مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: بنیادشهید برای ارائه خدمات درمانی به جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهدا از هیچ کوششی دریغ نمی کند اما نارضایتی برخی از این افراد را نیز می پذیریم.

نارضایتی برخی جانبازان از خدمات درمانی را می پذیریم/دعوت از پزشکان کشورهای مختلف برای درمان جانبازان

به گزارش «قدس آنلاین»، ایرج عربی افزود: برای بخش درمان بنیاد شهید حرف های زیادی برای گفتن هست چون تلاش های بسیاری از جمله تامین خدمات در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور و دعوت از پزشکان ایرانی و خارجی در خارج از کشور برای درمان جانبازان در ایران صورت گرفته است تا دیگر نیازی به اعزام رزمندگان و جانبازان به خارج از کشور نباشد.  
وی با اشاره به فداکاری های ایثارگران و خانواده های جانبازان و شهدا در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: امروز وظیفه ماست که به خوبی به آنها خدمات ارائه دهیم که تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است اما من صددرصد از این خدمات راضی نیستم.  

** بدهی ۱۰ هزار میلیارد ریالی بنیاد شهید به بیمه 
عربی ادامه داد: در زمان حاضر بیمه ایران از بنیاد شهید ۱۰ هزار میلیارد ریال طلب دارد که برای رفع این مشکل نیز تاکنون تلاش هایی از سوی بنیاد شهید صورت گرفته است تا این بیمه نیز بتواند خدمات مطلوب تری به ایثارگران داشته باشد.  
مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه پرداخت نکردن این بدهی در ارائه خدمات به ایثارگران بسیار تاثیرگذار است، افزود: اکنون چون بنیادشهید نمی تواند بدهی مراکز درمانی و بیمه را پرداخت کند به طور یقین خدمات درمانی خوبی نیز به مردم داده نمی شود.  
مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر قرارداد بسیار مناسب با خدمات مطلوب تری با بیمه ایران منعقد شده است ولی متاسفانه چون بنیاد شهید به بیمه و بیمه نیز به مراکز درمانی بدهکار است، ممکن است خدمات به ایثارگر خوب ارائه نشود.  
وی اضافه کرد: اگر اعتراضی از سوی برخی از جانبازان و ایثارگران وجود دارد، غیرقانونی نیست.  
وی خاطرنشان کرد: بنیاد شهید بودجه کافی برای ارائه خدمات ندارد به همین منظور با رایزنی رئیس بنیادشهید اخیرا سه هزار میلیارد ریال از این بدهی از سوی دولت به بنیاد داده شده و قول مساعد هم داده شده است که حدود هشت هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای دادن بدهی بیمه به بنیادشهید داده شود تا این مشکل به طور کامل حل شود.  

** راه اندازی ۱۰ بیمارستان برای بیماران اعصاب و روان 
عربی در ادامه با بیان اینکه بنیاد شهید در چند زمینه برای ارائه خدمات درمانی به ایثارگران و جانبازان خوب عمل کرده است، گفت: اکنون ۱۰ بیمارستان با ۷۰۰ تخت بیمارستانی اعصاب و روان در کشور وجود دارد که مختص جانبازان اعصاب و روان است.  
عربی اضافه کرد: چون ممکن است جانبازان در بخش درمانی نیاز به انواع خدمات را داشته باشند به همین منظور ارائه خدمات برای جانبازان به صورت ویژه است تا بتوانیم رضایت آنها را تامین کنیم.  

** دعوت از پزشکان کشورهای مختلف برای درمان جانبازان در ایران 
مدیرکل درمان بنیاد شهید گفت: در گذشته برای ارائه خدمات درمانی بیشتر به ویژه اعمال جراحی خاص مجبور به اعزام این افراد به خارج کشور بودیم که اکنون با دعوت از پزشکانی ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف جهان، دیگر نیازی به اعزام این افراد نیست.  
این مقام مسئول در بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: با اعزام جانبازان به دیگر کشورها به لحاظ مشکلاتی که گریبان آنها را می گرفت و دوباره نیاز به تحت نظر بودن داشتند، حتی هزینه های فراوانی برای جانبازان داشت به همین منظور این حرکت معکوس شد و بهترین پزشکان از کشورهای مختلف از جمله آلمان و انگلیس را به کشور دعوت کردیم و این کار در زمان حاضر نیز ادامه دارد.
عربی اظهارکرد:برهمین اساس این پزشکان به محض ورود به ایران تعدادی از جانبازان را ویزیت تخصصی و تعداد دیگری را نیز عمل جراحی می کنند؛ بنابران از این طریق بخشی از هزینه های جانبازان برای اعزام به خارج از کشور و بخشی از مشکلات آنان حین ورود به این کشورها کاسته می شود.  
مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تعداد ویزیت و اعمال جراحی که این پزشکان در زمیان حضورشان در ایران انجام می دهند بسیار زیاد است؛ ضمن اینکه عمل های جراحی آنان زیر نظر پزشکان خودمان انجام می شود.
وی تصریح کرد: همچنین تکنولوژی های لازم برای ارائه این خدمات به جانبازان نیز فراهم می شود.  

