مشهد-خبرهای ناخوشایندی از «خین» می‌رسد! همان مشهد و محل شهادت بیش از چهار هزار شهید خراسانی در عملیات‌های والفجر۸، کربلای ۵ و چهار؛ حتی برخی از عمارهای ۸ سال دفاع مقدس پیشکسوتان و ایثارگران و رزمندگان لشکر ۲۱ امام رضا(ع) و ۵ نصر از وضعیت «نهر خین» بشدت ابراز نگرانی کرده اند.

مشهدِ ۴هزار شهید خراسانی در معرض تخریب/یادمان«نهر خیّن»را شخم می زنند!

قدس آنلاین - احمد فیاض:«خین» دوباره مرا فرا می‌خواند، خلوت کانال‌هایش دوباره صدایم می‌کند، دوری از غربت مسجدش قلبم را آزرده است و  شهدای غریب غواصش دریای دلم را متلاطم می‌کند.

خبرهای ناخوشایندی از «خین» می‌رسد! همان مشهد و محل شهادت بیش از چهار هزار شهید خراسانی در عملیات‌های والفجر۸، کربلای ۵ و چهار حتی برخی از عمارهای ۸ سال دفاع مقدس، پیشکسوتان و ایثارگران و رزمندگان لشکر ۲۱ امام رضا(ع) و ۵ نصر، از وضعیت «نهر خین» بشدت ابراز نگرانی کرده اند.

«نهر خین» و مسجد غریب و مظلوم ولیعصر(عج) به عنوان تنها بازمانده از شهرک ولیعصر(عج)، در نقطه صفر مرزی شلمچه؛ چندسالی می‌شود که با واگذاری حدود ۱۷۸ هکتاری از زمین‌های محدوده توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور، میعادگاه و میزبان ده‌ها هزار نفر از کاروان‌های راهیان نور به ویژه در ایام نوروز و در طول سال است.

در این محل یادمان «خین» به همراه نمازخانه، پارکینگ، فضای خدمات فرهنگی - رفاهی و امکانات لجستیکی برای پذیرایی و اسکان موقت زائران مشهد الشهدای خراسان فراهم و پیش بینی شده است.

 تاکنون «علی کاشانی» از رزمندگان و ایثارگران خراسانی که با اخلاص همیشگی اش زبانزد رزمندگان است، همچنان ستون این یادمان را در شلمچه برپا داشته و میان مشهدالرضا(ع) و مشهدالشهدای خراسان در خوزستان رفت و آمد می‌کند. همان یادگار گردان الحدید و خادم الشهدا که نمی‌توان از حضور ۸ ماه اش طی هر سال، در «نهر خین» بسادگی عبور کرد!.

 پس از خبرهای جسته و گریخته مبنی بر شخم زنی بخشی از زمین‌های نهر خین و تبدیل آن به زمین‌های کشاورزی و اظهار نگرانی رزمندگان و ایثارگران خراسانی؛ منتظر «علی کاشانی» -که در مسیر خرمشهر به مشهد - بود، ماندم تا آخرین خبرها را از زبان نگهبان بااخلاص و خاکی «خین» بشنوم.

هشدار داده بودیم

 وی در همین ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدای سال در این زمینه هشدارهای لازم را به مسؤولان داده بودیم. چه آنکه بنا به اظهار مسؤولان جهاد نصر قرار بود بخشی از این محل تحویل آنان شود تا پروژه‌های کشاورزی در آن اجرا شود!. در این مدت البته تلاش‌ها و رایزنی‌های گسترده‌ای نیز از سوی دلسوزان و پیشکسوتان خراسانی مانند سردار قالیباف، سردار نجاتی و سردار صباغیان از ستاد مرکزی راهیان نور کشور و ... صورت گرفت اما متأسفانه خروجی نتیجه بخشی نداشته است. در عین حال از هفته گذشته با حضور بیل‌های مکانیکی جهاد نصر بخشی از این محل کنده کاری و کانال‌هایی حفر شد.

