اولین مقصد سفر خارجی میشل عون یعنی عربستان سعودی، افکار عمومی را در برابر علامت سؤال بزرگی قرار داده است.

سفر «میشل عون» به عربستان سعودی؛ ارزیابی موضع حزب‌الله

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «میشل عون» رییس جمهوری لبنان در نخستین سفر خارجی خود روز دوشنبه هفته آینده به  عربستان سفر می کند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده وی پس از عربستان به قطر و مصر خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، پیش از این و در اوایل آذر ماه «خالد الفیصل»، امیر منطقه مکه و مشاور پادشاه عربستان طی سفر رسمی خود به لبنان در راس هیاتی عالیرتبه با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور و سعد حریری، نخست وزیر لبنان دیدار کرده بود.

خالد الفیصل در دیدار با میشل عون دو پیام را از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به وی منتقل کرد. ملک سلمان در این پیام‌ها ضمن تبریک به میشل عون و آرزوی موفقیت برای وی در پست ریاست‌جمهوری از وی برای سفر به ریاض دعوت کرد.

در خصوص این سفر، سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه میشل عون عربستان سعودی را به عنوان اولین مقصد خود در سفرهای خارجی انتخاب کرده است؟ از یک سو میشل عون نامزد مورد حمایت حزب الله در لبنان بود که به واسطه حمایت این گروه بر کرسی قدرت تکیه زد و از سوی دیگر، عربستان سعودی از دشمنان درجه یک حزب الله محسوب می شود. بر همین اساس، اولین مقصد سفر خارجی میشل عون، افکار عمومی را در برابر علامت سؤال بزرگی قرار داده است.

باید گفت که موضع حزب الله در قبال سفر میشل عون مبتنی بر ۳ محور اصلی است؛ 

اول اینکه لبنان کشوری مستقل است که دولتی مستقل نیز دارد و با توجه به شرایط تاریخی و موقعیت منطقه ای با همه کشورهای اسلامی باید ارتباط داشته باشد.

دوم اینکه بحران های ناشی از نبود دولت در سالهای گذشته و به خصوص بحران مالی لبنان ایجاب می کند تا دولت تدابیر لازم را برای اخذ حمایت های مالی و اعتباری اتخاذ کند.

و سوم اینکه درایت و صلابت حزب الله به گونه ای است تا مانع عملکرد دولت در شرایط فعلی نباشد و به عنوان عامل تحکیم و انسجام بخشی  سیاسی و ملی هوشیاری خود را حفظ کرده و آن را گسترش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.