**بخشی از خدمات پزشکان برای جانبازان در سفر به ایران 
عربی ادامه داد: در فروردین ماه تعدادی از این پزشکان به ایران آمدند که در این باره جراح مغز و اعصاب پرفسور والتر اشتومر آلمانی، ۶ عمل جراحی و ۲۴ ویزیت تخصصی، پرفسور صدیق، هفت عمل جراحی در زمینه تعویض فک و ۱۹ ویزیت تخصصی، پرفسور سمیعی از آلمان، ۲۳ ویزیت، یک تیم سه نفره فوق تخصص تشنج از کشور آلمان با ویزیت ۴۱ جانباز با تشنج های مقاوم به درمان و چهار عمل جراحی انجام دادند.  
وی اضافه کرد: همچنین در اردیبهشت ماه پرفسور یورگنس ‌آلمانی، ۲۷ ویزیت فوق تخصصی و چندین جراحی شانه و آرنج را انجام داده است.  
عربی افزود: در خردادماه نیز پرفسور محسن مهاجر، پزشک فوق تخصص درد، سه عمل جراحی و سه بلوک عصب (برای کسانی که در ستون فقرات درد دارند و نمی خواهند عمل جراحی انجام دهند) را برای جانبازان استفاده کرد.  
وی ادامه داد: همچنین پرفسور مهدیان فوق تخصص ستون فقرات از انگلستان، ۱۰ عمل جراحی و ۴۵ بلوک عصبی، در تیرماه پرفسور مهاجر، فوق تخصص ستون فقرات ۴۵ نفر را تحت ویزیت اولیه قرار و ۲۰ عمل جراحی انجام داد و پرفسور سانجای کولکارنی، مرداد امسال، ۲۸ ویزیت تخصصی و ۱۰ عمل اورولوژیست را به ثبت رساند.
عربی اضافه کرد: شهریور امسال، والتر اشتومر فوق تخصص مغز و اعصاب، ۲۵ ویزیت و پنج عمل جراحی، مهرماه، پرفسور مهدیان ۶۸ ویزیت تخصصی و ۱۰ عمل و ۳۴ بلوک عصبی، در آبان ماه نیز پزشک فوق تخصص لگن، ۳۳ ویزیت و هفت جراحی، پرفسور والتر جان هادر و پائولو فدریکو فوق تخصص های مغز و اعصاب از کشور کانادا، ۴۹ ویزیت تخصصی و ۹ عمل جراحی انجام دادند.  
مدیرکل درمان بنیاد شهید گفت: همچنین در آذرماه گروه دو نفره پروتز پای ۱۲ جانباز را پروتز کردند.  
وی اضافه کرد: همچنین پرفسور مهدیان ۱۰۳ ویزیت تخصصی و ۱۵ عمل جراحی سنگین و ۲۵ بلوک عصبی انجام داد.  

** تدوین پروتکل ویژه برای ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی 
مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از تدوین پروتکل ویژه برای جانبازان شیمیایی برای ارائه خدمات به آنان و همچنین راه اندازی مرکز جانبازان شیمیایی در آینده نزدیک در بیمارستان خاتم الانبیا خبر داد.  
وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی برای ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی در کشور در حال انجام است که ۲ اقدام یادشده می تواند در ارائه خدمات مطلوب تر به آنها تاثیرگذار باشد.  
وی اظهارکرد: اکنون پروتکل یا راهنمای بالینی چشم برای جانبازان شیمیایی در کشور در مرکز شیمیایی بنیاد شهید تدوین و این پروتکل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است.  
وی تصریح کرد: به محض اینکه وزارت بهداشت این پروتکل را تصویب کند، برای ابلاغ آن به مراکز درمانی و بیمارستانی اقدام خواهیم کرد تا براساس این پروتکل به جانباز شیمیایی چشمی در کشور خدمات ارائه شود.  
عربی با بیان اینکه تدوین این پروتکل ها برای نخستین بار در کشور انجام شده است، ادامه داد: این پروتکل به گونه ای تدوین شده است که تمام خدماتی که یک جانباز شیمیایی چشمی نیاز دارد در آن پیش بینی شده است و دیگر برای ارائه خدمات به این افراد نیازی نیست که خدمات غیر از موارد مطرح شده در این پروتکل ارائه شود.  
وی اظهار کرد: پروتکل مورد نظر، توسط کارشناسان و پزشکان متخصص و فوق تخصص تنظیم و به طور دقیق نیازهای جانبازان شیمیایی در هر گروه چشمی، اعصاب و روان و یا شیمیایی دیده شده است.  
مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در مورد گروه های مختلف جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان نیز برنامه های درمانی تدوین می شود تا هنگام مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی خدماتی که در این پروتکل قید شده است به این جانبازان ارائه شود چرا که در برخی موارد مشاهده می شود خدمات ارائه شده، باعث بروز مشکلاتی برای این قشر می شود.  
عربی ادامه داد: همچنین برای جانبازانی که دچار حمله قلبی یا تنگی نفس می شوند برنامه هایی نوشته می شود تا کادر درمانی و پزشکان از طریق پروتکل خدمات موردنیاز آنان را ارائه دهند.  
وی به تدوین برنامه و پروتکل برای نیازهای کمک تنفسی جانبازان نیز اشاره کرد و افزود: همه این اقدامات برای این است که جانبازان کشور دچار مشکلات اداری برای دریافت خدمات نشوند.  

