاب اعتبار می لنگد و متأسفانه تنها نیمی از این مسیر پرسنگلاخ طی شده است.

۹سال از قطع نخستین باره گاز از سوی ترکمن ها می گذرد که این زمان کافی بود تا این خط انتقال به سرانجام برسد و ما برای همیشه با واردات خداحافظی کنیم اما گویا اراده ای نبوده تا نگرانی های مردم به پایان برسد.

انتظار می رفت رئیس جمهور که در سالن همایش‌های صنعت نفت در گرمای تابستان قول داده بود که مردم امسال با قطعی گاز مواجه نخواهند شد، به وعده خویش عمل کرده و چاره کند.

این روزها، شمال آفتابی بوده و نگرانی از بابت اوج مصرف گاز نیست اما این پرسش در اذهان باقی می ماند که آیا امسال زمستان روی خوشش را نشان خواهد داد یا اینکه با بحران دیگری دست و پنجه نرم خواهیم کرد؟

۱۲ نماینده مازنی نگرانند

به دنبال قطع گاز ترکمنستان، ۱۲نماینده مازنی طی نامه ای به وزیر نفت، آسیب های این معضل را متذکر شدند و هشدار دادند: قطع گاز نارضایتی شدید مردمی را بدنبال خواهد داشت.

در این نامه آمده است: با توجه به اینکه گاز مازندران از مسیر ترکمنستان تأمین می شود، پیمان شکنی ترکمن ها، آسیب های فراوانی ایجاد خواهد کرد.

و تاکید شده است: صِرف تأمین گاز برای مصارف خانگی و قطع گاز بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری نیز لطمات جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

چانه زنی های زمستانه نافرجام بود

به دنبال حضور مدیران شرکت ملی گاز در ترکمنستان و مذاکرات صورت گرفته، انتظار می رفت که این گفت و گوها سرانجام خوبی داشته باشد و چانه زنی های طرف ترکمن به پایان برسد که متأسفانه این مذاکرات زمستانه سرانجام تلخی داشت.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران در گفت وگو با خبرنگار قدس از بیست سال قرارداد ترکمنستان با ایران گفت و به قطع گاز از صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه اشاره و اظهار کرد: گاز ترکمنستان از ایستگاه "چایلوک" کردکوی وارد کشور می شود و دو خط انتقال، گاز وارداتی را به استان های مازندران و گلستان می رساند.

محمداسماعیل ابراهیم زاده می افزاید: در هفته گذشته مذاکراتی میان مدیران شرکت ملی گاز ایران و وزیر انرژی و "ترکمن گاز" ترکمنستان در عشق آباد انجام و در نهایت به توافق منجر گردید تا با امضای رئیس جمهور ترکمنستان این قرارداد نهایی شود که متأسفانه به یکباره گاز وارداتی قطع شد.

وی با بیان اینکه قرارداد فنی با کشور ترکمنستان امضا شده است، یادآور می شود: مدیران شرکت ملی گاز پیگیر قرارداد امضا شده فوق هستند.

ابراهیم زاده با اشاره به اینکه این زیاده خواهی طرف ترکمنستانی هرساله و به دنبال تعطیلات ژانویه اتفاق می افتد، می گوید: احتمال قطع گاز از سوی ترکمنستان محتمل بود و آمادگی های لازم را در ارتباط با این مسأله داشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اعلام اینکه طی ۲۴ساعت گذشته با افت فشار گاز مواجه نشده ایم، خاطرنشان می کند: تاکنون گاز صنایع قطع نشده و در حال حاضر با مشکلی مواجه نیستیم.

گاز صنایع پرمصرف قطع می شود

ابراهیم زاده به سفر مدیران شرکت ملی گاز به استان گلستان و مذاکره با استاندار و مدیران اشاره می کند و می گوید: در آن جلسه مقرر شد در صورت مواجه شدن با افت فشار، گاز سی ان جی ها و صنایع با مصرف بیش از یکهزار مترمکعب استان های مازندران، گیلان و گلستان قطع شود.

وی با اشاره به اینکه ادارات گاز استان از سوخت دوم استفاده می کنند، از مردم می خواهد با مصرف بهینه و نگاه داشتن دمای اتاق به میزان ۱۸درجه سانتیگراد، بحران پیش رو را پشت سر بگذارند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به اینکه از ۲۶میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب گاز مصرف شده در ۲۴ساعت گذشته، ۲۲میلیون و ۳۰۰مترمکعب آن خانگی بوده است، تأکید می کند: اگر هرخانواده ای یک مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی کند، نگرانی بابت قطع گاز نخواهیم داشت.

ابراهیم زاده از قطع گاز نیروگاه و کارخانه سیمان نکا از ۲۰ روز پیش و استفاده از سوخت دوم خبر می دهد و می گوید: مدیران شرکت برق در جلسه ستاد بحران از مصرف برق استقبال کردند و مقرر شد استاندار مازندران طی مکاتبه ای از وزیر نیرو بخواهد تعرفه استان های شمالی کاهش تا مردم رغبت بیشتری برای گرم نگه داشتن خانه شان از طریق برق داشته باشند.

خط انتقال دامغان- ساری در انتظار اعتبار

مدیرعامل شرکت گاز مازندران به اجرای خط انتقال دامغان- کیاسر- ساری اشاره می کند و می افزاید: با اجرای این خط انتقال، نگرانی های استان های شمالی برای همیشه برطرف خواهد شد.

ابراهیم زاده این خط لوله را استراتژیک می خواند و می افزاید: تاکنون ۸۶ کیلومتر از این مسیر اجرا و ۹۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است که تا پایان تیرماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با اجرای این خط انتقال، شهرهای کیاسر و فریم به همراه ۱۵۰ روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد، اضافه می کند: برای تامین نقدینگی خط مذکور، هفته گذشته مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی بازدیدی از این خط انتقال داشتند تا نگرانی قطع گاز برای همیشه پایان یابد.

با صرفه جویی به گاز هیچ کشوری نداریم

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز با اشاره به قطع گاز از سوی شرکت ترکمن گاز ترکمنستان گفت: اگر مصرف کنندگان فقط پنج درصد از مصرف شان را کاهش دهند نیاز به واردات گاز نداریم.

جمشید ظهیری با بیان اینکه مصرف گاز در گیلان نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته، افزود: حدود ۲۵ درصد این افزایش با توجه به فزونی شمار مشترکان گاز منطقی است، اما ۱۵ درصد آن نشاندهنده مصرف مازاد است که اگر همین ۱۵درصد مازاد کم شود، نه تنها بخش خانگی بلکه نیروگاه ها و صنایع ما نیز مشکلی برای تأمین سوخت گاز نخواهند داشت و نیاز به هیچ کشوری هم نداریم.

اضطرابی که کش آمده است

۹سال زمان کافی بود تا خط انتقال دامغان- کیاسر- ساری به پایان برسد زیرا بدعهدی مکرر ترکمن ها ریشه قدیمی داشته و هرساله این چانه زنی های نابهنگام گریبان مان را گرفته و امیدواریم با تؤمین اعتبارات مورد نیاز خط لوله دامغان- ساری، برای همیشه از بن بست گازی خارج شویم و از همسایه نامهربان شمالی بی نیاز گردیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.