شاید در سال ۲۰۱۶ جدی‌ترین بحران اسرائیل، تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی بود که نشانگر انزوای این رژیم در میان متحدان غربی خود است.

چالش‌های تل‌آویو در ۲۰۱۶/ از قطعنامه شورای امنیت تا بحران در روابط با واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، پایگاه خبری فلسطین الیوم در مطلبی به بررسی بحران‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ میلادی پرداخته و می‌نویسد: اسرائیل همانند سال‌های گذشته مشکلات و بحران‌های خود را از سال ۲۰۱۶ میلادی به سال ۲۰۱۷ منتقل کرد. کابینه رژیم صهیونیستی به راهکار یا گشایشی در روابط خود با فلسطینی‌ها، جهان عرب، آمریکا، اروپا و اعراب داخل اراضی ۴۸ دست نیافت. در عرصه داخلی نیز اختلافات و درگیری‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دیگر احزاب ادامه یافت. وی همچنین شهرک سازی ها را تشدید کرد.

سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسید. در این سال پلیس از ساره نتانیاهو همسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحقیق کرد. همچنین خود نتانیاهو نیز در سالی که گذشت به خیانت در امانت و کسب منافع شخصی از تاجران ثروتمند اسرائیلی و خارجی متهم شد و پلیس تحقیقات خود را در اینبار آغاز کرد. فساد نتانیاهو و افراد نزدیک به وی در سال گذشته افزایش یافت. به علاوه نژادپرستی در میان اعضای کابینه و پارلمان رژیم صهیونیستی علیه اقلیت عرب تشدید شد.

وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی

در سال گذشته میلادی مشکلات میان نتانیاهو و «نفتالی بنت» رئیس فراکسیون موسوم به «البیت الیهودی» و وزیر آموزش و پرورش ادامه یافت. محوریت این مشکلات و چالش‌ها نیز درگیری شدید طرفین بر سر ریاست حزب راست، شهرک سازی‌ها و تخلیه شهرک صهیونیست نشین عمونا بود. از سوی دیگر پس از اینکه ناظران بین المللی درباره شکست‌های اسرائیل در طول تجاوز به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارشی را منتشر کردند، اختلافات میان طرفین و در داخل کابینه رژیم صهیونیستی تشدید شد. نکته مهم این است که عملکرد نتانیاهو نشان می دهد که وی فقط برای حزب راست و شهرک‌نشینان صهیونیست ارزش قائل است. در همین زمینه می توان اقدام إلیئور أزاریا نظامی صهیونیست که یک جوان فلسطینی به نام عبدالفتاح الشریف را به شهادت رساند، نام برد.

نتانیاهو در ابتدا به همراه گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و موشه یعالون وزیر جنگ سابق اسرائیل، اقدام نظامی صهیونیست در به شهادت رساندن جوان فلسطینی را محکوم کردند اما نتانیاهو سریعا از محکومیت این نظامی صرف نظر کرد و به جمع حزب راست افراطی پیوست و از اقدام نظامی اسرائیلی حمایت کرد.

در حوزه اقتصادی و اجتماعی نیز گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان بیمه اسرائیل نشان می‌دهد که میزان فقر در رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. همچنین گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بیانگر این است که شکاف اقتصادی میان ثروتمندان و فقیران در اسرائیل بیش از سایر اعضای این سازمان است.

اسرائیل و  عرب‌های ۴۸

اعراب ساکن اراضی اشغالی ۴۸ نیز با دو مشکل مواجه بودند؛ ‌ نخست نژادپرستی و مشکل بعدی هم پیگرد سیاسی. در همین راستا، صهیونیست‌ها شماری از اعضای پارلمان این رژیم مانند «حنین زعبی» و «باسل غطاس» را به اتهام کمک به فلسطینی‌ها تحت پیگرد سیاسی قرار دادند. علاوه بر آن در تخصیص حقوق شهروندان عرب در تمامی زمینه‌ها نیز تبعیض می‌شود.

کابینه اسرائیل سیاست تبعیض نژادی را علیه تمامی عرب ۴۸  در دستور کار خود قرار داد که نمود آن نیز در بودجه‌های اختصاص داده شده به اعراب بود. تاجایی که بودجه ۱۲ میلیارد شیگل که به اعراب اختصاص داده شده بود، از سوی نتانیاهو لغو شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای تحریک علیه اعراب استفاده می‌کرد و در همین رابطه از سخنرانی نمایندگان عرب در پارلمان  این رژیم به دلیل عدم حضور آنها در تشییع جنازه شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی جلوگیری کرد.

اسرائیل و ادامه انتفاضه مسجد الاقصی

انتفاضه سوم فلسطین که از اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد، ‌ در سال گذشته نیز ادامه یافت و فلسطینی ها نارضایتی خود را از تداوم اشغالگری صهیونیست‌ها اعلام کردند. در سال گذشته میلادی نتانیاهو بارها از بهبود روابط تل آویو با کشورهای عربی به اصطلاح میانه رو سخن گفت و مدعی شد مسأله فلسطین در مرکزیت درگیری اعراب و اسرائیل قرار ندارد.