** راه اندازی مرکز جانبازان شیمیایی در آینده ای نزدیک 
مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آمار حدود ۶۹ هزار نفری تعداد مجروحان شیمیایی در کشور اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات به این افراد از پزشکان فوق تخصص خارجی جهت درمان آنها دعوت می شود و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.  
وی درباره مرکز مصدومان شیمیایی در اداره کل درمانی بنیادشهید هم گفت: قرار است این مرکز که در گذشته در بیمارستان بقیه الله مستقر بود و به دلیل مشکل مکانی غیرفعال شده بود به زودی احیا شود.  
عربی خاطرنشان کرد: اکنون برای این مرکز مشکل مکانی وجود دارد که به زودی در بیمارستان خاتم الانبیا راه اندازی می شود تا تمام خدمات به بیماران شیمیایی ارائه شود.  
وی با بیان اینکه خدمات کامل در این مرکز ارائه می شود، گفت: اعتبارات موردنیاز برای مرکز مصدومان شیمیایی، پیش بینی و مکان آن مشخص شده است و با توجه به اینکه تجهیزات لازم را دارد به زودی راه اندازی خواهد شد.  

** قرارداد بیمه تکمیلی جدید امضا شد 
عربی تصریح کرد: برای ارائه خدمات بهتر به ایثارگران و جانبازان، قرارداد بیمه تکمیلی، ابلاغ و امضا شد و شیوه نامه قرارداد، جامع و کامل است و تقریبا نیازهای درمانی ایثارگران را پوشش می دهد.  
وی اضافه کرد:اگر این قرارداد که با بیمه ایران است، درست اجرا شود و به موقع تامین بودجه شود تمام جانبازان و ایثارگران شاغل غیر از نیروهای مسلح با خانواده های آنان تحت پوشش خدمات قرار می گیرند.  
وی با بیان اینکه هزینه بیمه تکمیلی برای تمامی آنها رایگان و بدون سقف و فرانشیز است، افزود: جانبازان و ایثارگران می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به جدول خدمات بیمه تکمیلی در سایت ایثار (بنیادشهید) مراجعه کنند.  

** به تمامی جانبازان قطع نخاع، ویلچر داده می شود 
مدیرکل درمان بنیاد شهید در باره جانبازان قطع نخاع و نیازمند ویلچر نیز گفت: هر سه سال یک بار ویلچرهای موردنیاز برای این جانبازان خریداری می شود و به آنها داده می شود.  
وی افزود: امکان ندارد جانباز نخاعی نیاز به خرید ویلچر داشته باشد و به او داده نشود، البته ممکن است تاخیری در دریافت ویلچر باشد اما این ویلچرها به جانبازان متقاضی ارایه می شود.

** آمارجدید جانبازان و خانواده های شهدا 
مدیرکل درمان بنیاد شهید همچنین به جدیدترین آمار مربوط به جانبازان، ‌آزادگان و خانواده های شهدا اشاره کرد و گفت: آمار جانبازان زیر ۲۵ درصد ۳۳۱ هزار و ۵۵۵ تن، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر ۲۳۳ هزار و ۲۶۷ تن، جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد ۲۵ هزار و ۴۸۱ و جانبازان بالای ۷۰ درصد حدود ۹ هزار و ۶۸۸ است؛ ضمن اینکه حدود هفت هزار جانباز اعصاب و روان شدید در کشور بسر می برند.
وی با اشاره به اینکه آزادگان ۴۲ هزار و ۹۷۱ تن هستند، ادامه داد: تعداد شهدای کشور ۲۲۴ هزار و ۶۵۵ تن است. حدود ۵۲ هزار و ۳۹۲ پدر شهید و ۱۰۹ هزار و ۴۳۱ مادر شهید در قید حیات بسر می برند.
این مقام مسئول در بنیاد شهید و امور ایثارگران، شمار همسران شهدا را ۶۳ هزار و ۲۰۹ تن، همچنین تعداد فرزندان پسر شهدا را ۸۸ هزار و ۲۰۶ تن و شمار فرزندان دختر را هم ۸۷ هزار و ۶۹۱ تن عنوان کرد

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.