این در حالی است که طی مکاتبات متعدد و نامه نگاری‌ها که اسناد آن موجود است محدوده واگذار شده از سوی ستاد راهیان نور به مساحت تقریبی ۱۸۰ هکتار، یادمان «نهر خین» و نقشه‌های آن به متولیان جهاد نصر ارائه شده که اگر بنای هرگونه اقدام اجرایی و پروژه کشاورزی است، با متولیان یادمان نهر خین هماهنگی به عمل آورند که در عمل این گونه نشد و طی چند روز گذشته بصورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی وارد محدوده یادمان شدند و اقدام به کنده کاری و حفر کانال و تخریب محل یادمان کردند.

نگرانی از تفحص نشدن شهدا

این رزمنده و پیشکسوت ایثارگر خراسانی با ابراز تأسف از این ماجرا؛ خواستار همیاری همه مسؤولان و یادگاران و ایثارگران خراسانی ۸سال دفاع مقدس برای اقدام عاجل و فوری برای حل موضوع شد و در اهمیت ماجرا اظهار کرد: افزون بر اینکه «یادمان خین» سند جاودانه حماسه آفرینی و رشادت‌های رزمندگان لشگر۲۱ امام رضا(ع) و پنج نصر است و حدود چهار هزار شهید از خراسان در این نقطه عروج ملکوتی داشته‌اند، آنچه مهم‌تر است تفحص نشدن شهیدان در منطقه «نهر خین» است.

وی ادامه داد: به عبارتی آنچه جای نگرانی و دغدغه جدی دارد همین عدم تفحص است و پیش بینی می‌شود که پیکر مطهر شمار زیادی از شهدای خراسان و رزمندگان غیور لشکر ۲۱ امام رضا(ع) و لشکر ۵ نصر در این مکان مقدس باشد.

مصطفی صداقت رزمنده پیشکسوت و از دلسوزان یادمان «نهر خین» نیز در این باره می‌گوید: البته طی چند روز گذشته و پس از اطلاع رسانی توسط آقای علی کاشانی، بلافاصله سردار قالیباف و سردار نجاتی را در جریان ماجرا گذاشته و طی تماس با «شیران خراسانی» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، وی نیز پیگیر ماجرا هستند و قول دادند که از طریق نماینده مردم شهیدپرور خرمشهر، شرایط توقف عملیات جهاد نصر مهیا شود.

در عین حال به نظر می‌رسد که حل عاجل و فوری و نجات بخشی یادمان «نهر خین»  به عنوان میراثی گران‌بها و ارزشمند مستلزم همدلی و همگرایی مسؤولان و مدیران استانی و شهری است.

فرمانده سابق گردان سوار زرهی لشکر ۵ نصر در ادامه افزود: یادمان شهدای نهر خین و شهرک ولیعصر(عج) در سه کیلومتری شهرستان خرمشهر در منطقه شلمچه قرار دارد.

وی بیان کرد: بسیجیان عاشق و محبان اهل بیت(ع) در این یادمان با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی و نمایشگاه کتاب از میهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور پذیرایی می‌کنند.

صداقت ابراز کرد: همچنین در این سال‌ها مجموعه فرماندهان و مسؤولان یگان‌های رزم خراسان از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در سطوح گوناگون که در حقیقت شهدای زنده هستند در ایام حضور کاروان‌های راهیان نور در این مکان مقدس گرد هم آمده و یاد و خاطرات گذشته سال‌های خوب دفاع مقدس را زنده می‌کنند.

«یادمان خین»؛ مشهد شهدای والامقامی مانند شهید حسن قالیباف (برادر سردار قالیباف)، شهید ابراهیم محبوب(فرمانده گردان حزب الله)، شهید مرتضی دادمحمدی (بیسیم چی ۱۵ ساله چنارانی)، شهید فاضل الحسینی، شهید صادق جوادی و سید ابراهیم شجیعی و شمار زیادی از شهدای عالی مقام خطه خورشید و نیز یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های گردان‌های غواص خراسان بزرگ است. همچنین قرار بود با آماده سازی فضایی برای تدفین ۸ شهید گمنام به نیت امام هشتم(ع) با مساعدت شهردار تهران در این یادمان اقدام شود.

به یاد لحظه‌های با هم بودن دوباره برایم روضه تنهایی بخوان آه دلم تنگ است «خین»...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.