وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتمان‌سازی را لازمه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه عنوان کرد و گفت: امروزه باید مدرسه و دانشگاه و جامعه مملو از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شود.

خانواده دچار زلزله شده، راه نجات کشور بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت است

به گزارش «قدس آنلاین»،  سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه) در اولین همایش دبیران شورای استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه  متاسفانه وضعیت فرهنگی اجتماعی جامعه در شرایط مثبتی قرار نداریم، گفت: در دهه اول انقلاب و دوران جنگ در بهترین وضعیت اجتماعی و فرهنگی قرار داشتیم و بتدریج در دهه‌های بعدی فضای جدیدی با ورود اینترنت شکل گرفت و آسیبهای اجتماعی از این طریق آغاز شد.  

وی افزود: ورود اینترنت موجب ایجاد شکاف بین جامعه و اعضای خانواده شد و به یک هنجار برای نسل جدید تبدیل شد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در بستری فاقد هرگونه الگو در جامعه حرکت می‌کنند و باعث تغییر فرهنگ جامعه می‌شود گفت: در گذشته معرفت و معنویت مسئله اول جامعه بود ولی در دهه دوم و سوم این جایگاه تغییر پیدا کرده و تنش‌های جدیدی چون اعتیاد، طلاق، فساد، مهاجرت و خشونت در جامعه ظهور جدی پیدا می‌کند.  

صالحی امیری ادامه داد: بررسی اینگونه موارد نشان می‌دهد که خانواده دچار زلزله شده و این تکانه‌های فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.  

وی با بیان اینکه تحولات جامعه نشان می‌دهد که ما نتوانستیم واقعیات جامعه را پیش‌بینی کنیم و نیازمند شناخت تازه‌ای از جامعه هستیم گفت: این موضوع حاکی از آن است که ما از فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان دفاع مقدس در خانواده فاصله گرفته‌ایم و نیازمند بازنمایی دهه اول انقلاب و احیای گفتمان ایثار و شهادت و دگرخواهی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید در این مسیر از تبدیل شعار به گفتمان و عمل حرکت کنیم و برای تداوم حیات نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.  

صالحی امیری افزود: شهدا به ملت شخصیت داده و ایثارگران درس قدرت و مقاومت را در همه عرصه‌ها را می‌دهند و برای اینکه بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را توسعه دهیم نیازمند گفتمان‌سازی آن هستیم و امروزه باید مدرسه و دانشگاه و جامعه مملو از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شود که بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت موجب نجات کشور در همه حوزه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: گفتمان‌سازی به معنای مردمی کردن فرهنگ ایثار و شهادت بوده که جامعه نیاز پیدا کند در فضای ایثار و شهادت تنفس کنند و این فرهنگ مانند اکسیژن در جامعه مهم و اساسی است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات موجود در جامعه را حاصل فاصله گرفتن از فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و افزود: استفاده از ابزار هنر برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ضروری بوده که همه ابزار هنر برای ترویج این فرهنگ باید به بکارگیری شود و ما در بروز اتفاقات جامعه در این خصوص مسئول هستیم.  

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.