حضور صدها تن از تروریست‌های داعش در شهرستان "حویجه" در جنوب کرکوک، چالشی تازه در مقابل نیروهای عراقی و تهدیدی علیه وضعیت امنیتی به خاطر اهمیت این منطقه استراتژیک و نزدیکی آن به تأسیسات نفتی است.

داعش زنگ خطر جدیدی را در مناطق جنوب کرکوک به صدا درآورد و جاده بغداد - موصل را بست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در همین راستا و به دنبال افزایش نگرانی‌ها از تهدیدهای داعش برای شهرستان الحویجه، عبدالله الجبوری، استاندار صلاح‌الدین از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواست تا شهرستان الحویجه در کرکوک و الشرقاط در استان صلاح‌الدین را آزاد کند.

وی گفت نیروهای امنیتی صلاح‌الدین در آماده باش کامل هستند و شهروندان برای همکاری با نیروهای امنیتی تشویق می‌شوند اما جنایات روزانه تروریست‌ها در الحویجه و الشرقاط نیازمند عملیات فوری برای آزادسازی این مناطق است.

عبدالعزیز حسن، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز گفت: کمیته امنیت و دفاع هفته گذشته موضوع حضور تروریست‌های داعش در جنوب کرکوک و خطری را که علیه امنیت این استان و تأسیسات نفتی و پروژه‌های تولید گاز ایجاد می‌کند، مورد بررسی قرار داد.

استان کرکوک مقر شرکت نفت شمال وابسته به دولت مرکزی است و مهم‌ترین میادین نفتی از جمله میدان نفتی "الخبار" که شامل ۳۰۰ چاه نفتی است و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و پروژه‌های استخراج گاز در این استان قرار دارند.

حسن افزود: کمیته به این نتیجه رسیده که از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بخواهد تدابیر امنیتی ویژه‌ای را برای پایان دادن به حضور افراد مسلح در جنوب کرکوک اتخاذ کند. کمیته خواهان آن است که در صورت عدم آغاز عملیات نظامی برای آزادی مناطق جنوب کرکوک در زمان کنونی باید حملات هوایی علیه مقرهای داعش در این منطقه صورت گیرد.

پیشتر منابع عراقی اعلام کرده بودند که طرف عراقی قصد داشته عملیات آزادی مناطق جنوب کرکوک را قبل از عملیات موصل آغاز کند اما با فشارهای طرف آمریکایی برای آغاز عملیات موصل مواجه شد.

تعداد ساکنان شهرستان حویجه ۳۸۰ هزار تن است. نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق کنترل استان نفت خیز کرکوک را در دست دارند.

از سوی دیگر، منابع نظامی عراقی اعلام کردند که داعش از کسانی که می‌خواهند مناطق جنوب کرکوک را ترک کنند ۶۰۰ دلار می‌گیرد.

هیوا انور، سرهنگ نیروهای پیشمرگ در شهر کرکوک در این باره گفت: روزانه صدها غیرنظامی گریخته از مناطق تحت کنترل داعش در استان کرکوک به ما مراجعه می‌کنند در حالی که داعش برای هر یک مبلغی ۶۰۰ دلار تعیین کرده که برای ترک این مناطق باید به آن پرداخت کنند.

انور ادامه داد، داعش از هر کسی که می‌خواهد کرکوک را ترک کند ۶۰۰ دلار می‌گیرد.

گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ کنترل مناطق جنوب کرکوک را که شامل شهرستان‌های حویجه، الزاب و الریاض است در دست گرفته است.

داعش جاده بغداد - موصل را بست

در همین حال، شبکه الجزیره گزارش داد، داعش جاده بین بغداد و موصل را با سیطره بر روستایی در استان صلاح الدین و حمله به روستای دیگری در دیالی در شمال شرق عراق در دو روز گذشته بست.

منابع گفتند که درگیری‌ها همچنان میان دو طرف با استفاده از سلاح‌های مسلسل و خمپاره ادامه دارد و نیروهای عراقی تلاش می‌کنند این روستا را که از آن عقب نشینی کردند، پس بگیرند. این روستا در منطقه‌ای است که در جاده میان بغداد و موصل قرار دارد و کنترل ارسال کمک‌های نظامی به سمت موصل از آنجا صورت می‌گیرد.

پیشتر خبرگزاری "اعماق" وابسته به داعش گزارش داد که داعش روستای الدبس در شمال بیجی در استان صلاح الدین را نیز تحت تصرف درآورده و مسیر امدادرسانی نیروهای عراقی به سمت موصل را بسته است.

اعماق گزارش داد که افراد مسلح داعش حمله‌ای به نیروهای عراقی در شمال بیجی داشتند که این حمله را با انفجار یک خودروی بمب گذاری شده آغاز کردند و آنها تجهیزات و خودروهای نظامی را تحت تصرف خود درآوردند.

در استان دیالی، منابع در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کردند که هشت تن از نیروهای بسیج عشایر در حمله داعش به یک ایست بازرسی کشته شدند.

این در حالی است که شبکه المیادین گزارش داد، نیروهای حشد شعبی ۵۰ تروریست داعش را که قصد داشتند جاده بین بیجی و موصل را ببندند، از پای درآوردند.

داعش روز یکشنبه حمله‌ای به یکی از روستاهای ابو صیدا در شهر المقدادیه داشت که به کشته و زخمی شدن چندین تن و کنترل افراد مسلح بر این روستا انجامید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.