از سوی دیگر علیرغم تشدید شهرک سازی صهیونیست ها، مردم فلسطین در اواخر سال گذشته میلادی دستاورد بزرگی کسب کردند؛ ‌ در همین راستا شورای امنیت قطعنامه ۲۳۳۴ را تصویب و شهرک سازی ها در کرانه باختری و قدس را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست ها را غیرقانونی دانست. اسرائیل منتظر شکست های بیشتری در حوزه دیپلماتیک است. در حوزه میدانی نیز فلسطینی ها همچنان در زندان اشغالگران در نوار غزه زندگی می کنند. همچنین همکاری های امنیتی بین اسرائیل و تشکیلات خودگران فلسطین ادامه یافت که منجر به جنجال بسیاری میان فلسطینی‌ها شد.

صهیونیست‌ها همچنان به بازداشت مردم فلسطین در کرانه باختری و درگیری با آنها ادامه می‌دهند و تنها با مظنون شدن به فلسطینی ها به سمت آنها تیراندازی می کنند. کابینه رژیم صهیونیستی معتقد است پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راه را برای تشدید شهرک سازی ها و اعمال قانون اسرائیل در شهرک های صهیونیست نشین با هدف الحاق این شهرک ها به اسرائیل باز می کند.

در همین راستا نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش اسرائیل نیز تاکید کرد که پیروزی ترامپ به معنای پایان کشور فلسطین است. صهیونیست‌ها همچنین به سیاست ترور خود ادامه می‌دهند و مهندس «محمد الزواری» که تابعیت تونسی داشت را در این کشور ترور کردند. وی به عنوان متخصص پهپاد، عضو ارشد جنبش حماس فلسطین بود.

روابط اسرائیل و آمریکا بعد از ضربه اوباما به نتانیاهو 

در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی روابط کابینه رژیم صهیونیستی و دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دلیل خودداری واشنگتن از وتو قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی صهیونیست‌ها به شکل بی سابقه‌ای افت کرد. این تصمیم آمریکا بحران چندین ساله ناشی از اختلافات میان واشنگتن و تل آویو در خصوص حل بحران اسرائیل و فلسطین از یک سو و توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از سوی دیگر را نشان داد.

این در حالی است که روابط میان طرفین در حوزه امنیتی بهبود یافت؛ زیرا اوباما با افزایش کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل برای ۱۰ سال آینده موافقت کرد. البته پس از اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در روزهای پایانی سال گذشته میلادی مبنی بر اینکه شهرک‌سازی‌ها مانع راهکار ایجاد دو دولت است و شهرک نشینان صهیونیست سرنوشت اسرائیل را تعیین می کنند، بحران در روابط تل آویو و واشنگتن آغاز شد.

صهیونیست‌ها امیدوارند که روابطشان با آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بهبود یابد؛ زیرا ترامپ مدعی شده است که سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد که این اقدام مورد تایید تمام اسرائیلی‌ها از هر طیفی است. از سوی دیگر تحلیلگران اسرائیلی معتقدند آنگونه که نتانیاهو امیدوار است، ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را یک جانبه لغو نخواهد کرد. در خصوص حل بحران فلسطین و اسرائیل نیز کارشناسان بر این باورند که موضع ترامپ مشخص نیست و باید منتظر اقدامات وی ماند.

اسرائیل و انزوا بعد از تصویب قطعنامه علیه شهرک سازی

تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی‌ها، نشان داد که رژیم صهیونیستی به دلیل اقداماتش علیه فلسطینی‌ها در جهان منزوی است. این قطعنامه را کشورهای دوست اسرائیل یعنی روسیه، انگلیس و فرانسه تایید کردند و آمریکا نیز از وتوی آن خودداری کرد.

همچنین در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی دولت برزیل دنی دایان سفیر پیشنهادی اسرائیل در این کشور را نپذیرفت؛ زیرا سفیر اسرائیل یکی از مقامات مرتبط با شهرک سازی‌ها بوده و در گذشته نیز ریاست شورای شهرک‌های صهیونیست‌نشین را برعهده داشته است. به علاوه روابط اسرائیل با شماری از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل تصمیم این کشورها برای الصاق برچسب مخصوص بر روی محصولات شهرک های صهیونیست نشین با هدف تحریم این محصولات بحرانی شده است. در همین زمینه بحران میان اسرائیل و سوئد به قدری تشدید شد که صهیونیست ها با سفر وزیر خارجه سوئد به تل آویو مخالفت کردند.

اسرائیل همچنین در سال گذشته میلادی قراردادهای تسلیحاتی را با کشورهای زیادی به ویژه در آفریقا و در جریان سفر نتانیاهو به این قاره امضا کرد. شاید بزرگترین قرارداد تسلیحاتی را صهیونیست‌ها با هند به امضا رسانده‌اند. نتانیاهو همچنین به کشورهای آذربایجان و قزاقستان نیز سفر کرد و رؤسای جمهور این کشورها بر عمق روابط خود با اسرائیل تاکید کردند. رژیم صهیونیستی از طریق رابطه با این دو کشور که هم مرز با ایران هستند، در صدد است تا بر ایران نظارت کند. اسرائیل به صورت گسترده درصدد است تا با استفاده از سلاح‌های هوشمند و کشنده خود به همراه گردآوردی داده‌های اطلاعاتی و برتری نظامی در منطقه، روابط خود را با کشورهای زیادی در جهان به ویژه کشورهای منطقه بهبود بخشد. در همین راستا نیز به دیگر کشورها سلاح می فروشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.